Sv: Röntgen vid hästköp
Då är frågan - vad anses som fel?
Anmärkningar? (oavsett om de har betydelse eller ej)
Anmärkningar som veterinären anser har betydelse?
Anmärkningar som spekulanten anser har betydelse?
Jag står i begrepp att besiktiga en häst nu, och förhoppningsvis köpa den.
Dealen är att jag betalar om hästen går igenom, även om jag (mot förmodan) skulle ångra mig och inte vilja ha hästen.
Vid fel som veterinären tillskriver betydelse betalar säljaren, och tar med hästen hem igen.
Vid ev fel som jag tillskriver betydelse men inte veterinären (vilket känns som ett ganska osannolikt scenario) betalar jag, men ägaren får ta med hästen hem igen.
Säljaren och jag har oberoende av varandra samma åsikt i den här frågan.
Det finns säkert en gråzon mellan fel som veterinären tillskriver betydelse och fel som köparen tillskriver betydelse, men i de flesta fall är det nog inte så värst komplicerat.
Och som köpare betalar jag hellre en besiktning för mycket än åker hem med en häst jag inte tror håller.
Med tanke på vad hästen kostar - trevlig hobbyhäst för hobbydressyrändamål, inte GP, inte skogsmulle - tycker jag inte att en undersökning är mycket att tjafsa om, men jag vill å andra sidan inte finansiera en lång rad undersökningar av defekta hästar, vilket ju teoretiskt kan bli fallet om köparen ska betala oavsett vilka fel som hittas på hästen.
I det fall hästen verkligen är defekt på något vis, menar jag att det bör ligga i den seriösa uppfödarens/säljarens intresse att få reda på detta. Trots att försäljning då kanske inte kan bli av.