röntga eller ej?

bananna

Trådstartare
Skulle ni begära röntgen om ni skulle köpa en 12-årig dressyrhäst, utan tidigare skador, prisklass drygt 100´?
Om ägaren i såfall inte håller med om att röntgen behövs tackar ni då nej/ prutar på priset/ insisterar på röntgen?

Sv: röntga eller ej?

Om du som köpare vill kolla röntgen så förstår jag inte varför säljaren inte skulle gå med på det. Om jag som säljare inte anser att det behövs så skulle jag förmodligen säga att om ni trots allt vill så får ni stå för de kostnaderna. Jag står alltid för vet besiktningen men vill man ha massa extra så får man själv stå för det. Röntgen betalar jag om jag anser att de skulle behövas.

Skulle ni begära röntgen om ni skulle köpa en 12-årig dressyrhäst, utan tidigare skador, prisklass drygt 100´?
Om ägaren i såfall inte håller med om att röntgen behövs tackar ni då nej/ prutar på priset/ insisterar på röntgen?

Jag skulle förklara för säljaren att betalning inte sker förrän hästen är röntgad oavsett om det är säljaren eller köparen som betalar själva röntgen. Sen utgår jag lite från vad veterinärbesiktningen visade och vad vet.säger. Är det något som känns osäkert är det väl lika bra att hästen röntgas...om inte annat för sin egen skull så man vet att allt är ok i största möjliga mån;)

Jag skulle inte BEGÄRA röntgen, men jag skulle be att få röntga innan jag avgjorde köpet. Helt klart. Betala hade jag ju fått göra (för röntgen).

Dessutom hade jag kontrollerat så hästen är försäkrad i inköpsbeloppet, att jag kunde ta över den försäkringen utan reservationer. Kolla också med försäkringsbolaget om de kräver någon besiktning och vad som i så fall måste ingå i denna.

Motsätter sig köparen röntgen (i den prisklassen) hade jag nog varit VÄLDIGT nyfiken på motivering.

okej, en följdfråga.
Vad innebär att hästen är försäkrad i inköpsbeloppet?
Är det om man säger "Han är försäkrad i 150 000 i bolag xxx" (A1+A2) och hästen kostar 150 000 kr?

Första hästen och det här med försäkringar är en helt ny värld för mig..

En så dyr häst hade jag velat röntga. Och hade betalat det själv eftersom jag som köpare står för undersöksplikten.

I ditt fall innebär det att jag hade velat ha hästen försäkrad i 100 000 kr, d v s att hela inköpsbeloppet utgör livförsäkringsbeloppet, d v s A1-försäkring (A2 är en katastrofförsäkring och inget jag hade velat ha på en ridhäst i den prisklassen)

Det är DYRT som pokker att försäkra, så det kan vara vits att kolla priset på helförsäkring på din tilltänkta häst.

Dessutom hade jag nog velat ha extra veterinärvårdsförsäkring när det gäller de summorna (ännu dyrare försäkring)

I ditt fall innebär det att jag hade velat ha hästen försäkrad i 100 000 kr, d v s att hela inköpsbeloppet utgör livförsäkringsbeloppet, d v s A1-försäkring (A2 är en katastrofförsäkring och inget jag hade velat ha på en ridhäst i den prisklassen)

Det är DYRT som pokker att försäkra, så det kan vara vits att kolla priset på helförsäkring på din tilltänkta häst.

Dessutom hade jag nog velat ha extra veterinärvårdsförsäkring när det gäller de summorna (ännu dyrare försäkring)

Japp håller med i båda dina inlägg.

Kolla med ditt försäkringsbolag. När jag tittade på häst ringde jag och frågade mitt bolag och då ville de ha röntgen om hästen kostade mer än 100 tusen. Det är ju rätt mycket pengar :angel:
Man vill ju inte få något stul med försäkringsbolaget.

Jag skulle först klinikbesikta hästen och då vara med själv när detta görs. Skulle då rådgöra med veterinär OCH försäkringsbolag hurvida jag skulle röntga eller ej. Lättare för veterinär att avgöra när denna ser hästen. OFTA har hästarna nån liten avvikelse på röntgen som i o f sig inte behöver betyda något MEN hästen sjunker i pris direkt i alla fall så jag kan förstå om säljaren är tveksam till att leta fel...

Skillnad om det är en unghäst som inte gjort så mycket, då hade jag röntgat, annars inget köp. En häst som tävlat några år o inte haft problem och dessutom går igenom klinikbesiktning med BRA veterinär, den hade jag nog inte röntgat.

Försäkra hos IF, dom är jättebra, kräver inte röntgen.

Hade jag köpt en häst i den prisklassen hade jag definitivt röntgat. Vad har säljaren för anledning till att neka? Sedan är det väl så att den kostnaden får du som köpare ta men det har man ju igen iom en frisk häst/inga dolda skador.

Hade jag köpt en häst i den prisklassen hade jag absolut röntgat- lite för mkt pengar det handlar om ifall hästen visar sig ha en skada som skulle upptäckts på röntgen...
Jag som köpare tycker att när det är en häst som kostar så pass ska röntgen ingå i besiktningen

Jag skulle röntgat, och det försäkringsbolag jag har kräver röntgen i den prisklassen, åtminstone när jag sist kollade.
Sedan kan jag delvis förstå säljaren: många hästar har lösa benbitar/pålagringar som inte har betydelse för användbarheten, men när de upptäcks så måste ofta säljaren antingen operera bort lösa benbitar eller gå ner rejält i pris ändå.
Som köpare skulle jag efter röntgen diskutera med veterinären vad de tror om ev fynd, för att bestämma om jag ska backa ur eller försöka pruta.

Ja Röntgen som säljaren ska stå för!! Om inte säljaren vill det skulle jag tolka det som att det finns nåt att dölja eller åtmintsonde ställa den frågan!! Det är väldigt mycket pengar och om ägaren nu "vet" att inget finns så är det väl inga problem att bevisa det med röntgen!! Tryggt för säljaren att slippa få hästen tillbaka med "dolda fel" oxå så båda vinner på att röntga!!

Om nu hästen skall röntgas ska givetvis KÖPAREN betala.Köparen har undersökningsplikten!
Jag kan också förstå den säljare som är tveksam till röntgen,då det finns mycket som upptäcks via denna,men ingen vet om det har någon som helst betydelse för hästens användbarhet!
Säljaren riskerar att stå med en häst utan några symtom (och som kanske aldrig kommer att få problem med detta) och som därigenom inte är värd någonting!

absolut,och om ägaren motsäger sig till det så skulle i allafall jag bli misstänktsam och troligen inte köpa hästen.

Ja Röntgen som säljaren ska stå för!! Om

Säljaren ska absolut inte stå för röntgen. Det betyder dels att köparen inte fullföljt sin undesökningsplikt, men också att säljaren äger plåtarna. D v s om de ska komma att åberopas längre fram av någon anledning är det alltså omöjligt för köparen att begära ut plåtarna.

Nyfiken på varför du förordar att säljaren ska stå för röngen, vad har du för belägg för det? Rent ekonomiskt är det ju en piss i Nilen i förhållande till resterande hästkostnader och inköpssumman.

Känns som det är mig det diskuteras om. Så jag kan ju lika gärna svara. Jag har en 12 årig dressyrhäst som jag håller på att sälja. Början på historien var att köparen undrade hur det var med röntgen. Jag svarade att jag kommer att klinikbesikta hästen innan den säljs. Det tycker jag är självklart att jag som säljare står för. Däremot ser jag ingen anledning till att jag skall röntga hela benen hos hästen. Denär 12 år, försäkrad utan anmärkning och har varit halt en endaste gång i hela sitt liv. Jag anser mig då kunna säga att hästen är frisk och jag tycker då inte att Jag behöver bekosta röntgen. Vill köparen ändå röntga hästen? Ok, fine, men jag tycker inte att jag ska betala det.

Självklart tycker jag man skall röntga en unghäst som kostar de pengarna, men en äldre häst som är oskadad och som haldrig haft några problem ?? Njae.

Jag förstår dig fullt ut, men det är dessutom så att der är köparen som har undersökningsplikt. Du har upplysningsplikt, dvs. du skall upplysa om ev. skador som hästen har haft. Det är en vanlig missuppfattning i hästvärlden att säljaren skall stå för vet. bes. Självklart kan man göra så, men det är en enorm fördel för säljaren och gör köparen i stort sett chanslös vid ev. framtida tvist.

Självklart skall köparen beställa och betala röngen om h*n vill ha det gjort. Som köpare hade jag nog själv gjort det vid köp av en häst i den prisklassen. Men det är ju helt upp till köparen.

Vill bara klargöra att min fråga inte handlar om huruvida jag eller säljaren ska betala röntgen utan om röntgen överhuvudtaget bör göras. Jag har själv ingen tidigare erfarenhet av hästköp och valde därför att höra mig för här där jag vet att det finns många kunniga.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 454
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka