Roliga saker att ha på julbordet

AgentCarter

Trådstartare
Ska ha folk på julmat i helgen, vad kan man ha på julbordet utöver det vanliga?
Gärna rätter som är lite lättare då resten blir så fett.

Jag tycker att friska grönsaksrätter med lite sötma i passar toppen till julmat.

- Ljumma rödbetor med getost, blandad sallad och honungsdressing, ev. även valnötter för den som tål det.
- Italiensk julsallad (ja, det är vad vi har kallat det för iallafall) som består av apelsin, fänkål, finhyvlad pecorino romano. Ringla pyttelite olivolja över.
- Brysselkål, flingsalt och hyvlad pecorino romano.
- Strimlad förvälld brysselkål med apelsin- och dijondressing, pecorino (igen :D). Valnötter eller krossade hasselnötter på gör det lite juligt.

Jag kan nog komma på fler om jag tänker lite.

Jag tycker att friska grönsaksrätter med lite sötma i passar toppen till julmat.

- Ljumma rödbetor med getost, blandad sallad och honungsdressing, ev. även valnötter för den som tål det.
- Italiensk julsallad (ja, det är vad vi har kallat det för iallafall) som består av apelsin, fänkål, finhyvlad pecorino romano. Ringla pyttelite olivolja över.
- Brysselkål, flingsalt och hyvlad pecorino romano.
- Strimlad förvälld brysselkål med apelsin- och dijondressing, pecorino (igen :D). Valnötter eller krossade hasselnötter på gör det lite juligt.

Jag kan nog komma på fler om jag tänker lite.
Rödbetorna kommer jag hoppa över, av saker orelaterade till deras smak tyvärr.

Pecorino har jag inte provat innan, hur smakar den? Jag är inte så förtjust i parmesan ska erkännas

Jag ska prova att göra en "lyx-rätt" i år, jag såg recept på fasanpaté i jakttidningen och jag har fasan i frysen... :angel:
Det ska bli spännande att prova :)
Jag har ingen fasan då vi får hoppa över det i år. Har nog två gåsbröst men blir lite år 10 pers. Älgköttbullar blir det i alla fall :)

Rödbetorna kommer jag hoppa över, av saker orelaterade till deras smak tyvärr.

Pecorino har jag inte provat innan, hur smakar den? Jag är inte så förtjust i parmesan ska erkännas

Det smakar salt och lite skarpt. Det har lite saltare och friskare smak än parmesan som är mer jolmig. Jag tycker inte alls att den kan jämföras med parmesan egentligen, det är en helt annan ost.

Rostade svartrötter och jordärtskockor i ugn med citron och vitlök är vansinnigt gott. :d Likaså tabbouleh med massor av persilja och citron - det är lätt och friskt och passar bra till allt det stabbiga och feta. Annars tycker jag att man kan ha allt som är gott på julbordet! Vi har i perioder haft både vårrullar och sushi.

Hos oss får det inte saknas grönkålssallad. Grönkål snabbt doppad i kokande vatten, Ingrid Marie äpplen, apelsin, blötlagda russin, valnötter mixat med en dressing på olivolja, citron, salt och peppar.

Hos oss får det inte saknas grönkålssallad. Grönkål snabbt doppad i kokande vatten, Ingrid Marie äpplen, apelsin, blötlagda russin, valnötter mixat med en dressing på olivolja, citron, salt och peppar.
Det kommer bli långkål, rödkål och någon form av brysselkål /Kålgalen

Kålrotslåda eller morotslåda :) Standard på finska julborden men vad jag har förstått inte på svenska?

lanttulaatikko-702x336.jpg

original.jpg

I min familj har vi sushi på julbordet! Alltså inga jättebitar utan små bitesize. Lite uppiggande smakbrytare med soja, ingefära och wasabi, och framförallt uppskattat av de som inte gillar sillen. "Gammelsläktingarna" är dock förfärade över detta tilltag ;)

Olika sallader är fint att bryta av med också, gärna med granatäpplekärnor i!

Jag brukar göra den salladen men har aldrig använt ost utan endast fänkål, apelsiner, olivolja (gärna lite pepprig) och salt. Ibland har jag svarta, "halvtorra" oliver på men de är svåra att hitta i Sverige (firat jul i Italien flera år).

Salladen är suverän till grillat kött av alla de slag!

Jag brukar göra den salladen men har aldrig använt ost utan endast fänkål, apelsiner, olivolja (gärna lite pepprig) och salt. Ibland har jag svarta, "halvtorra" oliver på men de är svåra att hitta i Sverige (firat jul i Italien flera år).

Salladen är suverän till grillat kött av alla de slag!

Visst är den fantastisk!

Jag gillar småplock och det här är väldigt gott:
http://www.arla.se/recept/ostbollar-med-cheddar/
och enkelt, om än inte så lätt ;)

Vi har också gärna en god och o-mastig skaldjurspaj på julbordet, skuren i tunna bitar och garnerad med t.ex löjrom eller liknande tycker jag att den är ett både fräsch och uppiggande inslag :)

Det här receptet blir det i år, men kanske med blodapelsin istället för grape till salladen, känns juligare ;)
http://www.recept.nu/mitt-kok/tommy-myllymaki/skaldjurspaj-med-avokadosallad/
Det går ju också att använda kesella i fyllningen för att lätta upp den lite.

Liknande trådar

Mat Åt lite julmat idag till middag var 2 sorters sill, rödbetssallad, julskinka, vörtbröd, rödkål, några köttbullar och prinskorv. Lagom...
2
Svar
22
· Visningar
1 469
Senast: skogaliten
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 057
Senast: Mabuse
·
Hemmet Inspirerad av en annan tråd och för att inte trådkapa blir jag lite nyfiken på vad folk har för intressanta och gärna positiva anekdoter...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 406
Senast: nejlica
·
Skola & Jobb Är det vanligt? En bekant har börjat i ny bransch och är provanställd. Under den tiden får h*n betalt per timme istället för de fast...
2
Svar
21
· Visningar
878
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar