röntga eller ej?

Sv: röntga eller ej?

Jag förstår om man som ägare/säljare inte vill röntga hästen, eller vill att köparen röntgar hästen. Om den går igenom en klinikbesiktning utan anmärkning, så finns ju risken att något dyker upp på en röntgen som inte ger hästen problem och var står man då? Lägre pris, häst som kanske måste opereras...
Det är ju också svårt att veta VAR man ska röntga om hästen inte har några fel. Man kanske röntgar på vissa ställen, men det visar ju inte ALLT, så något "dolt" fel kan ju finnas i alla fall.
Till TS kan jag säga att jag hade nog inte röntgat hästen.

Det är ju också svårt att veta VAR man ska röntga om hästen inte har några fel. Man kanske röntgar på vissa ställen, men det visar ju inte ALLT, så något "dolt" fel kan ju finnas i alla fall.

Det enklaste är ju att välja någon standard-besiktningsröntgen, så ha man i alla fall täckt de vanligaste områdena. Jag hade aldrig köpt en häst i den prisklassen utan att röntga :eek:

När jag köpte min häst som också kostade runt 100.000 kr så var det en självklarhet från säljaren att sälja hästen fri röntgad + en vet bes. Det stod inte jag för utan det ingick i priset :) Dessutom ordnade säljaren med en helförsäkring (inköpspriset) så det också var klart när han kom till mig.

Jag som SÄLJARE väljer ju gärna det alternativet. Vid en eventuell tvist är ju köparens sits så försvagad att en reklamation torde vara omöjlig.

Som SÄLJARE är jag jätteglad om köparen överlåter till mig att besiktiga.

vill du röntga så får du göra det...
har den tävlingsresultat? du kan ju kika lite på dom. Är hästen regelbundet tävlad? i så fall så skulle jag tippa på att den hållt sig fräsh!

Det står ju givetvis varje säljar-köparförhållande fritt att göra upp vem som ska stå för röntgen. Men TS fråga var väl våra åsikter och jag gav min!! Jag skulle aldrig köpa en häst som inte var veterinärbseiktad sedan jag beslutat mig för att köpa, röntgad om så är lämpligt (ålder, pris osv), välskodd och i övrigt bra skick!!
Jag anser att jag som köpare har gjort min undersökningsplikt om jag sett till att säljaren röntgat hästen.

+ att OM nu köparen skulle ändra sig kan säljaren visa plåtarna för nästa intressent, vad ska en ångrad köpare med plåtarna till på en häst som ändå inte ska köpas det gynnar ju säljaren mer även i det läget att då ha kvar plåtarna...

Och det måste vara samma piss i Nilen för säljaren att tjäna lite mindre på affären som för köparen att betala lite mer så den gubben gick inte =)

Jag har samma ställningstagande det är jag som säljer!!

Senast ändrad:

Vid en tvist spelar det sällan så stor roll vad köpare/säljare tycker och anser, det framgår rätt klart redan innan rätten får framställan. Sedan är det vad RÄTTEN tycker som avgör utgången. Om rätten anser att det inte kan anses vara uppfylld undersökningsplikt är det rätt trist med tanke på hur lite pengar undersökningen går på och hur mycket hästen kostar.

Oavsett vad man TYCKER finns det hur mycket läsning som helst om rättsfall gällande reklamationer. Det tycker jag bör ligga till grund för hästköpet och vad man beslutar om undersökning.

Sedan är det ju ofta så att försäkringsbolaget kräver mer än bara klinikbesiktning om hästen kostar sexsiffriga belopp. De bryr sig däremot inte om vem som betalat.

(jag säljer plåtarna till säljaren om jag inte köper hästen och säljaren sedan är intresserad av dem)

Sedan är det ju ofta så att försäkringsbolaget kräver mer än bara klinikbesiktning om hästen kostar sexsiffriga belopp. Jamen precis det är ju en anledning till att jag kräver röntgen vid så höga belopp
De bryr sig däremot inte om vem som betalat. Nej precis och ska jag köpa får säljaren röntga annars blir det troligen ingen affär
(jag säljer plåtarna till säljaren om jag inte köper hästen och säljaren sedan är intresserad av dem) men så "hyggliga" är inte alla presumtiva köpare det vet jag av erfarenhet på nära håll

Sen anser jag att det hör till god ton att sälja häst på de premisser jag själv vill köpa häst - nämligen de jag skrev i ovan inlägg, det betyder ju inte att det är det enda rätta.

Känns som det är mig det diskuteras om. Så jag kan ju lika gärna svara. Jag har en 12 årig dressyrhäst som jag håller på att sälja. Början på historien var att köparen undrade hur det var med röntgen. Jag svarade att jag kommer att klinikbesikta hästen innan den säljs. Det tycker jag är självklart att jag som säljare står för. Däremot ser jag ingen anledning till att jag skall röntga hela benen hos hästen. Denär 12 år, försäkrad utan anmärkning och har varit halt en endaste gång i hela sitt liv. Jag anser mig då kunna säga att hästen är frisk och jag tycker då inte att Jag behöver bekosta röntgen. Vill köparen ändå röntga hästen? Ok, fine, men jag tycker inte att jag ska betala det.

Självklart tycker jag man skall röntga en unghäst som kostar de pengarna, men en äldre häst som är oskadad och som haldrig haft några problem ?? Njae.

Håller med till fullt ut. Du döljer ju heller inget genom att du går med på röntgen men inte vill betala själv. Jag anser att köpare betalar röntgen. Punkt

När jag köpte min häst som inte kostade några 100´ kr så valde jag att röntga men fick även stå för det själv.

En "äldre" (ok, vuxen då) häst som tävlat regelbundet med bra resultat skulle jag nog inte röntga. Om besiktningen går felfritt vill säga, verkar något osäkert skulle så vill man kanske kolla upp det närmare. Annars, frisk häst som tränat och tävlat ett tag utan problem, varför leta fel som antagligen är helt betydelselösa och få reservation på försäkringen? Om det finns något på röntgen som ska orsaka problem, så hade det redan gjort det.

det är du som köper hästen som bestämmer. om ägeren inte vill så ska du defenitivt göra det ifall du vill ha hästen. låter som att någon försöker undanhålla ngt...
sen kan det även vara så att försäkringbolaget kan kräva att hästen är röntgad ifall du ska förskra in den för dryga 100´

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Hittat en trevlig 5 åring som jag varit och provridit. Är intresserad men den är inte billig heller (enligt mig… 150”). Ägaren...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
6 454
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 071
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 122
Senast: Tualma
·
Ekonomi & Juridik Hej! Ska köpa en tre åring och kommer vetrinärbesikta samt röntga den innan köp. Priset är 100 " och är en hoppstammad valack, riden i...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 227

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka