Rosor och liljor är mina favoritblommor. Och nu fick jag syn på en ros som jag tyckte var jättevacker (se nedan) och tänkte, om det inte finns redan en, kanske skapa en tråd där man kan lägga in bilder (och länkar om man har) på de rosor man tycker om/tycker är unika/favoritrosor/har i trädgården m.m. Bilder är ju alltid fina, och nog finns det där ute folk som också tycker om rosor..?

Av ren nyfikenhet, hittade en sort ros som jag tyckte var sagolik i sin unikhet och blev nyfiken på om någon har den? Dock zon fyra - skulle den ens överleva i Sverige? :crazy:
tumblr_njopnafYUZ1s1vn29o1_1280.jpg

Men visst är det läckert med det vita och röda? :love: Jag är särskilt förtjust i de två färgerna också :p
Den heter Osiria (<- länk) om någon är nyfiken.
Jag älskar rosor och har många! Mina favoriter är de som snällt blommar massor!
Astrid Lindgren
145052769.IkI4BWte.jpg

Ghislaine de feligonde
4391.jpg

Honungsros
bobby_01.jpg

Du kan gömma den på ett gammalt träd i ett hörn? Och bara gå dit och lukta när du vill. Eller baksidan garage eller så ;)
Synd att det är inte bara jag som bestämmer över trädgården i sommarstugan, de andra tycker nog att jag är för ung :grin::p
Därför stannar det vid mest drömmar just nu.

En bollros ,flera snittrosor,en massa flox,röleka,astilbe,lavender,stockrosor,riddarsporre,praktbrunört,rosenbräcka och några andra små söta saker.
Nu har vi bara ett problem,jag är ingen trädgårdsmänniska :eek: men jag älskar fina trädgårdar och ska göra ett försök.
Så många! :love:
Jag är inte heller någon trädgårdsmänniska så jag hejar på dig :banana: :D

Då blir det en liten bildbomb :)

Först ut är Alchymist, en underbar klätterros som skiftar färg när blomman mognar.
Alchymist.JPG

Fritz Nobilis
Fritz%2BNobilis.JPG

Hansaland
Hansaland.JPG

Leonardo da Vinci
Leonardo%2Bda%2BVinci.JPG

Leverkusen (Fult namn på vacker ros.)
leverkusen2.jpg

Maiden´s Blush
Maidens%2BBlush.JPG

Rhapsody in Blue (Galet svår färg att fotografera.)
Rhapsody%2Bin%2BBlue.JPG

Scheewaltzer, en riktig gräddbakelse. Det ska vara en klätterros, men den beter sig inte som en hos mig.
Schneewaltzer.JPG

Sommerwind
Sommerwind.JPG

Tuscany Superb
Tuscany%2BSuperb.JPG

Veilchenblau
Veilchenblau.JPG

Jag drömmer om att någon gång (helst inom snar framtid) ha en egen trädgård där jag kan plantera massor av rosor. Nu har jag bara en pluttplätt utanför (det hyrda) huset men ändå har jag knölat in inte mindre än 5 rosor.

Varning för lite rosspamming :angel::D
drottning_silvia.jpg

Drottning Silvia
stark doft står det, och jag är svaaag för vita rosor :love:
blamandag380x.jpg

Blå Måndag
medeldoft, men färgen var fin :love:
hanne.jpg

Hanne
stark doft, känner att jag måste ha med någon röd iallafall :D
peace.jpg

Peace
Vilken läcker färg! :eek::love: Men doftar svagt :down:
troika370.jpg

Troika
Fin färg och doftar starkt :love::up:
idylle.jpg

Idylle
stark doft och fin rosa färg :)
pascali370x.jpg

Pascali
Bara för att den ser så klassiskt vit ut :love: svag doft dock.

... Och ja, det kommer nog mera :o:angel:

Edit: Nu försvann alla länkar jag hade lagt in också :mad:

Senast ändrad:
Då blir det en liten bildbomb :)

Först ut är Alchymist, en underbar klätterros som skiftar färg när blomman mognar.
Alchymist.JPG

Fritz Nobilis
Fritz%2BNobilis.JPG

Hansaland
Hansaland.JPG

Leonardo da Vinci
Leonardo%2Bda%2BVinci.JPG

Leverkusen (Fult namn på vacker ros.)
leverkusen2.jpg

Maiden´s Blush
Maidens%2BBlush.JPG

Rhapsody in Blue (Galet svår färg att fotografera.)
Rhapsody%2Bin%2BBlue.JPG

Scheewaltzer, en riktig gräddbakelse. Det ska vara en klätterros, men den beter sig inte som en hos mig.
Schneewaltzer.JPG

Sommerwind
Sommerwind.JPG

Tuscany Superb
Tuscany%2BSuperb.JPG

Veilchenblau
Veilchenblau.JPG

Jag drömmer om att någon gång (helst inom snar framtid) ha en egen trädgård där jag kan plantera massor av rosor. Nu har jag bara en pluttplätt utanför (det hyrda) huset men ändå har jag knölat in inte mindre än 5 rosor.
Åh så fina :love:
Jag som brukar inte gilla rosor med många kronblad blev förtjust i ett par av dina :love: Alchymisten var ju jättefin, är den gul från början men blir rosa efter hand? Tuscany Superb - jättevacker färg! :love:
Leverkusen var vacker också, Scheewaltzer ser ut som en liten dröm :love:

... Nu blev jag sugen på en liten rosenträdgård :angel:

Åh så fina :love:
Jag som brukar inte gilla rosor med många kronblad blev förtjust i ett par av dina :love: Alchymisten var ju jättefin, är den gul från början men blir rosa efter hand? Tuscany Superb - jättevacker färg! :love:
Leverkusen var vacker också, Scheewaltzer ser ut som en liten dröm :love:

... Nu blev jag sugen på en liten rosenträdgård :angel:

Ja, Alchymist är gul från början, ganska skarpt gul till och med. Sedan bleknar den och går mer över till rosa. Den vissnar fint också då kronbladen bara singlar till marken. Leverkusen gillar jag skarpt, men min planta blev kvar hos exet. Det är ju en viss nackdel att jag aldrig ägt någon egen trädgård. Schneewaltzer tycker jag däremot har varit lite seg i växten, men blommorna är läckra. Tuscany Superb har jag aldrig haft själv.

Ja, Alchymist är gul från början, ganska skarpt gul till och med. Sedan bleknar den och går mer över till rosa. Den vissnar fint också då kronbladen bara singlar till marken. Leverkusen gillar jag skarpt, men min planta blev kvar hos exet. Det är ju en viss nackdel att jag aldrig ägt någon egen trädgård. Schneewaltzer tycker jag däremot har varit lite seg i växten, men blommorna är läckra. Tuscany Superb har jag aldrig haft själv.
Går det inte att ha dem i kruka så man får med sig dem när man flyttar? :angel:
Alchmymisten lät ju jättefin iallafall, doftar den?

Går det inte att ha dem i kruka så man får med sig dem när man flyttar? :angel:
Alchmymisten lät ju jättefin iallafall, doftar den?

De kommer inte att växa bra i kruka då de är så pass stora. En mindre ros kan funka men inte en större. Då är det bättre att gräva upp dem när man flyttar, men man kan ju bli tvungen att klippa ner dem då. 4 av rosorna jag har idag är sådana som jag grävt upp, men då har de inte stått på sina gamla platser mer än 1-1½ år så de har inte varit så väletablerade.

När jag flyttade körde jag nog med bilen full av växter ett par vändor för att få med mig så mycket som möjligt. Man får ju tajma flytten så det inte blir mitt i vintern. Höst eller vår är ju bäst.

Alchymist doftar lite.

De kommer inte att växa bra i kruka då de är så pass stora. En mindre ros kan funka men inte en större. Då är det bättre att gräva upp dem när man flyttar, men man kan ju bli tvungen att klippa ner dem då. 4 av rosorna jag har idag är sådana som jag grävt upp, men då har de inte stått på sina gamla platser mer än 1-1½ år så de har inte varit så väletablerade.

När jag flyttade körde jag nog med bilen full av växter ett par vändor för att få med mig så mycket som möjligt. Man får ju tajma flytten så det inte blir mitt i vintern. Höst eller vår är ju bäst.

Alchymist doftar lite.
Apropå att klippa ned rosor. Jag har varit lite fundersam över fyra rosbuskar vi har i sommarstugan, så du kanske kan hjälpa mig att förstå :angel: De andra klipper ned dem ganska rejält (i mitt tycke) så att jag tycker att de inte riktigt får någon chans att växa till sig ordentligt igen under sommaren, eller så är det jag som är lite okunnig/nojig. Att man ska klippa ned rosor har jag förstått, men hur kan de då växa till sig om man klipper ned dem varje år? :confused:

westerland370x.jpg

Westerland
Den här ser ju nästan ut som en nejlika :love: Och så doftar den starkt också.

Oj, den var orange! Men Westerland är spännande för den skiftar så mycket i färg och det blir lite olika beroende på vad det är för väder. Jag hade också en Westerland en gång i tiden. Den var ljuvlig men blev kvar på förrförra stället då jag inte lyckades med att gräva upp den. Här är mitt ex:

westerland.jpg

Alltså, att man klipper bort gamla och/eller lite för långa grenar kan jag ju förstå, men varför mer? :o

Liknande trådar

Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 333
Trädgård & Växter Hjälp en total gröngöling att få ordning på trädgården! :nailbiting::angel: Vi har köpt hus och har tillträde 3/9. Jag har egentligen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
4 987
Senast: MiniLi
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka