Röda blodkroppar

Sv: Röda blodkroppar

Igår morse började hon äta dåligt igen:(
Väntar på veterinären nu...
Jag har föreslagit fästingsjukdom & blodmask till henne, få se vart det här besöket leder?
Min lilla häst!

Usch hoppas det blir bra snart.

Glöm inte kolla tänderna.
Träffade på en islandshäst en gång som jag skodde som hade enormt bleka slemhinnor,samt dreglade lite saliv ibland.

Rekommenderade ägarna att snarast kolla upp hästens tänder samt allmäntillstånd.
Hästen visade sig ha foderinpackningar mellan några tänder som gåttt så djupt att käkbenet börjat ruttna.:cry:
Hästen blodvärden var också mkt dåliga pga att hästen gått med dessa problen i munnen så länge .

Foderinpackningar kan ge diffusa symtom ,och hästen kan äta bra tills det en vacker dag gör så ont att den helt slutar äta.
Hästar har en enorm instinkt att ständigt äta även om det gör ont..

Hästen jag nämde var inköpt några månader innan jag såg den bli dålig.
Den hade vid köp gått igenom utan anmärkning på tänder,men det är troligt att den som skrev ut intyget var okunnig på hästtänder,för foderinpackningar går knappast så djupt att käkbenet ruttnar på ett par tre månader..
Hästen var väldigt nära döden kan jag säga,och ändå slutade den aldrig att äta...en mkt skicklig känd tandläkare lyckade behandla hästen och foderinpackningarna läkte ut mot alla odds!Ingen trodde det skulle kunna fixas då det var så allvarligt,men hästen va tuff och svarade otroligt bra på behandlingen.
Den fick förutom täta tandläkarbesök en specialdiet för att få upp blodvärdet.

Låt en kunnig veterinär/tandläkare kolla hästen noga i munnen också är mitt tips!

Glöm inte kolla tänderna.
Träffade på en islandshäst en gång som jag skodde som hade enormt bleka slemhinnor,samt dreglade lite saliv ibland.

Rekommenderade ägarna att snarast kolla upp hästens tänder samt allmäntillstånd.
Hästen visade sig ha foderinpackningar mellan några tänder som gåttt så djupt att käkbenet börjat ruttna.:cry:
Hästen blodvärden var också mkt dåliga pga att hästen gått med dessa problen i munnen så länge .

Foderinpackningar kan ge diffusa symtom ,och hästen kan äta bra tills det en vacker dag gör så ont att den helt slutar äta.
Hästar har en enorm instinkt att ständigt äta även om det gör ont..

Hästen jag nämde var inköpt några månader innan jag såg den bli dålig.
Den hade vid köp gått igenom utan anmärkning på tänder,men det är troligt att den som skrev ut intyget var okunnig på hästtänder,för foderinpackningar går knappast så djupt att käkbenet ruttnar på ett par tre månader..
Hästen var väldigt nära döden kan jag säga,och ändå slutade den aldrig att äta...en mkt skicklig känd tandläkare lyckade behandla hästen och foderinpackningarna läkte ut mot alla odds!Ingen trodde det skulle kunna fixas då det var så allvarligt,men hästen va tuff och svarade otroligt bra på behandlingen.
Den fick förutom täta tandläkarbesök en specialdiet för att få upp blodvärdet.

Låt en kunnig veterinär/tandläkare kolla hästen noga i munnen också är mitt tips!

Läskigt, vilken tur att det gick bra trotts allt :)

Tack för ditt svar. Ska föreslå det till veterinären nästa gång hon kommer hit, men det borde inte ge sådan hög puls???

Hur gick det med veterinär besöket till din häst? ser att du ringt vet och väntar på denne... Men ser oxå att du skrivit igen här inne på forumet ca 7 timmar senare utan att nämna vet besöket...

kl

Nu verkar det ju som att hästen är dålig, men en liten fundering bara... kan de inte få lägre hb värde av att vara dräktiga? Vi människor får ju lägre järnvärde och behöver ofta äta järntillskott under graviditet. Bara en tanke...

Men om hästen visar andra tecken på infektion eller liknande så får man ju kolla upp det ordentligt.

Lycka till med pållen!

//Julia

Veterinären var här och tog nya blodprover + några "pluttar" för analys på labbet, men personalen var ledig...
Besöket gav såleda ingenting, veterinären kommer tillbaka i början på nästa vecka eftersom proverna blir förstörda över helgen.
Dock hade blodvärdet stigit till 54, tror det låg på 46 förra gången, men dessa värden säger mig ingenting???
Hästen hade inte ätit/druckit något inne i natt. Mycket piggare i hagen och drack direkt i morse + ätit hö ute.
Veternären pratade om något prov från buken, där man kan se om det finns blod där. Kan vara en ide'.
Kul att du var uppmärkam att jag inte skrivit något, men jag är alldeles snurrig på alla tankar. Tycker för övrigt att det är jobbigt att bara gå till stallet. Vaknar ofta på natten, tror jag ska skruva upp övervakningskameran idag (brukar ha den på fölning).

Gäller det bara hästar eller andra djur/människor också?

Det gäller bara hästar, iallafall inte hundar o människor.
När man ska ta överträningsprov på en häst skall den vara uppe i 200 i puls, därför står veterinären på banan och man kör i stort sätt fram i full fart för att ta provet direkt...om går ner fort i puls så fort man saktar ner tempot.

TS. eftersom din häst även hade hög puls när Hb't var lågt så bör ni kanske reda ut det där noggrannare...f.ö kan dom ha låga röda vid t ex pälssättning.

Liknande trådar

Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 815
Senast: Viva
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 759
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 983
Senast: QueenLilith
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka