Rockard modell Globus el. liknande

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rockard modell Globus el. liknande

:bow:

Till "surkärringarna"
Vad ÄR detta? Tror ja håller mig borta från körforumet om det ska vara såhär. Ni kan väl trakassera varandra via PM, om ni inte har något bättre för er?

Som nybörjare vill jag ha era erfarenheter om utrustning osv. Jag ger blanka fan i vad ni tycker om varandra, om varandras hästar, gamla trådar eller personliga problem.

Snälla! Stanna!
Absolut ingen vinner på att de kunniga eller okunniga, trevliga och "normala" hästfolket försvinner härifrån!
Slå dövörat till när det kommer gliringar och sura kommentarer.
Jag har övervägt att be Moderator ta bort den här tråden just för att det blivit en sådan pajkastning och "slag under bältet"... vissa saker säger man bara inte... men det finns väldigt mycket intressant information i tråden, sådant som många av oss kan ha glädje av.

Vi har väl alla rätt till att hållas här...? :)

Tyvärr så är det OFA så här här inne. Folk har lämnat forumet pga. vissa här inne.Detta eviga tjatandet om draglinor, svänglar mm. Dessa onödiga påhopp bara för att folk kör med en sele som inte passar alla här inne. Men dom är säkert jätte nöjda med att ha skrämt bort fok härifrån. I stället för att fråga här på forumet och riskera att bli påhoppade så skickar folk PM istället. Så ska det ju inte vara bara för att folk tycker olika. :(

Tyvärr så är det OFA så här här inne. Folk har lämnat forumet pga. vissa här inne.Detta eviga tjatandet om draglinor, svänglar mm. Dessa onödiga påhopp bara för att folk kör med en sele som inte passar alla här inne. Men dom är säkert jätte nöjda med att ha skrämt bort fok härifrån. I stället för att fråga här på forumet och riskera att bli påhoppade så skickar folk PM istället. Så ska det ju inte vara bara för att folk tycker olika. :(

Precis som du skriver här, så är det. Men även om vi inte alla tycker samma sak... så måste vi försöka att hålla en trevligare ton mot varandra.
Istället för att ödmjukt erbjuda nybörjarna hjälp så skräms de bort, några har tagit kontakt via PM, andra kanske kör på själva efter bästa förmåga eftersom de inte har 30 000 att lägga på utrustning för att köra in sin häst... hur bra blir det? Hur kul och utvecklande för både dem och oss?
Men vi kan inte kasta smuts på varandra, varken de duktiga eller nybörjarna! Det finns en gräns som inte ska överskridas... vi kan inte gå till personangrepp, vi kan inte gå in för att såra varandra personligen, vi ska inte fördömma för det kommer vi ingenstans med!

Kom igen nu tjejjer o gubbar!!! :bump:
Nu ska vi ha det kul!!! :banana:

Jag håller med! KAN vi (åter igen) komma till baka till "pudelns kärna"?!:idea:

Jag som "nybörjare" inom körning är otroligt tacksam för ALLA bra, och dåliga, inlägg! Jag tycker jag har lärt mig en hel del av samtliga! Något som JAG försöker, är att sila snacket lite. (Ibland får man tänka på att det inte alltid är lätt att få ner det man vill i text, så att det inte ska missuppfattas.)
Jag har å andra sidan inte varit här på buke så väldigt länge! Har förstått att det är en hel del "gammalt groll" som behövs redas ut. Men som Amk o Rebecka83 sa, skulle det vara bra om detta kan skötas via PM.:crazy:
Men jag ser fram emot ALLAS åsikter när det gäller körutrustning, körning, hästar, osv. Som sagt, positiv samt negativ! Sen får man försöka sålla själv!
Ett forum är ju till för att utbyta tankar o erfarenheter på gott och ont. Tycker alla likadant så är ju inte det heller speciellt utvecklande. Men det får ju vara någon måtta på det!...eller?:confused:

loch:) Hur går det i vagns-djungeln???:bump:

Förresten!.....du får GÄRNA klämma och känna på min vagn när den kommer!!! KUL:banana:

loch:) Hur går det i vagns-djungeln???:bump:

Ja, hua! :crazy:
Har engagerat min hovis till att åka o bända i Globusrockarden... :angel: Han säger att vill man ner i vikt så måste man "tulla" på materialet... men eftersom vi känner varandra (och nej, han önskar inte livet ur min dotter Lisa) så tror jag att han kan ge mig riktigt bra råd... Han fixar svängel till min inkörningsrockard oxå så när det är dags för draglinor på min 2-åriga fjording så kan jag fortsätta med vagnen hon är van vid! :D

Det viktiga tycker jag är att man har en vagn som passar hästen. Om den är billig eller dyr spelar ju ingen roll. Jag tycker det är viktigt att man själv trivs med sin utrustning. Jag tycker inte om helcollerselarna. Därför köper jag heller ingen. Sen tycker jag det r fult att vissa sitter och kallar selar för skitselar. Vet dom inte att det heter bröstsele. Till min ponny passar den jättebra.:banana: En sak som jag tycker är konstigt är när folk med lite körvana konner med tips. Enligt enkänten (som jag inte kommer att svara på) så sitter det folk utan häst men inte ens 10 år erfarenhet och ger massa goda råd. Till TS. lyssna på dom som kan detta här med körning. Hoppas att din dotter får roligt med sin ponny och sin nya fina globus. //bonny.:bump:

Hi-hi... tror jag längtar nästan lika mycket efter din vagn som du gör... :angel:

Ja, jisses....hoppas bara den är lika bra som jag föreställer mig att den ska bli! :)
Men, det tror jag!:cool: Hmm...!?
Det har ivarje fall varit en kul grej, att samla information o utvärdera åsikter om olika vagnar o selar osv. Har lärt mig mycket om hur svänglar, bakselar, osv. Men det finns mer att lära!!:rofl:
Jag har ju hållt på med hästar i ca. 35 år och det är LIKA kul än, att lära sig nya saker! Fast detta med körning har jag gjort innan! ....För en sisådär 25 år sedan! :o Så visst är man "nybörjare, bara att konstatera! :angel:

...Själv körde jag i över ett år med skitsele innan någon elak sa till mig att jag plågade hästen, vilket jag faktiskt gjorde för hon fick skav på bogen och tog korta steg. Inte såg jag var jag körde heller för jag satt bakom en stor hbl-rumpa ute på de skånska slätterna. :D ...
...En eloge till de underbara hästarna som bär oss o drar oss i sverige med skitselar felaktiga bomsadlar...

Härligt att höra att även du börjat någonstans bland det som du själv kallar "skit-selar"! :)
Vi kuskar måste ju börja någonstans, eller hur? Och det är inte alla hästar som är födda dragare... (kanske dumt att investera åtskilliga 10 000-tals kronor innan man vet att hästen är körbar?)
Och så åter till mitt "favvis"-uttryck... Allt är inte svart eller vitt! :) Det finns en stor gråzoon...

Ja, hua! :crazy:
Har engagerat min hovis till att åka o bända i Globusrockarden... :angel: Han säger att vill man ner i vikt så måste man "tulla" på materialet... men eftersom vi känner varandra (och nej, han önskar inte livet ur min dotter Lisa) så tror jag att han kan ge mig riktigt bra råd... Han fixar svängel till min inkörningsrockard oxå så när det är dags för draglinor på min 2-åriga fjording så kan jag fortsätta med vagnen hon är van vid! :D

Tycker det låter som en jätte-bra ide :) att din "hovis" kollar lite på Globusen. Han har ju erfarenhet av metall, om inte annat!:rofl:

Han har ju erfarenhet av metall, om inte annat!:rofl:

Jo... I går fashinerades jag över att fjordvalackens baksko som är "spatt"svetsad höll så mycket längre än de andra skorna... han har den sin 3:e skoning nu... o då fick jag lära mig något nytt! (skvallra inte bara! :angel:)...
Skorna är normalt tillverkade för att hålla c:a 8 veckor för att inte hästägarna ska låta det gå för länge mellan skoningarna! :eek: Men "min" hovis :love: hade köpt, svetsat och satt på en hållbarare sko på spatthästen än vad han normalt använder... (Fast han gillar inte de "hållbara" skorna igentligen eftersom de är jobbigare att arbeta med och svårare att forma bra efter hoven).
Min lärdom; hade aldrig reflekterat över att det skiljer så mycket mellan olika material... :crazy:
Min fundering; ska det vara nödvändigt att tillverka skor av sämre kvalité bara för att få hästägare att verka/sko regelbundet?!? :confused:

Ja, varför blir man förvånad egentligen?:confused: Det verkar ju bara vara att konstatera...att det tydligen i hästvärlden gäller lika som i vår "vanliga" värld! Allt som görs har en sk livslängd, bara för att tillverkarna ska tjäna MERA pengar!!! Tillverkarna av hästskor är inget undantag!!:angel:

Du verkar ivf fått tag på en bra hovslagare!!!!;)

Uppskattar överhuvudtaget inte underbars göteborgshemska inlägg heller, din fanclub? Underbar: jag sa inte enbart åt åke, läs gärna mitt öppna och ärliga inlägg innan du försvarar barbro.

Tycker du inte om min dialekt ;) Har jag skrivit ett göteborgshemskt inlägg ? var? kommer inte ihåg. Min fanclub ? haha aa Åke är min största idol ;D
Sa du inte enbart åt åke ?? det lätt som det. Men ska läsa igen nu.

Nu läste jag igen och jag ser bara att du enbart har skrivit det mot åke. Om du orkar kan du ju citera där det är menat mot andra med.

Till de det berör! Snälla.......stopp!!! :( (PM:a sinsemellan istället!)

Tycker du inte om min dialekt ;) Har jag skrivit ett göteborgshemskt inlägg ? var? kommer inte ihåg. Min fanclub ? haha aa Åke är min största idol ;D
Sa du inte enbart åt åke ?? det lätt som det. Men ska läsa igen nu.

Hehe Snigelfarmor är kanske bara avis för att hon inte har en fanklubb. Jag tycker din vagn är jättesnygg. //bonny.

Instämmer. Jag började läsa i tråden av intresse för rockarder då jag funderar på att köpa en längre fram, men tråden förvandlades ju till pajkastning vilket knappast är intressant...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka