Rökning och barnfotboll

Stinaelin

Trådstartare
Min son (född -02) spelade sin första fotbollsmatch igår! Det var hällregn och de förlorade stort, men det var skojjigt ändå. Det som var mindre skojjigt var att tränaren och kanske hälften av föräldrarna rökte före och under matchen...

Jag tycker det är väldigt onödigt att röka i närheten av barn, och att tränare röker under "jobbet" tycker jag är helt fel! Om man måste röka, kan man inte gå ifrån då, dessutom måste man väl kunna hålla sig i en timme? Föräldrar som "måste" röka, kan väl också gå ifrån, och inte stå bland barnen.

Jag är så mesig så jag sa inget, men tänkte prata med tränaren eller annan ansvarig om detta och ifall de inte har en rökfri policy i klubben.

Vad tycker ni? Är jag för känslig? Vad hade ni gjort? Tagit konflikten där och då eller inte alls?

Sv: Rökning och barnfotboll

Sport och rökning går inte ihop
Barn och rökning går inte ihop

Skulle för allt i världen inte fortsätta och låtsas som det regnade utan säga till eller byta lag till ett med vettigare policy gällande rökning. Vad är den där tränaren för jävla förebild? Shit vad sur jag blir.

Kan förstå din reaktion men å andra sidan så kan man ju inte skydda barn mot verkligheten.

Sport och rökning går inte ihop
Barn och rökning går inte ihop

Skulle för allt i världen inte fortsätta och låtsas som det regnade utan säga till eller byta lag till ett med vettigare policy gällande rökning. Vad är den där tränaren för jävla förebild? Shit vad sur jag blir.

Håller med!

Tycker det är så hemskt att se när jag är på stan hur mammor böjer sig ner över barnen/barnvagnen med ciggen i munnen samtidigt :crazy:

Det gör du rätt i! :D

Blir så arg när jag står med bussen på stationen och ska åka om ett par min, brukar ha dörren öppen fram om folk ska på samt för frisk luft. Så ställer sig folk och röker PRECIS utanför så att röken kommer in. Så blir jag tvungen att stänga och då ser de arga ut för de ska ju gå på.
Eller såna som fimpar utanför bussen och blåser ut sista röken när de klivit på. :mad:

Det hörde väl inte riktigt hit iofs.

Jobbar man med barn tycker inte jag man ska röka nära dem.

Jag är rätt säker på att riksidrottsförbundet och fotbollsförbundet säger att det ska vara rökfria träningar och matcher. Men prata med klubben i första hand!

Sport och fotboll hör absolut inte ihop och självklart ska man kunna hålla sig under en fotbollsmatch, speciellt i den åldern när de inte är så långa.

Men samtidigt kan man inte undanhålla sina barn från verkligenheten. Och verkligheten är ju faktiskt sådan att utomhus så finns det folk som röker. Och visst ser det illa ut med föräldrar som röker men vi är ju superkänsliga nu för tiden oxå. Mina föräldrar har rökt inne hela mitt liv (och länge var det inget konstigt att röka inomhus) och jag har inte tagit skada av det.

Givetvis ska man visa sina medmänniskor respekt men samtidigt måste man vara tolerant och inte så känslig.

Jag har för mig att den finns en generell policy vad gäller ungdomar,idrott och droger (där rökning ingår) från Riksidrottsförbundet.
Nu var det ett tag sen jag gick utbildningen dock, så jag minns inte ordagrant.
Men det går säkert hitta på deras hemsida.

På ridskolan får inte längre instruktörerna röka så att ungdomarna ser det, utan måste gå undan. Förut satt de och rökte precis vid infarten till parkeringen, nu går de bakom lillstugan där de inte syns från vägen.

Svarar alla.

Tack för input!

Jag har letat på Riksidrottsförbundets och fotbullsförbundets hemsidor utan framgång. Hittade policy mot droger och alkohol, men inget om rökning.

Det ska vara föräldramöte på torsdag, då ska jag försöka ta upp detta. Tycker dock det är väldigt jobbigt, men det är väl bara att ta sig i kragen. Känner ändå att jag vill vara lite diplomatisk så jag inte får alla emot mig (eftersom väääldigt många faktiskt rökte), och behövde bolla detta lite innan.

Att man inte kan skydda barn från verkligheten är ju en sanning med modifikation. Givetvis kan man, och ska man det i många sammanhang. Att människor röker, kommer man ju inte ifrån, men att göra det så barn måste stå i röken, samt att man gör det i ett idrottssammanhang känns bara så fel.

På vår ridkola gäller rökförbud, var rökarna står vet jag inte för jag ser dem inte. ;)

Jag har letat på Riksidrottsförbundets och fotbullsförbundets hemsidor utan framgång. Hittade policy mot droger och alkohol, men inget om rökning.

Anmärkningsvärt. Jag gick in på mina barns förbunds hemsida, Upplands Fotbollsförbund, och hittade genast under VÄRDEGRUND : UFF ska verka för att skapa dopingfria, drogfria och tobaksfria idrottsmiljöer.

Självklart ska en tränare, ledare och alla som är engagerade i laget låta bli att röka under matcher och träningar. Det händer att föräldrar röker under matcher, men det är ganska få.

Sport och fotboll hör absolut inte ihop och självklart ska man kunna hålla sig under en fotbollsmatch, speciellt i den åldern när de inte är så långa.

Men samtidigt kan man inte undanhålla sina barn från verkligenheten. Och verkligheten är ju faktiskt sådan att utomhus så finns det folk som röker. Och visst ser det illa ut med föräldrar som röker men vi är ju superkänsliga nu för tiden oxå. Mina föräldrar har rökt inne hela mitt liv (och länge var det inget konstigt att röka inomhus) och jag har inte tagit skada av det.

Givetvis ska man visa sina medmänniskor respekt men samtidigt måste man vara tolerant och inte så känslig.

Hahaha dagens :D "Sport och fotboll hör absolut inte ihop".

Men är du konstig eller, SPORT och RÖKNING går inte ihop. Vuxna förebilder ska INTE röka framför barn. PUNKT. Det är för sjutton helt sinnessjukt att ens tycka att det är okej att tränaren röker i samband med träningar/matcher.. :crazy:

Har du kollat dina lungor eller?

Folk runt rökare drabbas, vadå känslig?? Har jag o andra bett om att förpestas med dessa gifter eller. Rökare ska visa respekt mot sina medmänniskor. Inte tvärtom! Vi ska inte vara tolleranta för att nån har skaffat sig ett beroende som är farligt för oss runt omkring.

Senast ändrad:

Jag tycker att du ska säga rätt o slätt att du tycker att det är osportsligt att röka i samband med och i anslutning till träningar o matcher.

Tränare är förebilder för barn, vissa tycker att det är den häftigaste vuxna i deras liv - i alla fall i perioder. Så inte sjutton ska den personen RÖKA inför barnen.

Självklart ska du göra som Lamborghini säger vare sig du hittar någon policy eller inte nedskriven. Säg det bara rakt av, och lämna upp till honom/henne att reagera.

Här i Österrike både röks det och dricks öl tillsammans med barn i alla sammanhang. Svårt att göra något åt det, det är liksom kulturen här och det skapar en del bråk mellan mig och sambon.

Men i Sverige om det hände skulle jag ta upp det, först med tränaren och om han inte bryr sig ta det högre upp i klubben.

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 900
Senast: Mirre
·
Gravid - 1år Barnlängtan börjar komma ikapp mig och huvudet börjar snurra… Det som snurrar mest för tillfället är mina rökande svärföräldrar. Som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
8 493
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 899
Senast: Anonymisten
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 519
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka