Rollkur är oacceptabelt

Sv: Rollkur är oacceptabelt

Klart att jag applåderar, vi har arbetat hårt mot detta och flertalet saker som 'vi ryttare' har utsatt våra hästar för ...

Jag vet fortfarande inte vad DU har gjort för att bidraga till hästarnas välfärd. Jag tycker inte att du försvårar detta för oss - tro mig - vi är väl medvetna om problem, spel för galleriet eller att det är långt kvar att gå. Och det finns fler problem att arbeta med inom ridsporten. Någonstans måste man börja.

Det jag är trött på, är just att personer ofta kommer med kritik, men själva gör mycket lite för att bidra till något alls. Jag säger inte att just du är en av dem, känner dig inte, men faktum är att du kommer med få egna riktlinjer, tips eller råd för hur du istället skulle ha velat haft det. Och det är också ett vanligt fenomen inom Ridsporten ...

Och som jag skrev tidigare så handlar med stor sannolikhet besluten för många om pengar och positiv reklam - men för många av av helt andra kvaliteter. Hur kan detta beslut menar du, vara emot hästarnas välfärd?

Du kan vara vaksam och du kan vara misstänksam. Den stora frågan kvarstår - vad ska du göra med det - kreativt sett? Att 'bara vara dem två tingen' hjälper knappast hästarna i deras framtid!

Slutligen, har man varit inne i ridsporten i dem olika klasserna, så tror mig - det är inget nytt att det både kan vara komplicerat, tufft och komma med stort artelleri och motstånd. Men tack och lov, slutar man aldrig att vilja sluta sätta fokus för hästarna - och trots hot, skrämsel osv osv - slutar man inte kämpa!

Som jag sa....alla nöjda so far, och tänker att "det löser sig". Sjef är otroligt smart tror jag och därför tror jag faktiskt inte han är särskilt orolig, vilket borde göra alla andra lite mer oroliga kanske då, och angelägna om att hitta gränsvärden och konkreta exempel.:cool:

Vem har sagt att alla är nöjda?:eek:

Jag blir lite förundrad av eftertrycket i dina inlägg, och att du talat i vi-form om hur mycket "ni" har gjort. Jag har inte läst något av dig på hästsidorna på buke och har ingen aning om vilka "ni" är. Jag skrev också under på namninsamlingen och la ut en förfrågan på FB att fler skulle skriva under. Så på min egen kammare gör jag också nånting även om jag inte står på barrikaderna för att nå förändringar. Det varken hinner eller orkar jag med.

Det är väl rätt naturligt att man börjar undra hur saker ska verkställas och hur fuskarna kommer försöka kringgå regelverket?

Nu kan jag gissa vem du är:rofl: Annat nick bara?

Men alla, även du, bör komma ihåg att det aldrig i något sammanhang skadar att vara lite kritiskt tänkande och att masshysterier och känslostyrda opinioner har sällan varit av godo på lång sikt, det borde du tänka på också.
Lär av historien. Det finns många exempel. Opinioner som är styrda av starka känslor är sällan så klart tänkande, tyvärr. Och mycket lättlurade.:(

Man måste alltid försöka tänka lite längre och se konsekvenser och våga ifrågasätta och hålla huvudet kallt för annars kan man gå på stora nitar och bli vansinnigt besviken. Man måste våga se att världen och beslutsfattare ofta styrs av långt starkare krafter än ädla syften:o

Jag är helt övertygad om att det är opinionen som drivit fram detta, men att hästens bästa är inte det första skälet till detta beslut, från de styrandes perspektiv. Givetvis från ditt och visst kan resulatet bli så. OM det blir en effekt i verkligheten också, jag tror inte du ska underskatta de krafter som faktiskt är inblandade eller överskatta din egen.

Jag vet inte varför du går igång så. Har någon i tråden sagt att det inte är ett bra beslut? Vi har några av oss önskat mer tydlighet och varnat för att man kanske måste vara beredd på många försök att komma runt på olika sätt, det är det enda. Det KAN riskera att bli tandlöst annars. Man kastar ett köttben åt den korkade hunden som glufsar i sej och är nöjd;) Men hur har verkligheten förändrats för hästarna? Är inte det viktigast?

Jag skriker aldrig med i upprörda opninioner utan att bilda mej en egen uppfattning och försöka förstå det jag skriker om, mer objektivt. Jag har kommit fram till att den extrema form det handlar om, och hur man använder den, bla hur länge man rider i formen, i kombination med att det sprider sej och att det tycks för mej vara ett ridsystem i sin helhet som jag inte kan köpa, då menar jag inte bara böjningen i första hand utan just helheten.

Jag är emot alla metoder som är plågsamma för hästar oavsett gren och oavsett sammanhang, hemma eller på tävling. Därför kommer jag alltid att vara emot även gramaner i de allra flesta sammanhang för det är ett verktyg som är gjort för att ge ryttaren styrka att dra hästens huvud i en viss position, och gramaner används väldigt friskt på alla nivåer, säkert av folk i denna tråd också:angel: RK-ridna GP-hästar är trots allt elitgymnaster när de kommit så långt medan hästar som dras ihop med graman av mer eller mindre hobbyryttare inte ens har de fysiska förutsättningarna att klara av det......Hästvärlden är full av metoder som behöver rensas ut.

En sak jag gör är att ställa de frågorna jag har ställt här, tex;) Vad bra, vad händer nu? Om flera kan tänka i de banorna kanske sammantaget en lite mer kritiskt tänkande opinion kan ställa rätt frågor, eller hur?

Tack, vad bra med detta beslut och hur ska det verkställas i praktiken? Det skulle kunna hjälpa till att bevaka fortsättningen.

Senast ändrad av en moderator:

Jag blir lite förundrad av eftertrycket i dina inlägg, och att du talat i vi-form om hur mycket "ni" har gjort. Jag har inte läst något av dig på hästsidorna på buke och har ingen aning om vilka "ni" är. Jag skrev också under på namninsamlingen och la ut en förfrågan på FB att fler skulle skriva under. Så på min egen kammare gör jag också nånting även om jag inte står på barrikaderna för att nå förändringar. Det varken hinner eller orkar jag med.

Det är väl rätt naturligt att man börjar undra hur saker ska verkställas och hur fuskarna kommer försöka kringgå regelverket?

Det är klart att man alltid ska ifrågasätta och vilja göra ett reglemente säkert och genomförbart. Det som är lite tröttsamt är dock att detta precis har tagits upp - och många ropar negativa tankar utan att komma med några infallsvinklar hur det istället kunde göras. Ett fenomen som är mycket vanligt i samhället, och speciellt inom ridsporten.

När jag pratat om 'vi' så är det jag och alla de som samarbetat för att arbeta (och fortfarande gör) för hästarnas välmående. Och det går att göra på många andra sätt än att göra det på Bukefalos eller genom att stå på barrikaderna. Det tar en hel del tid att arbeta för hästarna ja, men den är det värt för mig.

Så, kom gärna med inspel och tips vad och hur förändringar kan göras. Det är alltid välkommet. Dock hoppas jag att människor kan försöka bli mer kreativa och inte bara slänga ut allt som faktiskt är negativt, utan att ha tänkt på en eventuell förändring ...

Nej, jag har inget annat nick. Har ingen anledning till det. Ska väl erkänna att jag har ett annat namn i verkligheten. 'dame, avslöjad' .... :idea:

Det jag reagerar över är vad som har fått dig att tro att jag inte tänker kritiskt? Eller varför du menar att jag inte också är en av de som ifrågasätter, lär av historien eller låter känslostyrda opinioner råda? Speciellt lättlurad har jag heller aldrig varit.

Och ja, jag har tänkt längre än vad du beskriver genom dina rader. Och jag med flera har publicerat förslag om en fortsättning på diskussionsämnet för en tid tillbaka sedan. Det har inte behandlats eller verksatts än därför tar jag inte upp något av det här.

Överskatta eller underskatta? Jag vet inte hur insatt du är i hästvärlden eller vilka människor du har kontakt med, men du behöver knappast oroa dig för att jag varken tror att jag kan ensamt bära berg eller att jag inte ska möta på motstånd. Jag har heller aldrig varit speciellt rädd för överheten eller eliten.

Går i gång och går igång. Du överdriver. :angel:

Där emot så blir man lite trött på att människor oftast skriker ut kritik utan att bidra med något konstruktivt. Vi har som sagt var lagt förslag gällande detta. En av många. Du är också välkommen att bidra med dina tankar och förslag, precis som alla andra!

När jag pratat om 'vi' så är det jag och alla de som samarbetat för att arbeta (och fortfarande gör) för hästarnas välmående. Och det går att göra på många andra sätt än att göra det på Bukefalos eller genom att stå på barrikaderna. Det tar en hel del tid att arbeta för hästarna ja, men den är det värt för mig.

Då tillhör jag alltså din grupp? Då kan jag bilda "vi" med dig/er? Eftersom jag också - på låg nivå - vill nå förändring för hästarna. Jag trodde faktiskt att du hänvisade till en viss aktivitetsgrupp när du talade i "vi"-form. Faran med det är att du iom "vi"-formen utesluter de som inte vet vad/vilka du syftar på och att du hänvisar till alla de andra som oansvarsfulla, negativa typer som inte alls vill nå förändring. Att du t ex tillskriver mig en ovilja för hästars förändring som är helt fel. En ganska farlig attityd!

Eftersom hästfolk oftast ser sig själva eller eliten som experter på vad som är bäst för hästen så blir de lätt kränkta och slår ifrån sig om man försöker söka upp dem med tips om ett bättre handhavande om häst. Så jag försöker visa med exempel hur man också kan hantera/rida sin häst utan hårda nosgrimmor, spända och hårda tygeltag och hjälptyglar härs och tvärs, och då nå glädje och harmoni och en häst i god form. Blir de nyfikna är de hjärtligt välkomna att fråga och diskutera mitt sätt att rida och vara med min häst. På det sättet kan vi nå många ryttare på hemmaplan och inte bara på tävlingsplatsen, dit faktiskt inte alla kommer och inte alla tillämpar samma ridning som hemma.

Nu uppfattas jag iofs som en udda typ som rider enl AR-principer utan tävlingsmål och med en attityd där jag gläds åt allt min häst gör och vill, för hon gör alltid sitt bästa. DET föder framgång! :laugh:

Jag förstår fortfarande inte varför man skall applådera att FEI döper om Rollkur/HF (förra gången då namnet ändrades till HF ledde det inte till något positivt) till det snällare "Låg-Djup-Rund" och säger att det är acceptabel ridning?

Det är bra att det arbetas fram förslag om vad som allmänt skall anses vara "aggressiv kraft", och specifikt att rollkur/HF per definition är det, men om det skall bli en reell förändring måste trycket på FEI från allmänheten fortsätta. Att uppmärksamma på vad som faktiskt stod i FEI's pressmeddelande, eftersom det av många uppfattades fel vilket inte är så konstigt med tanke på den retoriska akrobatik som användes, hjälper till anser jag.

Ja det som formulerades ger ju utrymme för en massa tolkningar
Menar man att det inte är okey längre att rida LDR eftersom LDR är en variant på HF?

Eller finns inte Rollkur längre - utan hästhalsmisshandel är bara en variant på LDR och en del av Modern Dressyr

Diplomaten

Jag personligen applåderar alla som inte bara är bukekverulanter utan som drar sitt strå till stacken - jag vet att en massa engagerar sig i denna fråga och jobbar hårt och idéellt för hästen

Jag tar av mig hatten för er, jag känner en del av er privat

Flashlight
Det finns väldigt många fler människor än Noir, och true blue som engagerar sig hårt i detta i det här landet ....

Jag förstår fortfarande inte varför man skall applådera att FEI döper om Rollkur/HF (förra gången då namnet ändrades till HF ledde det inte till något positivt) till det snällare "Låg-Djup-Rund" och säger att det är acceptabel ridning?

Det är bra att det arbetas fram förslag om vad som allmänt skall anses vara "aggressiv kraft", och specifikt att rollkur/HF per definition är det, men om det skall bli en reell förändring måste trycket på FEI från allmänheten fortsätta. Att uppmärksamma på vad som faktiskt stod i FEI's pressmeddelande, eftersom det av många uppfattades fel vilket inte är så konstigt med tanke på den retoriska akrobatik som användes, hjälper till anser jag.

Precis det jag har försökt, det är klart man kan bli sur om man tycker att man har kämpat och lagt förslag osv som diplomaten skriver, och så kommer nån sur typ som jag och talar om spel för gallerierna, men tyvärr är det inte de första entusiasterna i så fall som fårr inse hur världen ofta fungerar i de stora sammanhangen, så min varning är bara i all välmening.:idea: Inte för att göra någon nerslagen utan tvärtom inse att det måste finnas en fortsättning och den kan bli lång.

Nja, nu har jag förmodligen varit otydlig. Det beklagar jag.

VI existerar i allra högsta grad.
Ett gäng aktiva och glada kamrater där de flesta av oss varit med 'på baksidan' av eliten, provat på eller fått känna på hur det är och hur det förväntas vara.

Jag vet inte vart din gräns går gällande 'låg nivå', men vi har sedan en längre tid aktivt arbetat med att hjälpa hästar som far illa, ser till att hjälpa till med information till att artiklar publiceras, utbildar unga ryttare till att bruka vett och etikett inom hästvärlden och ja, VI är några som fått det hett om öronen när några av oss gått emot flertalet personer inom både rid och travsporten då de behandlad personal och hästar illa.

VI heter inget namn som grupp, vi är vi - men lika aktiva för det .....

Jag tror inte att vi är bättre än några andra, däremot anser jag att det är viktigt att bidra med konstruktiv kritik och där också se möjligheterna inom arbetet inom ridsporten. Och det tycker jag att vårt glada gäng gör.

Alltför många hästmänniskor liksom bara klagar ...

Tro mig, det arbetas och arbetas från allmänheten.
Jag hoppas att du är med på att försöka bidra du med med det du kan. Det handlar inte bara om detta pressmeddelande. Det finns mycket inom hästvärlden vi kan förbättra.

Jag applåderar inte över att det skett ett namnbyte. Jag ser det inte så. Jag applåderar att det sker något - att det har uppmärksammats överhuvudtaget. Det har tagit tid, vilket tyvärr är baksidan av ridsporten. Byråkrati, pengar och 'starka elitmakter' som påverkar genom att slå bakut eller ignorera.

Någonstans måste man börja.

Jag vet inte vem du anser vara sur av din 'välmening'. Jag blir sällan sur, så du måste mena någon annan. :D

Jag tycker inte att jag har kämpat för ett förslag, jag VET att jag har kämpat för ett förslag- ett av många komma skall. Detta är en BÖRJAN, inte ett slut. Och fungerar det inte, tja - då får man finna på en annan lösning att nå ut.

'Ditt problem' när du ska försöka skriva i all välmening, är att du inte kommer med några eventuella lösningar. Du går på med negativ klang och antar 'en massa'. Som att vi som arbetat för detta t ex inte skulle ha densamma världsliga uppfattning som dig. Att vi på något vis skulle vara blåögda och hysteriska.

Som jag skrivit flertalet gånger till dig utan att du verkar vilja förstå.
Du är inte den enda som vet att vägen är lång och obekväm. Saken är den, att förändringar sällan är något annat inom hästvärlden. Och vem har sagt till dig att det slutar här, bara för att vi tillåter oss att vara glada. Glädje är bra och positivet med. Det utesluter inte att också vara realist.

jamen precis :laugh:

Einstein tror jag detvar som sa; Det är inte de onda människorna som är problemet, utan de goda som låter det ske

Och jag lägger till... värst är ett och annat ***** som inte ser längre än sin egen näsa, och agerar kontraproduktivt

KL

Bara en parentes - det syns på rollkurade hästar när de visas på banan, kanske gör inte vi det, men de i smeten gör.

I tråden om Totilas så pratade jag om avsaknaden av bakben i den ökade traven- och det regnade sedvanliga tomater

Vad läste jag om i ridsport häromdagen ( jag sponsras med tidnigen när andar läst färdigt) Jo om Global Dressage Forum -där Steffen Peters blev tillfrågad om nämnda bakben - varpå han svarar - Totilas är en publikfavorit med undermeningen det är för känsligt att diskutera offentligt. mao. Steffen och alla i det skiktet ser

Eftersom vissa bukare läser som fan läser bibeln så förtydligar jag vad jag vill med denna kommentar.

HUR SMART är det att genom aggressiv tomatkastning förhindra diskussion på buke ur HÄSTHÄLSASYNPUNKT: Ja Totilas är helt fantastisk, men det hindrar inte att Rollkur är helt förkastligt. Och ja tyvärr så är det samma häst som är helt överrörlig i hela kroppen och som utsätt för det Varför skall man blunda för RK bara för att hästen är fanatstisk. PÅ vilket sätt gagnar det hästhälsa???

Undrar den sista mohikanen :D

Eller är hästhälsa helt ointressant i medaljsammanhang. Jag kan då inte få det till annat av vissa bukares skriverier

Och nej vi ändrar inget här på bukefalos- men att ta upp debatt som förekommer ute i den stora välden - om än inte hemma hos enskilda bukare så kan man skapa en bred diskussion, och ett hårdare tryck på FEI. (kolla facebookengagemanget och vad det ledde till.)

Men vissa jobbar hårt på att tysta all sådan debatt här; bara för att de själva inte ser :o

Och inte kan hålla isär häst och träningsmetod, dvs sak och person :crazy:

tack för lite inspiration Diplomaten

Senast ändrad:

Jag ser också FEI's pressmeddelande som något positivt, men inte för vad det säger i sak, utan för att det visar vilken press de är under. Och att det därför finns möjlighet att det verkligen blir en förändring till det bättre.

Jag skrev inte bara till dej utan allmän reflektion precis som alla andra gjort, varken mer eller mindre. Det var ju inte speciellt riktat till dej att du skulle vara blåögd, men det finns alltid en risk för att man lurar opinioner i såna här saker, när det blir hett om öronen så bara en varning rent allmänt, som en del i diskussionen. Jag kan ju som sagt redan nu se stora komplikationer och behov av förtydliganden.

Egentligen inte alls mot dej öht från start:D Men du lät å andra sidan inte som om det var ok att ens ställa dom här frågorna, jag kan tycka det är viktigt att alla är medvetna om frågorna. Men det var inte för att på något sätt säga att andra missat något:confused:
Jag har bara sett lite för mycket av liknande i helt andra sammanhang och man kan dra paralleller tyvärr.
Så enkelt var det!

Menar man att det inte är okey längre att rida LDR eftersom LDR är en variant på HF?

Pressmeddelandet är ju bara ett pressmeddelande och inte slutgiltigt för vad som kommer att accepteras.

Men enligt det är LDR är okej. Frågan är bara vad som är LDR?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Stjärnskott. Fälttävlan är ridsportens tuffaste gren. Det stoppar dock inte Karlskogaryttaren Emma Tingsby från att prestera på absolut...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det olympiska formatet på ridsportens OS-grenar var det stora diskussionsämnet den andra dagen under det internationella...
Svar
0
· Visningar
360
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att få så många som möjligt att intressera sig för, och förstå, de olympiska grenarna fälttävlan, dressyr och hoppning, har det...
Svar
0
· Visningar
401
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17