Röda blodkroppar

Burza

Trådstartare
Vad finns det för anledning att hästen tappar dessa?

Enligt min veterinär kan det bara bero på en inre blödning, känns ju inte så kul eftersom hästen är dräktig.
Stoet slutade äta, fick vilopuls på 80 slag/min & bleka slemhinnor.
Nu är hon sig själv igen, men jag är ju jätteorolig:(
HJÄLP!

Sv: Röda blodkroppar

Det finns många olika anledningar till anemi (blodbrist). På ett blodprov kan man också få mer information om vilken typ det kan röra sig om.

Anledningar: blödningar (förstås), ospecifika infektioner, järnbrist, tumörer, nedbrytning av de röda blodkropparna (hemolys, autoimmun reaktion eller spec. infektion), ehrlichios mm

Hur lågt var värdet?

Tack för ditt svar.
Jag fick inga exakta värden, hon ringde bara när hon kom tillbaka till kliniken & hade kollat blodproverna hon tog. Kanske borde ringa och kolla det?
Känns ju olustigt nu när hästen är precis som vanligt om det skulle vara något allvarligt fel på henne:crazy:

Anemi kan också vara "ett kvitto" på början till eller pågående lever eller njursvikt, brist på B12 vitamin, överdos av vitlök kan leda till anemi, men det finns även en sjukdom som har dessa symtom du beskriver med först sjuk och sen "frisk igen" men den förekommer ytterstsällan i sverige utan mer i tropiska områden. (den har dock funnits i sverige fram till 1960-talet)

Smittsam blodbrist - infektiös anemi
Infektiös anemi orsakas av retrovirus.

Symptom
Feberattacker, viktförlust, tilltagande svaghet och varierande grad av blodbrist. Sjukdomen kan vara akut och döden kan då inträda efter 10-30 dagar. Sjukdomen kan också förlöpa kroniskt, med feberperioder avlösta av friska perioder. Smittade hästar är smittade livet ut.

Inkubationstid
1-2 veckor

Överföring av smitta
Sjukdomen finns normalt inte i Sverige, utan förekommer i tropiska områden där stickande och bitande insekter antagligen bidrar till överföringen av smittan. Smittämnet finns framförallt i blod. Således smittar infekterade ston sina foster. Förorenade veterinärinstrument o.dy. kan också överföra smitta.

Isolering
Omedelbar isolering. En sjuk häst kommer alltid vara en möjlig smittkälla. Hästar som visat sig sjuka i karantän, i samband med import, har antagligen avvisats eller avlivats.

Provtagning
Sverige kräver blodprov - s.k. Coggins test - vid import från vissa länder. Provet tas av veterinär i exportlandet. Intyg på smittfrihet krävs då vid gränspassage.

Behandling
Går inte att behandla medicinskt. Vaccin finns inte. För att eliminera alla tänkbara smittkällor bör smittad häst avlivas.

Övrigt
Sjukdomen är anmälningspliktig och anmälan till länsveterinär obligatorisk.

Källa agria

Finns även att läsa om på SVA (statens veterinärmedicinska anstalt)
http://www.sva.se/sv/navigera/Djurhalsa/Hast/Infektionssjukdomar/Infektios-anemi/

Det är ytterst osannolikt. För det första så förekommer infektionen inte i Sverige och för det andra skulle hästen även ha andra förändringar i blodbilden. Vad gäller njursvikt så stämmer det att anemi kan uppstå till följd av minskad produktion av erytropoetin, men detta är vid långt gången svikt och inte det första symptomet. Det finns en mängd andra, betydligt vanligare anledningar till lindrig anemi. Hos människor är det ju t ex vanligt under garviditet, kanske samma med häst.

Sen får vi inte glömma att låga Hb o EVF värden på en lugn häst inte behöver betyda anemi. Själv vill jag gärna ha ett maxvärde som jämförelse.
PL

När fick hon symtomen och när var hon sig själv igen? Låter som att du pratar om en kortare tid, typ timmar, stämmer det? För anemi har man inte i några timmar (om man inte har en kraftig blödning som sedan ersätts med blodtransfusion, då skulle det väl tekniskt sett kunna vara så). Däremot kan man ju få bleka slemhinnor perifert pga en kärlsammandragning vid tex chock men det har ju inte så mycket med anemi som sjukdom att göra utan en omfördelning av blodtillförseln.

Sant, ni vets?

Tackar för ytterligare svar!
Man vill ju kunna lita på sin veterinär, men jag vill gärna ha en diagnos, trodde förrra veckan att hon skulle få vandra vidare, men hon lever ännu.
Hon hade aldrig någon feber, bara allmänt hängig och puls 80 slag/min, som sedan sjönk till 66 dagen därpå, för att sedan bli normal.
Har inte pratat med veterinären igen om hennes exakta värden på blodproverna.

Förra veckan: Hon började äta dåligt på söndagen, veterinären var hit på tisdagen och tog prover. Började äta på onsdagen igen och sedan normalt tills idag en vecka efteråt.
Har inte tagit några fler prover, veterinären tycker vi ska avvakta nu när hon är "bra" och äter.

KL En liten förklaring. Hästar i vila stoppar undan en stor del av sina röda blodkroppar i mjälten. Först när de arbetas hårt tömmer de ut hela reserven i blodomloppet.
PL

Hästar mer än andra.
Finns säkert andra djur som också har det så ffa bytesdjur kan jag tänka då de behöver en säkerhetsventil att utlösa i nödsituation, typ. ;)

Människor och hundar klara ju sig utan mjälte, vet inte hur bra det är för en häst?

Hästar mer än andra.
Finns säkert andra djur som också har det så ffa bytesdjur kan jag tänka då de behöver en säkerhetsventil att utlösa i nödsituation, typ. ;)

Människor och hundar klara ju sig utan mjälte, vet inte hur bra det är för en häst?

Intressant. Det låter ju verkligen som ngt för ett flyktdjur.

Igår morse började hon äta dåligt igen:(
Väntar på veterinären nu...
Jag har föreslagit fästingsjukdom & blodmask till henne, få se vart det här besöket leder?
Min lilla häst!

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 815
Senast: Viva
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 983
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka