Rödskimmel skäck + svart/vit skäck = Blåskimmel skäck?

D

diny

Vet att det finns mkt kunskap här så lägger tråden här. En bekant till en bekant har köpt ett rödskimmel tinkersto som fått ett föl som tydligen ser ut som blåskimmel skäck. Pappan påstås vara svart/vit skäck men vet att det finns en blåskimmelhingst av annan ras på stället de köpt stoet från.

Finns tyvärr inga uppgifter bakåt i härstamningen. Tänkte kan verkligen det vara den svart/vita som är pappan? Kan inte mkt om färger men blåskimmel är ju inte så vanligt så jag skulle nog satsa på att den är pappan.

Sv: Rödskimmel skäck + svart/vit skäck = Blåskimmel skäck?

Blåskimmel är ett gammalt namn för svartskimmel. Fölet har fått konstantskimmelanlaget från stoet och svartanlag från hingsten.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 931
Avel Jag fick en fölunge som är väldigt ljus i pälsen, vit/gräddfärgad på insidan av låren och har typ en ål (ljusa partier längst ut och sen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 866
Senast: Maja_Kandi
·
Avel jag velar alldeles för mycket nu :crazy:, ena halvan av mig vill ha föl efter mitt eget sto och andra halvan säger åt mig att köpa en...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 936
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Hejsan, jag hoppas att jag kan få låna era ögon och kunskaper en liten stund. Stoet på bilden (ej skimmeln) är en ponny jag haft...
2
Svar
30
· Visningar
4 190
Senast: Lena_B
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar