Ja, har tänkt att fasa över till den tråden! Tänkte att jag skulle skriva där först men kände att jag kanske skulle kapa tråden för mycket då.. Men kommer definitivt att hänga där en del framöver!
Gillar hur du tänker, jag tänker likadant! Varför ha ett vanligt träd när man kan ha fruktträd?
Det jag tycker är svårt är liksom att göra grovplaneringen - vad ska vara vart? Jag vill inte att det ska bli som att vi bara slumpvis sätter ut saker utan jag vill att det ska se enhetligt och "passande" ut.
Om man börjar fundera på framsidan;
1. Vad är den där gula busken för något? Några gissningar? Kommer den bli snyggare någon annan del av året? Som den ser ut här är den ju inte särskilt rolig..
2. Dom här höga, toppiga buskarna kan jag inte bestämma mig för om jag gillar eller om dom bara ser lite malplacerade ut. Rent generellt - är det svårt att ta bort något som redan är sått? Kostar det mer än det smakar i form av arbete?
3. Kan inte bestämma mig för om det snyggaste skulle vara att ha rabatter lodrätt, dvs längs med stengången och trappan eller vågrätt, dvs längs med stenmuren. Vad tror ni?
Visa bifogad fil 16328
Den gula busken ser ut som en forsythia, ganska kort men intensiv blomning på våren, sedan en vanlig buske vilken som helst. Tycker du att den är för yvig så tål den att klippas ner hårt nästan hur som helst och nästan när som helst. Den kommer igen med ny kraft om du så tar ner den till marknivå, så du har goda möjligheter att forma den till en lagom storlek om du vill behålla den (ska ge mig på att kapa in min en del så snart jag hinner/orkar).
Det är kanske inte min favoritbuske alla kategorier, men den är en glad färgklick på våren och helt okej med lite andra gula accenter i närheten som påskliljor eller gula tulpaner som blommar ungefär samtidigt.
Rabattplaceringen är inte helt given, jag tycker ju muren är väldigt snygg som den är! Så jag kan se en poäng med att inte bygga in den allt för mycket med saker framför (om du tänker dig det och inte så att säga på ovansidan).
Samtidigt är det ett bra läge med skydd för lite känsligare växter. Och om man inte fyller den helt med höga växter så kan det också bli vackert med samspelet mellan mur och blommor/växter, t ex vårlökar eller nävor. Men högre eller yvigare plantor som döljer för mycket av muren skulle jag (personligen) hellre sätta någon annanstans.