Sv: Rollkur är oacceptabelt
Nu kan jag gissa vem du är
Annat nick bara?
Men alla, även du, bör komma ihåg att det aldrig i något sammanhang skadar att vara lite kritiskt tänkande och att masshysterier och känslostyrda opinioner har sällan varit av godo på lång sikt, det borde du tänka på också.
Lär av historien. Det finns många exempel. Opinioner som är styrda av starka känslor är sällan så klart tänkande, tyvärr. Och mycket lättlurade.
Man måste alltid försöka tänka lite längre och se konsekvenser och våga ifrågasätta och hålla huvudet kallt för annars kan man gå på stora nitar och bli vansinnigt besviken. Man måste våga se att världen och beslutsfattare ofta styrs av långt starkare krafter än ädla syften
Jag är helt övertygad om att det är opinionen som drivit fram detta, men att hästens bästa är inte det första skälet till detta beslut, från de styrandes perspektiv. Givetvis från ditt och visst kan resulatet bli så. OM det blir en effekt i verkligheten också, jag tror inte du ska underskatta de krafter som faktiskt är inblandade eller överskatta din egen.
Jag vet inte varför du går igång så. Har någon i tråden sagt att det inte är ett bra beslut? Vi har några av oss önskat mer tydlighet och varnat för att man kanske måste vara beredd på många försök att komma runt på olika sätt, det är det enda. Det KAN riskera att bli tandlöst annars. Man kastar ett köttben åt den korkade hunden som glufsar i sej och är nöjd
Men hur har verkligheten förändrats för hästarna? Är inte det viktigast?
Jag skriker aldrig med i upprörda opninioner utan att bilda mej en egen uppfattning och försöka förstå det jag skriker om, mer objektivt. Jag har kommit fram till att den extrema form det handlar om, och hur man använder den, bla hur länge man rider i formen, i kombination med att det sprider sej och att det tycks för mej vara ett ridsystem i sin helhet som jag inte kan köpa, då menar jag inte bara böjningen i första hand utan just helheten.
Jag är emot alla metoder som är plågsamma för hästar oavsett gren och oavsett sammanhang, hemma eller på tävling. Därför kommer jag alltid att vara emot även gramaner i de allra flesta sammanhang för det är ett verktyg som är gjort för att ge ryttaren styrka att dra hästens huvud i en viss position, och gramaner används väldigt friskt på alla nivåer, säkert av folk i denna tråd också
RK-ridna GP-hästar är trots allt elitgymnaster när de kommit så långt medan hästar som dras ihop med graman av mer eller mindre hobbyryttare inte ens har de fysiska förutsättningarna att klara av det......Hästvärlden är full av metoder som behöver rensas ut.
En sak
jag gör är att ställa de frågorna jag har ställt här, tex
Vad bra, vad händer nu? Om flera kan tänka i de banorna kanske sammantaget en lite mer kritiskt tänkande opinion kan ställa rätt frågor, eller hur?
Tack, vad bra med detta beslut och hur ska det verkställas i praktiken? Det skulle kunna hjälpa till att bevaka fortsättningen.