Röntga innan köp?

Poni_Tail

Trådstartare
Har jag lagt denna tråd i fel forum får moderatorn gärna flytta den;)

Jag har en häst idag som har hovbroskförbening och artros. Inte roligt alls...


Om man en dag skall köpa en ny häst, när röntgar man? Är det beroende på priset? Om man köper en häst för 70000;- är den för "billig" för att kräva röntgen på? Någon som förstår hur jag menar?:crazy:

Mvh
PoniTail
 
Sv: Röntga innan köp?

Väljer du att röntga hästen, kan du göra det i vilken prisklass som helst.

Dock kan du inte kräva av säljare att röntga hästen innan köp. Då det ligger på ditt ansvar att undersöka hästen. Så vill du promt att den ska röntgas för du vackert betala det själv.
 
Sv: Röntga innan köp?

Fast TS kanske menar att man får kräva att man ska få röntga den. Det är ju en risk för säljaren också. För hittar vet något, köparen drar sig ur, ja då står säljaren där med en häst som är värd betydligt mindre.


För 70 papp tycker jag att det är värt att ta ett par plåtar.
 
Sv: Röntga innan köp?

Som säljare är jag skeptisk till att röntga hästar som är igång och utan symptom om det inte är högre prisklasser. Just för att varje fynd - om än inte relevant för hästens nivå - kommer att påverka en försäljning. T ex kan det innebära att en lågt försäkrad häst inte kan försäkras i köpeskillingen, vilket gör att många köpare hoppar av.

Som köpare röntgar jag inte billiga hästar som är igång, om det inte finns tungt vägande skäl till fördjupad besiktning (veterinärens rekommendationer alltså).

Generellt kan jag tycka att rådet är att röntga om du är orolig för att köpa på dig en icke-frisk häst. Å andra sidan: vad ska röntgas? Att röntga igenom hela hästen lär kosta mer än hästen...
 
Sv: Röntga innan köp?

Fast jag skulle dra mig ur affären om jag inte fick röntga hästen om jag vill innan köp. För det känns då som om att säljaren försöker att dölja något:crazy:

Ffa om man förklara anledningen till att man vill röntga e att man har haft en häst med såna problem som TS.
 
Sv: Röntga innan köp?

Så tänker absolut inte jag. Eftersom jag som säljare tycker det är en överloppsgärning att röntga en häst som är igång och UA förstår jag andra säljare som resonerar likadant (även om jag står i köparens sits).

För mig beror det på prislappen främst.
 
Sv: Röntga innan köp?

KL
Det där är svårt. Man kan hitta saker på röntgen som hästen aldrig kommer lida av på något sätt men ägaren står när plåtarna väl är tagna med en betydligt mer svårsåld häst. Detta pga den upplysningsplikt man har som säljare.
Jag står som TS med en häst med artros men det är ett problem som uppstått medans jag ägt hästen och en röntgen av det knät vid köp hade troligen visat ett helt normalt knä. Om jag idag skulle köpa häst så vet jag att jag skulle kräva rönten av bakknäna då det i så fall skulle bli en arab. Om ägaren sa nej till det skulle jag inte köpa hästen. Köper man en islänning är en spattröntgen definintivt att rekomendera. Det finns andra saker inom andra raser som man bör titta på. En sak man ska tänka på är att man inte kan röntga allt för då blir man ruinerad samt att det är långt ifrån alla skador som syns på röntgen då det endast visar skelettskador.
 
Sv: Röntga innan köp?

Jag skulle inte röntga en yngre häst som är fullt igång och frisk (3-10 år typ). Däremot en äldre tävlingshäst/läromästare skulle jag nog vilja ha ett par plåtar på.
 
Sv: Röntga innan köp?

Till alla :) tack för era svar! Anledningen till att jag frågar här är för att första hästen jag ägde fick jag, andra hästen kostade 10000:- inga stora pengar alltså :) om jag idag skulle köpa en häst så har jag ca 70000:- och jag vet inte alls vad som gäller då:-) för mig är 70000:- mycket och jag investerar ju även mitt hjärta och jag vill inte gå igenom det jag går igenom nu en gång till. Jag antar att jag famlar lite efter garantier och jag fattar ju att det inte finns några...

Någon som har några bra allmäna råd inför köp? Saker man kan kolla på rent fysiskt förutom veterinärens besiktning?

Tacksam för svar om nån vill engagera sig! :)
 
Sv: Röntga innan köp?

Egentligen beror det på hur mycket du ska försäkra hästen för. Ska du försäkra hästen för ett visst belopp brukar försäkringsbolagen kräva röntgen av hästen. Prata med ditt försäkringsbolag om vad som gäller hos dem.

När jag köpte en unghäst som inte hade gjort något pratade jag med min husveterinär innan och hon ansåg att en röntgen i det fallet inte var nödvändig, utan en vanlig besiktning hemma på gården räckte. Om det vid besiktningen hade hittats några tveksamheter hade det varit läge att röntga. Fast, som min vettis uttryckte det, då hade jag inte velat ha den hästen ändå, för det ska inte vara några konstigheter på en oinriden treåring. :p
 
Sv: Röntga innan köp?

Jag tänker att det kan vara en god idé att kolla upp vilken typ av försäkring som hästen har i nuläget. Om hästen "bara" är A2 försäkrad är det nog värt att göra en lite mer omfattande besiktning om du även vill att den skall täcka användbarhet (A1). Ett annat råd är att INTE byta försäkringsbolag ;).
Skulle det otippat hända ngt som inte visas på röntkenplåtar eller som av annan anledning kan hävdas fanns där innan bolagsbytet så kan det vara svårt att få ut nåt på försäkringen. Då tänker jag t ex på kissing spines. Byter du däremot försäkringsform INOM samma bolag tex A2 till A1 så får du i värsta fall ändå ut ersättning för veterinärvården:cool:.

Det du kan göra är att försöka få till en kompromiss med hästägaren. En exportröntken som det kallas är inte så dyr förhållandevis och kanske kan ni dela på kostnaden. Kliniker brukar ha paket pris. Båda har (oftast) ett intresse av att hästen är "bevisad" frisk. Är det en företagare som säljer hästen brukar detta inte vara ngt problem alls.. Svarade egentligen inte alls på din fråga men men...
Lycka till med ditt hästköp!:rofl:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har en häst hos mig för vidare köp. "Provmånaderna" är snart förbi och det är dags för köp. Hästen var halt hos tidigare...
Svar
5
· Visningar
907
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 020
Senast: Fibusen
·
Hästvård Håller på att leta häst och har hittat en som jag skulle vilja köpa - priset är lite högre än vad jag tänkt från början. Nu är det så...
Svar
2
· Visningar
848
Hästmänniskan Hej! Jag hyr ett hus där det står ett stall, stallet hyrs ut av hyresvärden och jag hjälper till med skötseln av hästarna mot lägre...
Svar
19
· Visningar
5 645
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp