Rosor - 2012

Sv: Rosor - 2012

Det här är vår hunungsros, tills någon fick för sig att flytta på staketet, och därmed klippa ner rosen. Den dog...:(

P1000278.jpg

kl

hade hoppats på mängder av rosbilder vid det här laget ju!:cool:

Här kommer några av mina iaf.

Rhapsody in Blue, denna har vi i ett torn tillsammans med en
clematis :love:
7427829308_1c992671d6.jpg

Blue for You, köpte jag förra året, färgen är underbar :love: och blombladen har nästan som en silverkant.
7427838156_3d2846e15f.jpg

En engångsblommande ros vid namn Queen Mary, hela busken är översållad med blommor, ganska små och väl skyddad med taggar som synes
7427819954_7735c6db30.jpg

Gerbe rose, en klätterros som först detta år (år 3 tror jag) börjat ta sig, har en del svartsjukefläck, Verkar dock skulle blomma mycket detta år
7427812604_96b68c59c0.jpg

Ett gäng elaka bladlöss hade hoppat på finaste knoppen på Peacerosorna. Den ser minst sagt ankommen ut, den stackars knoppen. Men den verkar i alla fall slå ut.

Samma gäller för den rödblommande klätterrosen (vars namn jag självklart slarvat bort - ja, numera behåller jag lapparna på stammen!). Bladslöss innan jag hann ingripa men kommer igen rätt starkt.

Vilket härligt färgval, blå och lila toner. Me like!

KL

Ett bekymmer när man tittar på rosor på nätet är att de sällan står sorterade zon-vis.
Bor man ovanför skåne eller utanför mälarlandskapet kan man inte odla rosoer som int eklarar mer än max zon 2....

Jag har zon 4 där jag bor och jag får klicka fram ros efter ros innan jag hittar något som klarar sig hos mig.

Visserligen har jag gamla ekar här, vilket borde tyda på att det är zon 3,5 eller nåt... men ändå. Här har eken inte växt spontant annat än vid sjön strand. Dessa ser inte planterade ut så det borde tyda på gynnsamt läge. Säljaren hävdade att man kunde se 17 ekar runt tomten. jag har itne räknat men det stämmer säkert.

Har köpt en New Dawn som jag vill ska klänga i en spalje på husväggen. Sedan vill jag ha buskrosor. Härdiga rikblommande vackra utan miljoner taggar. Hellre några få stora taggar än mängder av små, små.

Hade på gården en gulblommande ros som var så vacker. Den var från ett rotskott jag fick av en släkting och jag har inte en susning vad den heter eller varifrån den stammar men det vore roligt att hitta något liknande att plantera här. Det är något visst med rent gula rosor.

Lite OT så blev jag både oerhört besviken och förbaskad när en nyköpt pion slog ut. Jag hade köpt en vit med enstaka blodröda strimmor. Men det som slår ut är en rosa "vanlig". Så trist. Rosa pioner har jag många. Men har alltid drömt om en rent vit!! Köpt på granngården och jag ska gå tillbaka och reklamera. Morr.

Så irriterande när färgen inte blir som den ska! Jag köpte en vit Grootendorst förra året, med den är ju risken rätt stor att det blir lite rosa blommor men det var jag medveten om och placerade den därefter.

I övrigt jagar jag bladlöss och klämmer små larver av slemmig rosenbladstekel medan jag väntar på att de första knopparna ska slå ut. Ska jag vara helt ärlig så tycker jag att det är ganska avkopplande att se över mina små buskar en gång om dagen och prata lite med dem. :p

Jag bor i zon 5. Jag älskar ju Finlands Vita Ros, den är väldigt härdig och vacker och rosorna doftar underbart. Den blommar tidigt men tyvärr inte särskilt länge.

Jag bor i zon 5. Jag älskar ju Finlands Vita Ros, den är väldigt härdig och vacker och rosorna doftar underbart. Den blommar tidigt men tyvärr inte särskilt länge.

Jsg är lovad rotskott av Finlands vita ros av en kvinna i bygden. Ska bara få bort de förbaskade prydnadstallarna och den vanliga tallen som så omotiverat står på det perfekta rosstället!

*knapp*

Jag som inte kan rosor alls har förälskat mig i en jättesöt rosenbuske som min granne har. Hon har sagt att det är fritt fram att försöka få en bit av den bort till mig. Men hur? VAD tar jag för något? Rotskott? Finns det på alla rosor? Stickling? Ja, ni hör ju... jag kan ingenting (och inte grannen heller, rosen fanns långt innan dom flyttade dit), men vill verkligen ha hit denna ros! När är det bäst att "ta en bit" så att säga, vilken årstid/månad?

Hjälp!

Stickling satt! Nu ska den bara överleva också! :D
Jag vet egentligen inte om jag är nån bra ros-sticklings-människa... eller bra växtmänniska överhuvudtaget. Har fått skriva in i kalendern när jag ska doppa krukan i vatten. Det finns en risk att det glöms bort... :angel:

Här med!

Jag tog vägen förbi en väldigt fin storblommig ljusgul/honungsfärgad rosbuske i stan idag. Skar av en rejäl gren utan blommor. (ja jag vet att man inte ska. Men ibland kan man väl får vara lite kriminell...?) Väl hemma delade jag den i så många sticklingar som det gick.

Nu har jag tre krukor med sticklingar. Håller tummarna att åtminstone någon överlever. Hade ingen sand så jag tog såjord överst. Hoppas det går lika bra.

Håller tummarna för både dina och mina sticklingar!
Vi får rapportera om hur det går :laugh:

*kl*

inga blommor an.. MEN... min ros lever fortfarande och har knoppar... yeeey!

Miniblomkrukerosen blommar iofs.. far hon vara med har sa kan jag slanga in nan bild pa henne sen.. i brist pa tearosens blommor an sa lange...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III

Omröstningar

Tillbaka