Rökulla inställd

Sv: Rökulla inställd

Det är som hushållsekonomi ungefär. Man gör en budget vilket innebär att antalet startande är helt avgörande för klirr i kassan eller ej. Det innebär också att man på förhand ganska väl kan räkna ut hur många startande man måste få till sin tävling för att först täcka alla kostnader och sedan börja räkna klirret.
Det som har blivit betungande rent ekonomiskt de senaste åren är att regelverket kräver fler domare och veterinärer och de kan ta i princip hur mycket betalt som helst för de vet att vi inte har så stora valmöjligheter. Det är också ett vågspel att som arrangör välja rätt klasser, rätt tid och en hygglig tävlingsplats. Med klasser under 100 kilometer blir reseavstånd, tidpunkt och tradition jätteviktiga. De stora klasserna lever sitt eget liv för eliten och uppstickarna, så de är inte riktigt lika "trendkänsliga".
Att ha någon eller några i arrangörsstaben som är duktiga sponsorraggare är kanske det enda som kan ge KLIRR med stora bokstäver.
Några funderinagr alldeles så här mitt i sommaren.

Det är som hushållsekonomi ungefär. Man gör en budget vilket innebär att antalet startande är helt avgörande för klirr i kassan eller ej. Det innebär också att man på förhand ganska väl kan räkna ut hur många startande man måste få till sin tävling för att först täcka alla kostnader och sedan börja räkna klirret.
Det som har blivit betungande rent ekonomiskt de senaste åren är att regelverket kräver fler domare och veterinärer och de kan ta i princip hur mycket betalt som helst för de vet att vi inte har så stora valmöjligheter. Det är också ett vågspel att som arrangör välja rätt klasser, rätt tid och en hygglig tävlingsplats. Med klasser under 100 kilometer blir reseavstånd, tidpunkt och tradition jätteviktiga. De stora klasserna lever sitt eget liv för eliten och uppstickarna, så de är inte riktigt lika "trendkänsliga".
Att ha någon eller några i arrangörsstaben som är duktiga sponsorraggare är kanske det enda som kan ge KLIRR med stora bokstäver.
Några funderinagr alldeles så här mitt i sommaren.

Avgör veterinärerna själva hur mycket de vill ha betalt?
Hur många ekipage får en veterinär enligt regelverket besikta?
/Camilla

En veterinär per 20 startande. Det betyder att vid 61 startande så krävs 4 veterinärer.
Den veterinär som är förordnad tar ju jordbruksverkets taxa, som är 585 kr i timmen. (+ framkörning, resa och sånt). De övriga tar lite olika, men man kan ju inte precis välja och vraka bland veterinärer.
Har man då dessutom förbesiktning dagen innan och en 12 milsklass så snackar vi uppåt en 13-14 timmar som veterinärerna behöver vara på plats.

Jag har lyckats få ihop en hel del sponsorer, (ialla fall förra året.) Det gjorde dels att tävlingen blev trevligare, dels att ekonomin blev bättre.

Men att jag skulle ringa runt och ragga sponsorer för att ryttarna ska kunna rida billigare känns inte riktigt rätt.
Att få ihop bra prissummor och trevliga hederspris är viktigare tycker jag.

Däremot är det ju fritt upp till ryttarna att ordna egna, personliga sponsorer. DET är väl bättre, om man som tävlingsryttare känner att man har högre utgifter än man har råd med?

Jag tycker det är OK att betala mer för de långa klasserna.
Kräver en tävling att veterinärer är på plats så många timmar måste man ju som deltagare vara beredd att betala vad det kostar att tävla på den nivån.

Självklart så ska det vara klirr i kassan för att motivera en förening att arrangera en tävling, men jag tror inte att det hjälper att höja avgifterna för deltagarna?

Då finns risken i stället att det blir färre tävlande, naturligtvis så beror det på hur stor höjningen är (någon får gärna specificera sig).
Det är svårt att veta för oss som deltar vad allt runtomkring kostar, så ni får gärna dela med er av informationen så att vi som inte har varit med och arrangerat kan förstå?

Jag tror att problemet ligger i antalet deltagare, många kostnader antar jag är samma i en klass om det är 10 eller 30 startande, men det blir mer inkomst om det är fler deltagare?

Jag vill avsluta med att försöka framföra hur tacksamma jag och säkert många med mig är över att det finns människor som orkar slita och stå i med att arrangera tävlingar! Jag hoppas att ni förstår att vi är många som är otroligt tacksamma och beundrar er! :bow::bow::bow::bow:

/Camilla

Jag ser problemet med att distansritter kostar. Är själv arrangör och det handlar om att få ihop ekonomin. Det finns en hel del kostnader som man inte kommer ifrån: Veterinärer och domare. Dessa kommer man inte från hur gärna man än vill.

Det måste minst vara två veterinärer oavsett om det är fem starter eller fyrtio. Om det är sextio starter behövs tre veterinärer... Och alla vet vad veterinärer kostar. Domarna brukar vilja ha ersättning för att de ställer upp + milersättning. Det skall vara tre domare.
Det är endast vid ritter med enbart CR klass som det räcker med 1 vet + 1 domare. Sedan är det avgifter för polistillstånd, m m, kopiering av kartor m m. Alla dessa kostnader måste täckas av anmälningsavgifterna och gör det inte det så måste man ställa in. Tyvärr!

Jag tror tyvärr att avstånden gör att tävlingar som ligger perifert är de som har svårast locka tillräckligt många ekipage.

Ni som har varit med ett tag, är det ett nytt fenomen att det blir inställt på grund av för få anmälningar? Har det blivit fler tävlingar som konkurerar om samma antal tävlande?

Jag tycker det verkar som att fler ritter ställs in nu. När jag började med distans var startfälten sällan särskilt stora. Kanske behövs det fler startande nu för att ritten ska gå runt ekonomiskt?

Liknande trådar

Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: igbest
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 495
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 895
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
9 775
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2024