Oj, den var orange! Men Westerland är spännande för den skiftar så mycket i färg och det blir lite olika beroende på vad det är för väder. Jag hade också en Westerland en gång i tiden. Den var ljuvlig men blev kvar på förrförra stället då jag inte lyckades med att gräva upp den. Här är mitt ex:

westerland.jpg
Din var ju rosa, kan samma sort ha så olika färger? Hur menar du att den kan skifta färg med vädret? :)

Apropå att klippa ned rosor. Jag har varit lite fundersam över fyra rosbuskar vi har i sommarstugan, så du kanske kan hjälpa mig att förstå :angel: De andra klipper ned dem ganska rejält (i mitt tycke) så att jag tycker att de inte riktigt får någon chans att växa till sig ordentligt igen under sommaren, eller så är det jag som är lite okunnig/nojig. Att man ska klippa ned rosor har jag förstått, men hur kan de då växa till sig om man klipper ned dem varje år? :confused:

Det där beror mycket på vad det är för ros. Vissa rosor klipper man knappt alls. Då tar man bara bort det som är gammalt, sjukt eller dött. En del gallrar man bara. Rabattrosor kan man däremot klippa rätt hårt. Jag har faktiskt inte provat att låta bli att klippa dessa men misstänker att blomningen inte blir lika bra (typ mindre blommor) eller att de helt enkelt blir för veka i växtsättet.

Din var ju rosa, kan samma sort ha så olika färger? Hur menar du att den kan skifta färg med vädret? :)

Den där rosen är lite speciell. Den gör som den vill och är totalt oemotståndlig. Det är ju inte direkt så att den ändrar färg från ena dagen till den andra om det regnar en dag och solen skiner nästa, men blomman skiftar färg när den åldras och exakt hur den skiftar varierar. Det är lite svårt att säga precis hur den gör. Jag hade den väl bara i 1-2 år och det är några år sedan.

Det där beror mycket på vad det är för ros. Vissa rosor klipper man knappt alls. Då tar man bara bort det som är gammalt, sjukt eller dött. En del gallrar man bara. Rabattrosor kan man däremot klippa rätt hårt. Jag har faktiskt inte provat att låta bli att klippa dessa men misstänker att blomningen inte blir lika bra (typ mindre blommor) eller att de helt enkelt blir för veka i växtsättet.

Den där rosen är lite speciell. Den gör som den vill och är totalt oemotståndlig. Det är ju inte direkt så att den ändrar färg från ena dagen till den andra om det regnar en dag och solen skiner nästa, men blomman skiftar färg när den åldras och exakt hur den skiftar varierar. Det är lite svårt att säga precis hur den gör. Jag hade den väl bara i 1-2 år och det är några år sedan.
Aha, vilka rosor klipper man knappt alls? Buskrosor? Eller är det specifikare än så?
Det är nog rabattrosor vi har, eller säker är jag inte då jag inte minns namnet på dem, men de står liksom i rabatten :angel::p

Vilken söt en då :)

Öh jag sa ju något om att jag brukar inte tycka om rosor med många kronblad menmen ... :angel::p
winchester_cathedral2.jpg

Winchester Cathedral
Den var ju bara för maffig för att låta bli att gilla :D
285_DSC_9776.jpg

Grace
Den här var ju bara sagolik :love: gillar verkligen spetsarna på kronbladen, liknar en annan blomma vars namn jag inte kommer på just nu.

Oj, den var orange! Men Westerland är spännande för den skiftar så mycket i färg och det blir lite olika beroende på vad det är för väder. Jag hade också en Westerland en gång i tiden. Den var ljuvlig men blev kvar på förrförra stället då jag inte lyckades med att gräva upp den. Här är mitt ex:

westerland.jpg
Fast nu när jag googlar på bilder på Westerlands rosor så ser ju de flesta ut orange med fåtal vaga rosatoner. Inte så rosa som din? :o

Om jag känner mig själv rätt så blir det nog ingen klippning om jag skaffar egna rosbuskar :angel::p men tack för länken, det var bra info :up: Men vad är en nod? :o

Stället på rosens stjälk/stam där bladen kommer att växa ut. Det syns som en liten utbuktning.

Mina favoriter är
Sofiero (slottsros som doftar godisaffär)
Ètude (buskros med god doft som växer FORT)
Gerbe rose (klätterros som tål skugga)

ilse-krohn-superior_kordes_03.jpg

Ilse Krohn Superior
:eek::love::love:

Flora_Danica_10.JPG

Flora Danica
Vilken läcker orange färg :love:

Rosa%20Ingrid%20Bergman.jpg

Ingrid Bergman
Nästan måste ta med den här då den är en sån klassiker :D

roza_pienna_biala_polarstern06.jpg

Polarstern
:love:
Och ja, jag är verkligen förtjust i vita rosor :D

8797697638430.jpg

Blue Moon
Får nästan gnugga ögonen, så vacker färg! :love::love:

Googlade förut på bara ros och fick upp den här:
2e8a5f6ff445a1750ce6fee452c8d77a.jpg

Känns lite overkligt men samtidigt så ser bilden ganska realistisk ut, vet någon om det verkligen finns en sådan ros? :confused:

Jag har en fråga ang rosor,kan dom bo ihop oavsett ras? Jag har en hel rabatt ful i nya huset och så tänkte jag flytta med dom jag ha här,eller ska jag sprida ut dom i flera rabatter?

Och en sak till,tycker rosor fortfarande om koskitsvatten? kommer ihåg att min mamma hämtade torra koskitskakor i hagen la dom i en hink o hällde på vatten för att sen vattna rosorna.

Jag har en fråga ang rosor,kan dom bo ihop oavsett ras? Jag har en hel rabatt ful i nya huset och så tänkte jag flytta med dom jag ha här,eller ska jag sprida ut dom i flera rabatter?

Du kan absolut sätta ihop dem. Det kan bli bra massverkan.

Och en sak till,tycker rosor fortfarande om koskitsvatten? kommer ihåg att min mamma hämtade torra koskitskakor i hagen la dom i en hink o hällde på vatten för att sen vattna rosorna.

De gillar gödning så koskitsvatten funkar säkert. Efter midsommar ska de inte ha så mycket kväve för att hinna avmogna före vintern.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 333
Trädgård & Växter Hjälp en total gröngöling att få ordning på trädgården! :nailbiting::angel: Vi har köpt hus och har tillträde 3/9. Jag har egentligen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
4 987
Senast: MiniLi
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka