Z

zahleka

Jag har funderingar på att anmäla mig till Rökulla, T50 men jag undrar om någon här har lust att berätta lite mer för mig om banan. Så vitt jag har förstått är den banan väldigt kuperad. Är det något man klarar av att rida med en häst som klättertränas 1 gång/vecka eller är det för lite?
Vill ju inte anmäla lilla tjejen till något som kommer vara alldeles för jobbigt. Det är ju bara hennes första säsong med distansritt.

Sv: Rökulla

Jag älskar Rökulla, den är kuperad men det är liksom långa stigningar och sedan blir det platt emellan. Så det är inte upp och ner hela tiden. Man kan ta det lugnt i backarna så behöver inte hästen dra på sej för mycket mjölksyra.
Jag vet inte vilka slingor som skall användas på 50 km. Jag har ridit 2 st 100 km och 1st 80 där. Och vissa partier är ju lite tuffare än de andra.
Men den är så vacker och har bra underlag.:)
Jag vet ju inte hur de backar du rider i är,själv tränar jag mycket på Vedema som är kuperat också men jag tycker det skall räcka mer än väl med backtäning 1 ggr i veckan. sedan beror det ju lite på hästen om den gillar backig terräng elller inte.
Min ena häst tycker om backar och han tuggar sej upp och ner för backar på ett hyfsat ekonomiskt sätt med den andra hästen jag tävlade tyckte att backar var det bäst att galoppera uppför, gärna fort så henne fick man bromsa lite på kuperade banor annars drog hon på sej mjölksyra.

Har ni andra som också ridit Rökulla liknande erfarenheter som Gizoba?

Har ni andra som också ridit Rökulla liknande erfarenheter som Gizoba?

Första gången man rider Rökulla kan den kännas tuff. Hästarna blir trötta av backarna på ett helt annat sätt än om du rider flacka banor. MEN, ta det lugnt och njut av ritten! Det ären av mina absoluta favoritritter eftersom jag gillar banor där det händer något hela tiden. Det är en kul bana! Viktigt är att spara på krafterna, ta det lugnt och se upp så hästen inte ledsnar under rittens gång för att den upplever banan som jobbig.

:idea: absolut att du skall prova rökulla en mycket trevlig bana med underhållande teräng, har ridigt den 3 st gånger 2 st 10 milare och en 8. är alltid ett ställe man vill åka tillbaka till.alltid bra skyltat,bra
bangenomgång och alla mycket trevliga och duktiga människor runt omkring. mvh anne:banana:

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 014
Senast: TantAgda
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 225
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 857
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 049
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka