Glöm inte kolla tänderna.
Träffade på en islandshäst en gång som jag skodde som hade enormt bleka slemhinnor,samt dreglade lite saliv ibland.
Rekommenderade ägarna att snarast kolla upp hästens tänder samt allmäntillstånd.
Hästen visade sig ha foderinpackningar mellan några tänder som gåttt så djupt att käkbenet börjat ruttna.
Hästen blodvärden var också mkt dåliga pga att hästen gått med dessa problen i munnen så länge .
Foderinpackningar kan ge diffusa symtom ,och hästen kan äta bra tills det en vacker dag gör så ont att den helt slutar äta.
Hästar har en enorm instinkt att ständigt äta även om det gör ont..
Hästen jag nämde var inköpt några månader innan jag såg den bli dålig.
Den hade vid köp gått igenom utan anmärkning på tänder,men det är troligt att den som skrev ut intyget var okunnig på hästtänder,för foderinpackningar går knappast så djupt att käkbenet ruttnar på ett par tre månader..
Hästen var väldigt nära döden kan jag säga,och ändå slutade den aldrig att äta...en mkt skicklig känd tandläkare lyckade behandla hästen och foderinpackningarna läkte ut mot alla odds!Ingen trodde det skulle kunna fixas då det var så allvarligt,men hästen va tuff och svarade otroligt bra på behandlingen.
Den fick förutom täta tandläkarbesök en specialdiet för att få upp blodvärdet.
Låt en kunnig veterinär/tandläkare kolla hästen noga i munnen också är mitt tips!