Asko

Trådstartare
Rosor och liljor är mina favoritblommor. Och nu fick jag syn på en ros som jag tyckte var jättevacker (se nedan) och tänkte, om det inte finns redan en, kanske skapa en tråd där man kan lägga in bilder (och länkar om man har) på de rosor man tycker om/tycker är unika/favoritrosor/har i trädgården m.m. Bilder är ju alltid fina, och nog finns det där ute folk som också tycker om rosor..?

Av ren nyfikenhet, hittade en sort ros som jag tyckte var sagolik i sin unikhet och blev nyfiken på om någon har den? Dock zon fyra - skulle den ens överleva i Sverige? :crazy:
tumblr_njopnafYUZ1s1vn29o1_1280.jpg

Men visst är det läckert med det vita och röda? :love: Jag är särskilt förtjust i de två färgerna också :p
Den heter Osiria (<- länk) om någon är nyfiken.

Senast ändrad:
Jag har haft en osiria. I zon 1 och den klarade sig en säsong, den va väldigt känslig för sjukdom vad jag minns. Kolla på Nostalgie kanske? den är inte lika extrem i utseendet men väldigt vacker tycker jag :)

Jag har haft en osiria. I zon 1 och den klarade sig en säsong, den va väldigt känslig för sjukdom vad jag minns. Kolla på Nostalgie kanske? den är inte lika extrem i utseendet men väldigt vacker tycker jag :)
Jag länkade till Nostalgie i nästa inlägg :D
Men vad konstigt att din bara klarade sig en säsong, var det pga sjukdom eller?

Jag har så länge jag kan minnas haft svårt för blommor, gröna växter gillar jag men tycker alltid det blir så fult när blommorna vissnar :P

Nu bor jag i lägenhet men sitter ändå och kikar på olika växter, nån gång ska man ju köpa hus med trädgård :angel:
Utanför lägenheten nu växer det en helt underbar häck med Chicago Peace rosor, som jag förälskat mig rejält i så det kommer definitiv växa hos mig i framtiden.

Här är en fin Chicago Peace, helt i min smak :love:
1280px-Rosa_%27Chicago_Peace%27.jpg

Jag länkade till Nostalgie i nästa inlägg :D
Men vad konstigt att din bara klarade sig en säsong, var det pga sjukdom eller?

Japp. Den va klen från början och fick svartsjukefläckar. Vilket är standard på rosorna här, vet inte om det är jorden eller
nåt annat men de flesta klarar sig ändå. Osiria gjorde inte det, tyvärr finns det fler sådana rosor som är underbart vackra men klena, exempelvis Angel face och Oranges & lemons

Åh tack för kartan, fick för mig att det var tvärtom med nummerordningen. Typ zon 1 = kallast, men nu ser jag att jag hade fel :)

Sveriges zoner är inte samma som i andra länder. Där kan zonangivelserna gå stick i stäv med de svenska.

När jag kommer hem kan jag nog bidra med lite bilder :D Jag har galet många bilder på urläckra rosor.

Zon fyra är mellanSverige - varför skulle den inte överleva.
Det är bra för att vara ros. Många rosor har jag fått slå ur hågen, jag som bor i zon 4.
Den zonen täcker en stor del av småland och stora områden norr om mälardalen.

http://www.tradgard.org/svensk_tradgard/zonkarta/zonkarta_stor.html

Jag bor enligt kartan i zon 2. Men enl växterna på kallare sidan av huset är det minst zon 5 kanske zon 6. Har gått åt en o annan växt innan jag kom underfund med varför växterna dog. En rabatt vi har är helt vinskyddad med mycket sol är det en mycket mycket varmare zon. Den varma rabatten har exempel vår lökarna blommat klart när dom har kommit upp på kallare sidan av huset. O den varma rabatten har jag David Astin rosor :) som inte skall kunna bo här i "sibirien". Den som är gamlast är 9 år gammal. Gillar ni rosor så gå in på David Astins hemsida och beställ en rosenkatalog den är gratis och helt underbara rosor på bilder att drömma om!
Mvh
Pudlan

Jag bor enligt kartan i zon 2. Men enl växterna på kallare sidan av huset är det minst zon 5 kanske zon 6. Har gått åt en o annan växt innan jag kom underfund med varför växterna dog. En rabatt vi har är helt vinskyddad med mycket sol är det en mycket mycket varmare zon. Den varma rabatten har exempel vår lökarna blommat klart när dom har kommit upp på kallare sidan av huset. O den varma rabatten har jag David Astin rosor :) som inte skall kunna bo här i "sibirien". Den som är gamlast är 9 år gammal. Gillar ni rosor så gå in på David Astins hemsida och beställ en rosenkatalog den är gratis och helt underbara rosor på bilder att drömma om!
Mvh
Pudlan
Ja visst är det så!

jag har ett stråk över tomten som är kallare och ett område där det är skyddat och varmare.

jag tror att det kan variera väldigt mellan de där plättarna som ligger typ 75 meter från varann.

Den som gillar att testa lite placerar växter på de där skyddade platserna trots att de inte borde klara sig i området.

Ja visst är det så!

jag har ett stråk över tomten som är kallare och ett område där det är skyddat och varmare.

jag tror att det kan variera väldigt mellan de där plättarna som ligger typ 75 meter från varann.

Den som gillar att testa lite placerar växter på de där skyddade platserna trots att de inte borde klara sig i området.

Ja vist provar jag mig fram i trädgården. Men vad det tog tid innan jag fattade att vi bor i kallt område som inte stämde med zon kartan. Men vad man blir glad när det växter och rosorna blommar :)
Mvh
Pudlan

Det sägs att varje trädgård har i alla fall 3 zoner. En som stämmer enligt zonangivelsen, en som har mildare klimat och en som har bistrare klimat. Vindskyddat och väldränerat gör det milt. Är det blåsigt och kall dåligt dränerad jord (lerjord) är det bistrare.

Men visst är det läckert med det vita och röda? :love: Jag är särskilt förtjust i de två färgerna också :p
Den heter Osiria

I mina rosögon är Osiria ganska hemsk (sorry). En gammaldags ros som tål zon 6 åtminstone är Louise Bugnet. Knopparna är röda och ju mer blomman slår ut desto vitare blir den, doftar gott också. Jag lyckas inte klklistra in bilden från surfplattan men det är lätt att googla.

Jag har så länge jag kan minnas haft svårt för blommor, gröna växter gillar jag men tycker alltid det blir så fult när blommorna vissnar :P

Nu bor jag i lägenhet men sitter ändå och kikar på olika växter, nån gång ska man ju köpa hus med trädgård :angel:
Utanför lägenheten nu växer det en helt underbar häck med Chicago Peace rosor, som jag förälskat mig rejält i så det kommer definitiv växa hos mig i framtiden.

Här är en fin Chicago Peace, helt i min smak :love:
1280px-Rosa_%27Chicago_Peace%27.jpg
Vad söt :D ser liten och buskig ut, stämmer det?

Japp. Den va klen från början och fick svartsjukefläckar. Vilket är standard på rosorna här, vet inte om det är jorden eller
nåt annat men de flesta klarar sig ändå. Osiria gjorde inte det, tyvärr finns det fler sådana rosor som är underbart vackra men klena, exempelvis Angel face och Oranges & lemons
Men åh vilken fin färg angel face hade :love:
Och det är läckert med såna där blandade färger som med oranges & lemons :d
Men vad synd att de är klena.

*kl*
Förresten, jag har ju hört om att det är omöjligt (om man inte framställer dem på någon sorts kemisk väg) att få blåa rosor - är lite nyfiken på varför, vet någon? (och kan förklara så en med icke gröna fingrar kan förstå? :angel:)

Senast ändrad:
Sveriges zoner är inte samma som i andra länder. Där kan zonangivelserna gå stick i stäv med de svenska.

När jag kommer hem kan jag nog bidra med lite bilder :D Jag har galet många bilder på urläckra rosor.
Jaaa, gärna!! Mera bilder :love::D

I mina rosögon är Osiria ganska hemsk (sorry). En gammaldags ros som tål zon 6 åtminstone är Louise Bugnet. Knopparna är röda och ju mer blomman slår ut desto vitare blir den, doftar gott också. Jag lyckas inte klklistra in bilden från surfplattan men det är lätt att googla.
Den här va?
260242_59342.jpg

Tur att smaken är som baken - delad så vi har rosor så det räcker till alla :D Jag själv är inte så förtjust i rosor som har så många kronblad, ser lite sjaskigt eller trångt ut tycker jag :o
Men jag gillar också när de doftar gott! :love:

Förresten, jag har ju hört om att det är omöjligt (om man inte framställer dem på någon sorts kemisk väg) att få blåa rosor - är lite nyfiken på varför, vet någon? (och kan förklara så en med icke gröna fingrar kan förstå? :angel:)

Några äkta blå rosor finns inte utan de färgas (snittrosor) men det finns ett antal som har en blåaktig färg. En av dessa är Rhapsody in Blue (har den, bild kommer) och en annan är Vielchenblau (stavning?).

Jag ska bara äta färdigt först så ska jag gräva fram lite bilder :).

Liknande trådar

Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 333
Trädgård & Växter Hjälp en total gröngöling att få ordning på trädgården! :nailbiting::angel: Vi har köpt hus och har tillträde 3/9. Jag har egentligen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
4 987
Senast: MiniLi
·
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 415
Senast: Hyacinth
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 886
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka