Rollkur är oacceptabelt

Sv: Rollkur är oacceptabelt

Så uppfattar jag det också!

Jag hade den här bilden med som jag tror räknas till LDR
biggles.jpg

Dock bakom lodplanet, men ej ihoptvingad "med våld"

Vad tycker ni?

(det blir ju en bedömningsfråga hur pass "ihopdragen" som är tillåtet antar jag)

Men helt klart ett steg i rätt riktning!

(Rollkür har jag alltid sett som när hästen tuggar sig själv i bringan...)

Jag läste FEI's pressmeddelande på engelska och jag tycker fortfarande, kanske ännu mer, att det är ett indirekt tillåtande av rollkur. Man säger att "flexion" är tillåten om man inte använder "aggressiv kraft" för att få huvudet dit. Huvudets position verkar vara underordnad för om det är tillåtet eller ej utan det är bara hur stor kraft som behövts för att få det dit som är avgörande - vilket ju i princip är omöjligt att bedöma.

Så jag hoppas att protesterna från organisationer och enskilda, tongivande personer fortsätter. Jag skriver gärna på fler listor mot FEI's ställningstagande.

Sen kan jag ha missförstått det med filmningen. Det som står är: "...additional measures, including the use of closed circuit television for warm-up arenas...". Jag är inte säker på vad som menas med det.

"closed circuit television" betyder nog videoövervakning.

KL

Spännande med diskussionerna kring bakom lodplan. Vet att svenska tränarkåren (vet inte om det bara var a-tränarna) hade en diskussion angående HF/RK. Där en tränare sa att hästarna inte kan gå på tygeln om de är bakom lod. Det möttes av massiv opponering från övriga tränare då de menar att riktlinjen med lodplanet är bestämt utan medicinska fakta som tyder på att hästen inte skulle kunna gå på tygeln med näsan bakom lod.

Personligen tror jag inte att bestämmelsen kommer påverka särskilt mycket, låg och rund-gränsen är luddig och det går inte att bestämma en exakt vinkel eller liknande som avgör om det är låg och rund eller RK. Jag personligen tycker att holländarnas hästar är de som utstrålar mest "happy athlete" och kan helt ärligt inte se det negativa i RK när det utförs av de som kan hantera det.

Vet mer än en sv landslagsryttare som anser att så länge det inte utförs av kreti och pleti utan de som kan hantera det så ser de det inte som ett problem öht. Många verkar ju tro att svenskarna alltid sitter med näsan framför lod..

Tack så mycket för bilderna! har inte fattat riktigt vad det innebar tidigare..:confused::o

*inte svar till någon speciell*

På feis hemsida har man nu ändrat så att det står LONG, deep,round.
Stavfel eller meningen?

"Following constructive debate at the FEI round-table conference at the IOC Headquarters in Lausanne today (9 February), the consensus of the group was that any head and neck position of the horse achieved through aggressive force is not acceptable. The group redefined hyperflexion/Rollkur as flexion of the horse’s neck achieved through aggressive force, which is therefore unacceptable. The technique known as Long, Deep and Round (LDR), which achieves flexion without undue force, is acceptable."

(fetstil min ändring)

Det har tagits ett steg av väldigt många.

Men, sån är Ridsporten, det vet vi väl alla om. Även om det har blivit oerhört mycket bättre efter att journalister och hästfolk började syna, även de i toppen. Vi har mycket att lära även här, men vi kan ju knappast ge upp bara för att det är motigt.

Särskilt genomarbetat vet jag inte om det är. Beror vad man jämför med, dock har det varit sådan 'pågång' gällande detta att Ridsporten inte kunde blunda. Och tack och lov för det!

:bow:

Gör ont att se de bilderna på rollkuren :cry: Jag vet inte ens hur man får huvudet dit!

Har samma syn på saken som du har.

Jag är mycket väl medveten om dessa två termer. Och ja, Low deep and round är fortfarande accepterat. Man kan tycka vad man vill om detta, jag tycker att det utnyttjas med böjningar oerhört inom ridningen. Och ja, det kommer förmodligen vara så en tid framöver, att hästfolk utnyttjar det.

Men, det viktigaste är ett faktum. Människor har fått upp ögonen på hästvärlden gällande detta. Hästmänniskor har blivit mer eller mindre organiserade mot dessa böjningar. DET är en god början ....

Ja det är ju alltid lite trist när man blir så gammal och misstänksam över syften som jag är:o Man har ju sett genom åren i alla möjliga sammanhang som inte har med hästar men med opinioner att göra, hur smarta ledare har strategier för att ta sig ur besvärliga lägen...

Man får en opinion som inte gynnar regeringen/partiet/ organisationen/företaget/ föreningen ja whatever.

Det är pengar inblandade, stora ekonomiska intressen, och man vill bara snabbt ha bort konflikten och opinionen till varje pris:eek: Få LUGN!! Annars kan följderna bli mycket tråkiga rent ekonomiskt och PR-mässigt. Särskilt om det finns läger med stora viktiga namn och intressen på båda sidor.

Den här meningen:

Konferensen tog ett stort kliv framåt för att ena dressyren och klargöra för ryttare vad som är tillåtet och inte tillåtet

Ja där jag fetstilade, där tror jag huvudsyftet ligger, tyvärr inte hos hästarna, tyvärr, så cynisk är jag. Alla ska vara glada och nöjda igen och "gå vidare" som man brukar säga lite käckt.

I det läget så brukar man skriva nån skrivning som verkligen gör ALLA glada och nöjda det finns folk som har betalt för just det, väga ord på guldvåg och hitta nåt tjusigt som alla köper. Oavsett sakfrågan. Den är inte huvudintresset. Man hittar delar som alla kan "använda sig av".

Alla är glada och väntar resultat och sen när det ska praktiseras finns hundra om och men som gör att det inte alls blev som framförallt opinionen hade hoppats, (som regel)

Så det jag menar att ja det är en början men det är väldigt viktigt vad man gör av det sen, opinioner har en tendens att klinga av efter halvdana lösningar där tolkningsfrågor drar ut på tiden och det blir segt och ingen vet om det är en förbättring eller ej:confused:

Så jag vill inte låta negativ:angel: men kanske skulle "opinionen" och särskilt de tunga namnen bakom den, inte applådera det här utan kräva mer substans i det hela, redan från start.:confused: (Men det brukar svaret bli att det inte går utan det får man titta på i de enskilda fallen:angel:) Får se hur det utvecklar sig och hur de som varit den "besvärilga" opinionen reagerar:confused:

Ska det vara så svårt? Vi har regler för hur man ska rida och de är väl defenierade och utarbetade. Det är ingen slump att TR är skrivet på detta sättet. Dessa regler bör ju gälla även på framridning och hemma på träning.
Citat TRII
" Dressyrens mål är att göra hästen lydig, användbar och angenäm att rida, så att alla rörelser kan utföras med små och omärkliga hjälper utan synbar ansträngning för ryttaren.....
Hästen skall vara på tygeln......
Med stadigt huvud och fritt buren hals, där nacken som regel är högsta punkt, samt med nosen i eller något framför lodlinjen, skall hästen stödja lika på båda tyglarna. Med sluten mun och med tungan under bettet, skall den lugnt tugga på detta."
Blir förbannad på "genvägar" som inte på något sätt är till gagn för hästen, utan bara för ryttarens iver att nå resultat.

Det är tävlingsreglementet , det finns inte en enda elitryttare som alltid rider sina hästar med nacken som högsta punkt på träning. Inte en enda.

Blir förbannad på "genvägar" som inte på något sätt är till gagn för hästen, utan bara för ryttarens iver att nå resultat.

Genvägar? Så bara för att man tar ned nacken på hästarna så går allt av sig självt eller? Det är jävligt nedlåtande mot världseliten att ifrågasätta deras kompetens genom att påstå att de använder sig utav någon form av genväg. Återigen, lär hästarna sig GP-rörelserna av sig själv om man lägger dem med nosen bakom lod och dessutom inte har nacken som högsta punkt?

Tack för ett positivt steg framåt iallafall!

Men förstår inte riktigt.. Är det alltså tillåtet att överböja hästen till bringan om man inte använder sig av våld?

Vad aggig du låter.
Visst jag kan vara nedlåtande mot värlseliten, fine.
Men för mig är det genväg att använda RK och HF eller vad man vill kalla det.
Man ska inte förväxla det med en låg form på en ung outbildad häst.
Eller en check när som helst under ridpasset att sökningen finns där.
Är det något felformulerat i tävlingsreglementet? Att vissa som besitter en viss kunskap får använda sig av tveksamma metoder?

delvis Kl

Jag har tappat en del respekt för världseliten när man sett användningen av rollkur..
Men man får hoppas att detta kan leda till något gott, att det blir mer kvalité på ridningen inom GP och världsnivå.

"Dagens konferens om rollkur i schweiziska Lausanne - i FEI:s regi - kom fram till att inga regeländringar behövs, att nuvarande riktlinjer för stewards ska utvecklas och att aggressiv ridning inte är tillåten. Däremot är det okej att rida hästarna i denna form om det sker utan aggressiv ridning."

..fick mitt svar..
källa: http://www.hastmagazinet.com/newsIt...:%20Inga%20regel%E4ndringar%20f%F6r%20rollkur

Senast ändrad:

Här tappade du bort mig. Vad menar du med detta? Hur skulle detta steget framåt inte gynna hästarna?

... Ja där jag fetstilade, där tror jag huvudsyftet ligger, tyvärr inte hos hästarna, tyvärr, så cynisk är jag. Alla ska vara glada och nöjda igen och "gå vidare" som man brukar säga lite käckt. ...

Givetvis är det pengar inblandade inom beslutet. Sen när styr inte pengar i stor grad bland organisationer och ledare? Fast jag anser knappast det som poängen här. Poängen är att vi snarare nu, har något att utgå ifrån. Att få möjlighet att nu börja arbeta med riktlinjer för hästarnas välmående. Oavsett om du är elit eller markarbetare.

Hur kan det vara fel?

Jo, vet du vad!
Man får visst lov att applådera över detta. Så som vi har 'slitit' för detta och som vi kämpat. Mot människor där uppe som har både mer makt och pengar än 'oss'. Jag vet inte hur mycket du har gjort för att 'fånga de ryttare' som tränar på detta viset, men jag vet att vi är många som är värda att klappa oss på axeln.

Det är oerhört bra att snegla och inse att saker och ting inte kommer att förverkligas av sig själv. Men, det är vi som har kämpat väl medvetna om.

*Diplomaten sitter fortfarande på bussen med trådlöst internet*

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Stjärnskott. Fälttävlan är ridsportens tuffaste gren. Det stoppar dock inte Karlskogaryttaren Emma Tingsby från att prestera på absolut...
Svar
0
· Visningar
486
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Det olympiska formatet på ridsportens OS-grenar var det stora diskussionsämnet den andra dagen under det internationella...
Svar
0
· Visningar
360
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter För att få så många som möjligt att intressera sig för, och förstå, de olympiska grenarna fälttävlan, dressyr och hoppning, har det...
Svar
0
· Visningar
401
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
4 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17