Roliga övningar?

Barnardo

Trådstartare
Någon som har lite tips på roliga övningar man kan göra när man kör? Just nu blir det mest att vi kör ut i skogen och tar en runda.. men det känns som att det alltid blir att vi gör samma saker. Visst övar jag mycket på rösten och att göra halt, travare saktare/fortare, rygga osv men det känns ändå väldigt enformigt. Så är det någon som vet något annat kul man kan göra? :bump:

Sv: Roliga övningar?

Nja vet inte om detta är godkännda övningar...

* Kör på en åker/paddock- ha "punkter" som du måste köra runt/förbi KLOCKA kan bli riktigt kul att försöka att slå tiden...

* Lär in ett dressyr program.. be någon filma och granska sedan själv-lärorikt

Nja vet inte vad du tycker om detta men första tycker jag är såååå roligt...!//MW

Det låter som jätteroliga övningar! Tack för tipset. Då har jag en till fråga som du eller någon annan kanske kan svara på. Jag undrar om ni vet hur man kan göra för att få igång en riktigt bra kondis så att han orkar köras en del?

Kör mycket :) Intervallträna 1 km trav 500 meter skritt osv..finns massor av olika tempo sträckor, allt efter hästens förmåga. Sen är klättring bra för flåset med, sega backar i skritt eller galopp bakom eller på hästen.

Jag kör mycket öppnor på tråkiga grusvägar, det märks snabbt vilken sida jag/hästen är sämst på. Där ska man koordinera pisk, hand, fart och hålla kolla så inte hästen segar ut i diket :)

Just nu jobbar jag mycket med ökningar med bibehållen form, att inte släppa efter på tömmen bara för att vi ökar, på tränares order. Det är steget som ska längas inte hästen. Svårt med en nordis :)

Att få igenom en bra halvhalt på en rak väg hem, den övingen är bra och lagom svår.

Tack! Nu är jag hur peppad som helst till att köra igång och träna! :D
Ett problem som vi har när det gäller körningen är att rygga. Han ryggar alltid jättesnett så hela vagnen åker ut på höger sida. Det känns som att jag verkligen inte kan korrigera det hur jag än gör. När jag rider ryggar han spikrakt bakåt men inte med vagn.. vad kan det bero på?

För att det är jobbigt. kanske du ska tömköra och rygga, då kan du kanske snabbare korrigera med pisken.
jag har turen att ha världens bästa ryggare, men han är lärd från marken som i skogskörningen. han ryggar perfekt rakt bakåt, alltid. tack Wången..

Jag tar gärna emot tips jag med på hur man får hästen att rygga rakare. Hade en innan som gärna ryggade, men inte rakt.

Hur man får hästen att rygga "på tömmen" vet jag.

Jo det är ju sant... han har verkligen inget emot att rygga, det gör han bara med röstkommando, men rakt blir det inte. Det är någon gång som jag lyckats få honom lite rakare, men sist så lät jag honom bara rygga något steg medan han var rak och sern fick det va... och så fick han massor av beröm. Men behöver man jobba upp några muskler för att han ska rygga rakare eller är det jag som behöver vara snabbare med att korrigera?

jag tror, notera tror tills vi får någon som kan svara på riktigt, att man inte ska rygga om det inte blir rakt. hellre små ryggningar, och beröm.

det svåraste som finns är att köra rakt fram, och antagligen rakt bak med.

kan du köra rakt fram?

Ja precis. Jag har på senaste bara ryggat kanske två-tre steg och sedan berömt. För de första stegen är alltid raka. Ja, framåt går han rakt utan några som helst problem.

ja, men rakt, spikrakt i balans?

jag har iallafall jättesvårt att köra upp på medellinjen och sen hålla spikrak kurs mot a eller c. Vinglar alltid lite åt något håll, ofta vänster eftersom man vill se domaren :)

Hehe okej då, det kanske inte alltid är spikrakt, men jag tycker att han håller otroligt bra balans faktiskt. :bow: Fast han är alltid så otroligt mycket mer fokuserad och gör alltid miljarder gånger bättre på tävling. Förrförra året skulle vi på en körtävling och tränade på.. han ryggade helt snett och vinglade både hit och dit när vi körde igenom dressyrprogrammet.. men på själva tävlingen gick han näst intill spikrakt och ryggade hur fint som helst... han kämpar verkligen :bow:

Mina är likadana. min gjorde aldrig sådana ökningar som på tävling, o tom böjde sig. han jag kör nu är en riktig Show off och älskar att domaren ser honom. :) det är väldans bra, men lite jobbigt på träning att inget funkar ibland.
/jenny

Hehe ja precis.. man blir ganska frustrerad och undrar alltid hur det kommer gå på själva tävlingen :P

Liknande trådar

Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
899
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 604
Senast: Ragdoll
·
Skola & Jobb Jag vet inte om det är för att jag blivit gammal, det har varit den mest tragiska semesterperioden ever, eller om jag verkligen bara...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 317
Senast: Inte_Ung
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 323
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?