Rosor - 2012

Sv: Rosor - 2012

Skit. Näste vecka kommer mina rosor, och i natt har det SNÖAT! Och det har lagt sig. Här i Skåne. Det är så man kan slita sitt hår.

*kl*

Lite fler frågor från mig då :D

Om man planterar rosor nu - kan man räkna med att de blommar lite i år i så fall?

Hur länge kan jag ha rosorna här hemma utan att sätta dem i jord? Jag måste gräva rabatten först - och det snöar som sagt i Skåne idag. ca 8 cm har det lagt sig här nu :eek:
Bör jag vänta med att beställa?
Eller kanske kan sätta dem i kruka undertiden jag väntar på sommaren? :crazy:

De sorter jag funderar över är Awakening (rosa), Gardenia (gul) och New Dawn (rosa).
Alla skuggtåliga och kan bli ganska höga.
Någon som har erfarenhet av dessa?

Jag planterade mina i maj eller juni förra året, de blommade som tusan hela sommaren.

Det finns ju egentligen ingen anledning att beställa så tidigt som jag gjort, bättre att vänta (sa hon efterklokt) och gräva rabatt och få allt klart först. Jag måste hämta gödsel också...

Ha, det tror jag när jag ser det. Dessutom finns det ju inga garantier att det inte blir snöstorm veckan därpå :(

Hur gick det med rosorna, det blev ju kanonväder:)

KL Idag klippte vaktmästarn på jobbet Fairy-rosorna utanför entrén. Lite tidigt, men de står väldigt soligt. Dessutom går de väl nästan inte att ta död på...

Jag har grävt en grop om dagen (en kvar - imorgon!) och väntar nu otåligt på att rosorna ska anlända. Sedan ska jag trolla fram en stor stock någonstans ifrån (jag har mina idéer) så en av rosorna ska få klänga på den. Kommer att bli bra, utsikt över ån och dammen.

Mina förvärv från förra året står i skugga ännu, så jag väntar med att klippa i dem till björnen blir lite musörigare (ha! det var väl ett fint och nydanande ord?), och sedan ska de få lite rosjord (eftersom hundarna grävt bort en del av rabatten).

Men idag har jag i alla fall lagat i delar av gräsmattan (där hundarna grävt efter mullvadar). 12 säckar jord gick i där, jag räknar med 12+12 till innan hela gräsmattan är lagad. Hade jag inte haft så mycket problem med ryggen hade jag tagit hem ett växlarflak matjord, men det ska ju köras ut för hand...

kl - Årets första rósor inköpta:) Det blev två Flammentanz, tåliga, hederliga klätterrosor. De kommer att få klättra ihop med honungsrosen vid en spaljé som är avdelare för vår "fruktträdgård".

kl

Vad tusan är detta för väder?!
Igår - 25 grader i solen, 15-17 i skuggan.
Inatt: -5 grader....

*kl*
Underbart med en rostråd! Jag har länge inte velat haft några, har liksom varit rädd för dem. Men så blev jag lite sugen förra sommaren och när perennerna såldes ut på hösten köpte jag tre sorter på rean som ett pilotprojekt. Däremot så har rådjuren hittat in på min tomt och ätit både av rosbuskarna och alla tidiga vårlökväxter så jag ska försöka hitta något som skrämmer bort dem.
Mina sorter:
Maidens blush
4.jpg

Madame Plantier
3zy47kl6byihfep22y3mk50rvlpscc9

och Climbing Iceberg
IMG_0365.jpg

Nu är jag sugen på "hundra" nya rosor, gärna klättrande och buskformade!

Senast ändrad:

Det kallas vår ;)
Vår?!?!

Jag beställde mina rosor igår...
Idag snöar det - och lägger sig!!!!! :crazy:
Och kollar man klart.se så ska det vara kallt i ytterligare 2 veckor i varje fall.
Jag trodde jag skulle slippa mer snö iår, jag bor trots allt i mittersta/nedersta skåne...

Kan man plantera rosorna i kruka och ha dem inne så länge?
Eller överlever de att sättas ut nu??

Mina rosor spirar för fullt. Tror faktiskt inte att någon har dött i år :bump:

Har spontanköpt tre stamrosor (på Lidl :p), de var extremt billiga så en ren chansning.

nu är trädgården uppdaterad. Ska försöka ta nån bild med men har inte kameran med mig idag.

Nya rosorna är (OBS lånade bilder)

Abigail
ROSABI9.jpg

Falstaff (austin ros)
English-Rose-Falstaff-1226_142.jpg

Oiseu Blue
55395805.jpg

Har precis flyttat till en lägenhet i markplan och har för första gången en egen trädgård! :love: Husen är helt nybyggda och just nu håller vi på att gå gräsmatta (rullgräs närmast husen och sådd resten) som inte ska beträdas förrän i mitten av juni tidigast, men tills dess tänkte jag drömma och planera litegrann. Har blivit väldigt sugen på att plantera en (eller flera) ros någonstans, kan se framför mig hur fint det skulle vara med en riktigt fin röd klätterros mot fasaden. Husen ser ut såhär, fast utan alla växter. ;)

boklok_almhult_vit_03.jpg

Vill gärna ha någon "enkel" sort då jag är väldigt mycket trädgårdsnybörjare, än så länge har jag bara haft (en mycket frodig och övervuxen) balkong att roa mig med. Har försökt googla lite och hittar mest rekommendationer kring Flammentanz och Sympathie, vilka båda verkar ha sina för- och nackdelar. Skulle ni rekommendera någon av dessa eller finns det någon annan trevlig sort? Jag bor i Stockholm vilket väl ska vara zon 2, och kan välja på att plantera mot en vägg i sydväst (sol från 11 till solnedgång) eller nordväst (sol från eftermiddag till solnedgång).

/Erica

har du kollat vad flora linnea rekommenderar? tycker dom brukar ha lite roligare alternativ än dom allra vanligaste

Amadeus verkade ju till exempel trevlig!

Senast ändrad:

kl - Hur har det gått med era rosor i vinter? Här är det flera som gått hädan:( De två nya Jazz som jag satte förra året klarade sig inte. Två Little White Pet har jag fått gräva upp, och två Rhapsody in Blue. Min älskade honungsros, som alla säger går att behandla hur som helst, klipptes ner ganska hårt i höstas ( av en trädgårdsfirma, faktiskt) och dog...Så nu börjar jag vackla, ska jag köpa nya rosor eller satsa på tåligare växter?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka