Rollkür- Varför denna metod?

Zahlo

Trådstartare
Jag satt och funderade på vissa saker inom rollkur/ ridning bakom hand.
Och jag skulle vilja ha en seriös diskussion och jag menar inte att hoppa på nån utan jag är intresserad av vad just du tycker.

1.Jag undrar varför man kom på att man skulle ta fram ett sånt ridsätt som rollkur eller är det bara ett utbildningsätt?
Rollkur sägs vara en uppvärmningsmetod, vad är syftet med att rida på två helt olika sätt på samma ridpass?

2. Har rollkur alltid funnits utan att man satt ett namn på det eller vart går gränsen för när det blir rollkur?
Jag har sett flertalet hopp och dressyrryttare(olika nivåer även Grand Prix) rida hästen i en låg form bakom lod, är detta rollkur eller bara bakom hand? Detta har jag sett både på träning och tävling dck inte under den tiden de var inne på banan.

3. Fungerar Rollkur?
Eller har rollkur inget med att flera av dess utövare ligger på topp och vissa vinner överlägset?
Vad är det man vill få fram, ev få bort?

4. Vad tycker du om rollkur? positivt/ negativt?
Tävlar du i dressyr? och isåfall, eftersträvar du att komma till Grand Prix? Om detta är fallet skulle du rida rollkür för att komma dit?

5. Arbetar hästen korrekt när den rids bakom hand?
Om ja, varför rids inte detta under tävling?
Om nej, varför rids detta på Grand prix nivå?

6. Varför accepteras inte rollkur av många?

Om jag missat nån intressant fråga så får ni gärna lägga till den i diskussionen.
Jag hoppas på intressant läsning utan massa påhopp på varandra och kända utövare.;)

Senast ändrad:
Sv: Rollkür- Varför denna metod?

2. Har rollkür alltid funnits utan att man satt ett namn på det eller vart går gränsen för när det blir rollkür?
Jag har sett flertalet hopp och dressyrryttare(olika nivåer även Grand Prix) rida hästen i en låg form bakom lod, är detta rollkür eller bara bakom hand? Detta har jag sett både på träning och tävling dck inte under den tiden de var inne på banan.

För säkerhets skull svarar jag bara på en av dina frågor :crazy:

Jag har ridit sedan 1964 och inte sett detta "fenomen" förrän på senare år.
Det där med hopp- och dressyrryttare som rider i låg form bakom lod... tja, var går gränsen mellan det och rollkur?

Immer

Jag orkar inte ge mig in i någon diskussion just nu, men MÅSTE bara tillägga - rollKUR! :angel:

Så flickor nu har jag ändrat tur att jag har er... annars hade jag inte fåt reda på sånt:)

ok.. Ja, har jag inte skrivit med den frågan vart gränsen går? det undrar jag med nämligen.:)

du kan få komma tillbaka imån och vara med:D hehe....inget tvång dock;)

ok.. Ja, har jag inte skrivit med den frågan vart gränsen går? det undrar jag med nämligen.:)

Det var inte fullt så "inne" förr i tiden att rida så - varken bland hopp- eller dressyrryttarna. Så jag tror nog att AvG har haft en viss betydelse :angel:

Immer

Viktigt är oxå att skilja på begreppen:

-bakom hand
-bakom lod
-rollkur

Ok... ja det kan det nog ha haft men NW var väl också med från början. När var förr i tiden?
Men varför har just hon haft så stor betydelse?
Hade ämnet vart så stort om det var nån som inte var världsetta(vet inte om hon är det nu men innan va hon ju det) eller är domare och tävlingsryttare rädda för att det fungerar eller at allakommer rida på det sättet i slutändan? Eller varför är ämnet så stort?

Zandra

"Förr i tiden" var för ca 10-15 år sedan och längre tillbaks.

Att AvG haft så stor betydelse är nog att det är just hennes ridning som uppmärksammats mest.

Immer

Viktigt är oxå att skilja på begreppen:

-bakom hand
-bakom lod
-rollkur

Tänkte just skriva det. :idea:

Bara sammanblandningen gör att jag inte orkar med diskussionen riktigt en gång till.

Schameless: det finns en gammal mkt lång tråd som nånstans mot slutet består av funderingar och seriösa synpunkter runt detta.

Ja jag har vart inne på den sidan innan men inte läst så mycket.. får kanske ta tid och göra det nån dag...

Syftet var att få fram en diskussion.
varför kom egentligen rollkur fram, de måste ju velat ha fram nåt...

Vad är rollkur egentligen? När klassas det som rollkur? finns det en gräns eller r det när man sj säger att man rider det?

Mja, måste jag svara på det:p

Bakom hand: Hästen är bakom skänkeln och knäpper helt enkelt av i nacken utan att jobba bakifrån genom ryggen (Aldrig ett medvetet val av ryttaren)

Bakom lod:Man har lagt hästen i en form där näsan hamnar bakom lodplanet. (För min del alltid ett medvete val)

Rollkur: Måste säga att jag inte är vidare insatt i vad det exakt innebär anatomiskt, men helt klart står att det är en medveten handling!

Jag vet naturligtvis vad det är med tanke på hur det pratats om det och kan säg att jag ibland för min tränare får rida något som liknar detta! Säger man inte att hyperflexa hästen? Vilket funkar bra om man gör det på rätt sätt! Har dock aldrig gjort det så extremt att de haft näsan i bringan (hemska tanke)

varför har just hennes ridning uppärksammats? är det för att hon får höga poängoch vunnit mycket eller varför?

Tack för intressant svar.

På vilket sätt fungerar det bra, vad vill du får fram och vad får du fram?
Jag skulle tro att man säger hyperflexa hästen som du skrev.
Varför är det hemkare att hyperflexa mycket än lite? tanken borde ju vara den samma, eller?

men du behöver inte vara med om du inte vill;)

Tanken var att få fram nya och seriösa tankar i en tråd som inte är hundrafemtio mil.
Nya personer kanske även vill delta och 80 % av tråden ska inte bestå av ilska och påhopp.
Vore intressant om du var med i diskussionen utan att vi skäller på varandra;):)

Zandra

Tack för intressant svar.
Varför är det hemkare att hyperflexa mycket än lite? tanken borde ju vara den samma, eller?

Vem sa att detvar hemskar att hyperflexa mkt än lite? Eller syftar du på att jag skrev det där med nosen i bringan? För det jag enar då är att då är vi verkligen inne på djupt vatten och man måste vara 150% övertygad om att man vet vad man gör - men där tycker jag nog att man börjar ta till lite extrema metoder!

Hm, vad svåra frågor du ställer så här på kvällskvisten!:D

Den ena hästen jag gjorde det på var helt enkelt för att få mer genomsläpplighet i sidorna.

Den andra har ett svagt påskjut i bak och vill gärna korta sina ryggmuskler så detta gjordes i kombination med en del annat så han längde sian ryggmuskler och vinklade sina bakben, börjde ordentligy i knäleden! Funkade jättefint!

Liknande trådar

Dressyr Alltså jag har funderat på det här så himla länge nu och jag vet att det pratats mycket om det men jag måste bara ta upp det ändå. När...
33 34 35
Svar
692
· Visningar
64 324
Senast: Fiador
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 221
Senast: QueenLilith
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 547
Senast: Hedwig
·
Dressyr Jag är helt grön inom dressyren som tävlingsgren, men har dock tävlat hoppning under flera år som ponnyryttare på en annan häst än den...
Svar
2
· Visningar
1 323
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel
  • Målbilder för trubbnosar.