Rosor - 2012

Sv: Rosor - 2012

Vad tråkigt för dig :(
Jag köpte mina första rosor i höstas och de har mirakulöst nog överlevt. Jag klippte dem lite lagom fegt och de växer sakta. Hoppas de växer en meter till innan juli och sätter knoppar och blommar hela sommaren och doftar underbart :D

newdwn01_2.jpg

Idag kom i posten från ros-shoppen i Helsingborg ett klätterpaket med 1 st Awakening, 1 st Alchymist och 1 st New Dawn. De ska grävas ned asap för det är ju lite sent. Jag hoppas de tar sig och blir lika vackra som på bilderna!

Så tråkigt! Inget som har dött här. Allt växer så det knakar!

Du kanske ska satsa på härdigare sorter?

Däremot så har bladlössen hittat hit igen. Någon som har tips på bra medel att spraya rosorna med för att bli av med ohyran?

kl - Hur har det gått med era rosor i vinter? Här är det flera som gått hädan:( De två nya Jazz som jag satte förra året klarade sig inte. Två Little White Pet har jag fått gräva upp, och två Rhapsody in Blue. Min älskade honungsros, som alla säger går att behandla hur som helst, klipptes ner ganska hårt i höstas ( av en trädgårdsfirma, faktiskt) och dog...Så nu börjar jag vackla, ska jag köpa nya rosor eller satsa på tåligare växter?

flera av mina har gått hädan i vinter. Little white pet började redan på hösten verka klen, claude monet, osiria och minst en till är borta.

Jag ser det mest som en anledning att testa nya sorter dock :D

Min tanke också:) Men jag har liksom grupper med de olika sorterna, men man kan väl blanda;) Har pratat med flera runt här i Halmstad som säger likadant, det var en tuff vinter för rosorna här, tydligen...

Funderar på nån rosa (jag som inte gillar rosa...) bland de blå, och en ny honungsros får det bli, och kanske nån röd in bland de vita. Lite wild and crazy;)

jag har inte mer än en av någon sort, det betyder ju att man får välja bort andra sorter :angel:

*KL*

Jag har äntligen planterat en Finlands vita ros i trädgården. :laugh: Eftersom det stod en annan ros(ful) på den plats där jag ville ha den så blev det lite grävjobb och så blev den planterad i en papperspåse. Vit tagetes runtom som extra skydd mot nematoder.

Däremot har jag fått plocka lite bladlöss. Stora, feta rackare är det. :mad:

Vad roligt med nya inköp, jag har i många år varit sugen på en Alchymist, hoppas den kommer att trivas hos dig.

I fjol grävde vi bort en risig gammal berså, mitt i riset växte en liten ros, som jag räddade.
Till min stora glädje verkar den trivas på sin nya plats och har uppåt 10st knoppar, någon som har en aning om vad det kan vara för typ av ros?

I dagarna har det kommit en hel del välbehövligt regn, då det trots en veckas mulet väder bara småpinkat och innan dess varit väldigt varm och soligt och så det knappt växt någonting de senaste veckan eller två..
Den senaste månaden har inneburit en del konstigt väder för årstiden.

Mina rosor har klarat vintern bra i år, har inte förlorat någon. :bump:
Och min rosrabatt fick nu i maj lite perenner också, bla jättedaggkåpa som jag tycker är så fin tillsammans med rosor. :love:

*kl*

nu far jag vara med! For jag har hela 3 rosor-ish... en ar en tearose, en ar en native, typ en liten miniversion av vara nyponrosor dar hemma.. och... nagot jag planterade som jag kopt som peon.. men dom om min forvaning det ar da fanken ingen peon som kikar upp utan en liten ros! :o ska bli jatteintressant att se vad det ar for nagot som ploppar fram!

Det är alltid lika spännande när sånt händer, min mamma och jag köpte nånting som skulle vara en vit ros, men där växer istället en ros med halvfyllda blommor som går i rosa och gult. :D

Det skulle vara kul att veta var det är för ros, men ingen har känt igen den.
Nån som har en gissning?

Sen har jag fått ett par buskar av samma ros av grannen, hon har tröttnat på dem och hade tänkt köra ned dem med röjsågen?! :eek:

Tur att smaken är som baken, jag är själaglad att fick dem, har gått i flera år och suktat efter dem. :o :laugh:

Det är ett praktfullt exemplar som skjutit flera rotskott, jag har inte inspekterar blommorna på nära håll, men vad jag minns så liknar de närmast Maiden's Blush, i vad jag kan om rosor.

Jag vet att den förmodligen kommer att tappa alla knoppar, totalt fel årstid att flytta på en buske, men grannen hade tänkt att ta ned dem annars.

Kissen var genast ute och inspekterade det nya tillskottet i rosenrabatten:

Jag kan inte låta bli att hoppas att nån knopp kommer att överleva flytten:

Hur ska jag göra med vattningen för att den ska ha bäst chans att klara sig?
Som det är nu planerar jag att vattna den ordentligt morgon och kväll framöver, eller blir det för mycket?

Det är inte så att det är "grundrosen" som tagit över på en inympad planta? Har hänt mig några gånger och då brukar det vara den typen av ros som kommer upp.

ja jag alskar ju rosor sa jag ar ganska glad over det anda... ska bli jattespannande att se vad som kommer upp! ..nu hoppas jag bara att det ar av en hardig sort sa den kan bo har lange, lange, fast o andra sidan, det ar minsann inte varje dag man far en ros for 5 dollar sa ar den fin genom sommaren sa ar ajg ratt nojd med det! LOL

Ja det kanske är roten som tagit över, har inte tänkt på det. hehe :angel:
Hur det än är så är det en fin ros, så den får vara kvar. :)

Bewildered: Jag hoppas det är en både fin och härdig en, undra vilken färg den har? :bump:

jag gissar pa.... nagon form av blekt rosa.. *vissel* haha ska vi ha en "gissa fargen?" tavling? den som gissar ratt far.. uhm... en kaka?

Kastar mig glatt in i den här tråden - nu när jag är med trädgård!

Jag har grävt upp rotskott av Agatha som nu står hos en bekant och växer till sig. De ska flyttas hit sedan. Har blivit lovad rotskott av Minett - som funnits på alla större grådar i de här trakterna, samt Finlands vita ros.

En ros står under en tall (som ska BORT) och visar rosa knoppar. Ska bli spännande att se!

Dessutom fann jag nyligen ett litet årsskott av ros i rabatten när jag rensade ur all kvickrot och lupin. Antingen är det ett rotskott från en "köperos" eller så är det någon gammal sort. Ska vårda den och se vad det blir. Den är inte speciellt taggig verkar det som.

De jag mest suktar över just nu är en bra klätterros att plantera under den spalje som finns på väggen här utanför kontoret. Vi har zon 4, fast jag tror att det är aningen varmare här. Det växer massor av gamla ekar här och ek har inte funnit i de här trakterna annat än som planterad eller vid sjökanter. Det borde betyda att läget är gynnsamt? Kanske någonstans mellan zon 3 och 4?

Tips på bra klättrande ros (nej - inte flammentanz...) ???

Jag följer med stor spänning utvecklingen för de tre honungsrosor jag köpt till säsongen. Ännu så länge är de väldigt blygsamma och snålväxande, men jag hoppas att de överlever vintern och blir stora och fantastiska.

Ska skaffa en trästock den ena kan klättra över, kommer att bli fantastiskt nere vid dammen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka