AgentCarter
Trådstartare
Ska ha folk på julmat i helgen, vad kan man ha på julbordet utöver det vanliga?
Gärna rätter som är lite lättare då resten blir så fett.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Rödbetorna kommer jag hoppa över, av saker orelaterade till deras smak tyvärr.Jag tycker att friska grönsaksrätter med lite sötma i passar toppen till julmat.
- Ljumma rödbetor med getost, blandad sallad och honungsdressing, ev. även valnötter för den som tål det.
- Italiensk julsallad (ja, det är vad vi har kallat det för iallafall) som består av apelsin, fänkål, finhyvlad pecorino romano. Ringla pyttelite olivolja över.
- Brysselkål, flingsalt och hyvlad pecorino romano.
- Strimlad förvälld brysselkål med apelsin- och dijondressing, pecorino (igen ). Valnötter eller krossade hasselnötter på gör det lite juligt.
Jag kan nog komma på fler om jag tänker lite.
Jag har ingen fasan då vi får hoppa över det i år. Har nog två gåsbröst men blir lite år 10 pers. Älgköttbullar blir det i alla fallJag ska prova att göra en "lyx-rätt" i år, jag såg recept på fasanpaté i jakttidningen och jag har fasan i frysen...
Det ska bli spännande att prova
Rödbetorna kommer jag hoppa över, av saker orelaterade till deras smak tyvärr.
Pecorino har jag inte provat innan, hur smakar den? Jag är inte så förtjust i parmesan ska erkännas
Hos oss får det inte saknas grönkålssallad. Grönkål snabbt doppad i kokande vatten, Ingrid Marie äpplen, apelsin, blötlagda russin, valnötter mixat med en dressing på olivolja, citron, salt och peppar.Ska ha folk på julmat i helgen, vad kan man ha på julbordet utöver det vanliga?
Det kommer bli långkål, rödkål och någon form av brysselkål /KålgalenHos oss får det inte saknas grönkålssallad. Grönkål snabbt doppad i kokande vatten, Ingrid Marie äpplen, apelsin, blötlagda russin, valnötter mixat med en dressing på olivolja, citron, salt och peppar.
Pecorino har jag inte provat innan, hur smakar den? Jag är inte så förtjust i parmesan ska erkännas
Kålrotslåda eller morotslåda Standard på finska julborden men vad jag har förstått inte på svenska?
Det har vi haft innan faktiskt!Kålrotslåda eller morotslåda Standard på finska julborden men vad jag har förstått inte på svenska?
Jag behöver inte ens läsa receptet för att veta att den ska med.
Jag brukar göra den salladen men har aldrig använt ost utan endast fänkål, apelsiner, olivolja (gärna lite pepprig) och salt. Ibland har jag svarta, "halvtorra" oliver på men de är svåra att hitta i Sverige (firat jul i Italien flera år).
Salladen är suverän till grillat kött av alla de slag!
Kålrotslåda eller morotslåda Standard på finska julborden men vad jag har förstått inte på svenska?