Rockard modell Globus el. liknande

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Rockard modell Globus el. liknande

Instämmer. Jag började läsa i tråden av intresse för rockarder då jag funderar på att köpa en längre fram, men tråden förvandlades ju till pajkastning vilket knappast är intressant...

Så är det ofta här inne tyvärr. Blir så när folk har olika åsikter om saker. Okej va roligt :) har du hittat någon du är intresserad av då?

Jag tror många skulle uppskatta om åke slutade mobba (för det ÄR mobbing att göra sig lustig på andras bekostnad). Jag blir själv utsatt för mobbing av åke med jämna mellanrum, och jag har fortfarande inte fattat vad hon gör härinne. Har väl sett en-två seriösa svar hittills, och resten har varit påhopp och lustiga kommentarer...tråkigt.Ibland uppiggande, men oftast elakt och intetsägande.

Jag tycker du Nussikan står på dig skitbra och säger IFRÅN bra och snabbt att det inte är ok. Synd att åke inte tar åt sig-finns även fler härinne som borde ta åt sig just i detta fallet.
jag är oxå ledsen att jag igår inte skrev ett inlägg om hur bra jag tycker du är nussikan, jag ville inte bli påhoppad jag med, men nu känner jag iallafall att jag 'är skyldig dig det, för allt bra du säger.

Det är ett tungt lass att dra att alltid vara den realistiska, att tyvärr behöva säga negativa saker om vagnar, selar och allmänt till okunniga människor. Men som du säger, ,man kan inte bara säga: "Åh söt ponny! " till alla skitselebilder och nybörjarfrågor. Själv körde jag i över ett år med skitsele innan någon elak sa till mig att jag plågade hästen, vilket jag faktiskt gjorde för hon fick skav på bogen och tog korta steg. Inte såg jag var jag körde heller för jag satt bakom en stor hbl-rumpa ute på de skånska slätterna. :D Önskar du hade funnits på buke då..
En eloge till de underbara hästarna som bär oss o drar oss i sverige med skitselar felaktiga bomsadlar, och i tex. Egypten med obefintliga medel o sår över hela kroppen..:cry:

/en liten kärleksförklaring:love::D:D:bow::bow::bow::bow:
Man skall inte kasta sten i glashus Snigelfarmor. Du skall enbart hålla tyst om vad det gäller mobbning här inne. Dels detta JÄVLA tjaten ang. mitt dåliga minne. Tyvärr så kan inte ens läkarna svara på vad det var som hände i samband med olyckan. Men du är kanske smartare. Var det inte DU som mobbade ut Gullan 86 så hon lämnade forumet? Var det inte du som kom med taskiga kommentarer till LIA så hon lämnade forumet? Är det inte du som STÄNDIGT kastar skit på travare och travfolk så dom lmnar forumet? Är det inte du som STÄNDIGT kallar selar för skitselar? Är det inte DU som STÄNDIGT kommer med elaka kommentarer då någon lägger ut en bild??
Om du kollar mina tidigare inlägg så KANSKE (med lite tur) du fattar vad jag gör här. Så sluta leka fröken duktig nu. Skaffa dig en häst och mer erfarenheter istället för att mobba och vara taskig.

*knapplån*
Vissa användare här har jag aldrig sett en trevligt inlägg av...

Nussikan tar ibland åt sig lite lätt enligt min mening, Snigel kan hugga lite snabbt men de försöker iaf göra något åt körvärlden. S.k skitselar är inte optimala att köra i... De finns bättre alternativ för hästens skull som inte för den delen är mycket dyrare. Vi är alla bara människor men vissa verkar vara här för att bråka. Kom igen, ni är väl bättre än så allihopa?
Lär folk något istället för att ta över deras trådar med oviktigt tjaffs
som bara gör folk irriterade.

och nej jag står inte på någons sida, men snälla låt bli folks trådar.

*knapplån*
Vissa användare här har jag aldrig sett en trevligt inlägg av...

Nussikan tar ibland åt sig lite lätt enligt min mening, Snigel kan hugga lite snabbt men de försöker iaf göra något åt körvärlden. S.k skitselar är inte optimala att köra i... De finns bättre alternativ för hästens skull som inte för den delen är mycket dyrare. Vi är alla bara människor men vissa verkar vara här för att bråka. Kom igen, ni är väl bättre än så allihopa?
Lär folk något istället för att ta över deras trådar med oviktigt tjaffs
som bara gör folk irriterade.

och nej jag står inte på någons sida, men snälla låt bli folks trådar.

:bow::bow::bow:

*delvis knapp lån*

Jag har inte sett något taskigt inlägg mot travatre här på åratal, jag har varit "gäst" i 1 år . sedan blev jag medlem och aktiv sedan maj månand.

Snigelfarmor har säkert gjort så att många har börjat tänka andra banor (som ex mig själv), varför man skall ha en bra sele och så. (andra har också gjort det.) Ganska många har nog slutat med skit sele sedan de har varit här inne, fått veta det skaddar bogar och dyligt.

Så vi skall göra feakade lende mot personer som berättar för en att de kör med en dålig sele från Börjes för 995 kr ? Och inte tala om sanningen ?
Vist man kan ju säga på ett bättre sät än "vad fan kör du i ?".

Men om ALLA slutar göra person angrepp och säger vem som och gjort vad och börjar på en ny kula. Ärligt talat bete ni er lite som små barn, "det var inte jag som gjorde det för det var lisa" :smirk:. Vill ni göra angrepp på varandra, gör detta vi mejl och pm . Håller ni på så här kommer många personer bli avstängda och då blir det bara folk som jag som inte har samma kunskap som många av er har.

Vill ni att vi andra skall plågas pgr ni inte kan bli sams?

Så nu tycker jag vi lämnar dagiset och börjar prata om körning istället :banana:.

Mvh
Emma

p.s :bow::bow::bow: till _Elly_

Snigelfarmor har säkert gjort så att många har börjat tänka andra banor (som ex mig själv), varför man skall ha en bra sele och så. (andra har också gjort det.) Ganska många har nog slutat med skit sele sedan de har varit här inne, fått veta det skaddar bogar och dyligt.

Så vi skall göra feakade lende mot personer som berättar för en att de kör med en dålig sele från Börjes för 995 kr ? Och inte tala om sanningen ?
Vist man kan ju säga på ett bättre sät än "vad fan kör du i ?".

Men om ALLA slutar göra person angrepp och säger vem som och gjort vad och börjar på en ny kula. Ärligt talat bete ni er lite som små barn, "det var inte jag som gjorde det för det var lisa" :smirk:. Vill ni göra angrepp på varandra, gör detta vi mejl och pm . Håller ni på så här kommer många personer bli avstängda och då blir det bara folk som jag som inte har samma kunskap som många av er har.

Vill ni att vi andra skall plågas pgr ni inte kan bli sams?

Så nu tycker jag vi lämnar dagiset och börjar prata om körning istället

Mvh
Emma

p.s :bow: till _Elly_

:devil::devil::devil: Dra nu inte in min dotter Lisa i det här! Hon är bara 9 år och har ingen aaaaning om vad hennes vagnsköp urartat i! ;)
:rofl::rofl::rofl:

Äh, vi tycker olika... än sen?
Jag tycker att det duger bra att köra in en häst i en "skitsele" om man håller sig på plan mark och vet hur man hanterar situationen. Är man intresserad går man vidare med att köpa allt bättre utrustning, både gällande sele och vagnar...
Finns väl inte en människa som rider in sin häst i en ny 30 000 kr sadel...? :angel:

Fast det smidiga med att köra in i "riktig sele" är att man slipper vänja in med draglinor sen :)

Jag kan inte annat än hålla med dig. Det finns ju dom som inte ens har sin vanliga finsele då dom kör in hästar. Så varför man skall köpa massa dyr utrustning innan man har börjat med körning fattar inte jag. Trivs man med körningen och skall köra mycket så är det en annan sak.

Fast det smidiga med att köra in i "riktig sele" är att man slipper vänja in med draglinor sen :)

Men faran med att köra in med draglinor och baksele är att hästen sitter fast i vagnen på tre punkter på var sida. Vad gör du om unghästen blir rädd eller får panik?
Det måste alltid vara tryggt för hästen och lätt att ta ett eller ett par seteg tillbaka i utbildningstrappan. Har hästen en gång varit med om en paniksituation är det mycket svårt och kräver oerhört mycket arbete för att få tillbaka tilliten igen.

Använder medhjälpare;)
Man sätter givetvis inte fast hästen på alla punkter direkt.
Släpa däck med svängel går ju också att göra. :)

Jag har sett vad ett försök att köra en häst som nog
inte var van vid draglinor gjorde (när de bara knäpptes fast)så jag vill nog ha en häst som är inkörd med draglinor...:crazy:
Men där var det en brist i inkörningen också, hästen ska vara van vid att saker händer/låter/fastnar etc.

Använder medhjälpare;)
Man sätter givetvis inte fast hästen på alla punkter direkt.
Släpa däck med svängel går ju också att göra. :)

Jag har sett vad ett försök att köra en häst som nog
inte var van vid draglinor gjorde (när de bara knäpptes fast)så jag vill nog ha en häst som är inkörd med draglinor...:crazy:
Men där var det en brist i inkörningen också, hästen ska vara van vid att saker händer/låter/fastnar etc.

Jo, vi blir alla saliga på vår egen tro.
Mitt förenklade tillvägagångssätt:
1. Tömkörning
2. tömkörning med draglinor
3. tömkörning m draglinor och något fäst i linorna
4. tömkörning m skacklor
5. förspännd för vagn utan draglinor
6. När vagnskörning utan linor är befäst kan man utan problem använda vagnen med draglinor.

Och jag har sett hur man bär sig åt för att få en jättefin körhäst helt obrukbar som just körhäst... bara genom ett jättelitet slarv.

Hur gör du när du kör in med draglinor och baksele utan att fästa hästen i 6 punkter på vagnen?

(ursäkta om jag låter grinig, menar inte att vá dé! )

Senast ändrad av en moderator:

Jag tror det blev ett litet missförstånd här på kvällskvisten.
Jag menar samma sak som du:o;) (på det sättet)

Jo, vi blir alla saliga på vår egen tro.
Mitt förenklade tillvägagångssätt:
1. Tömkörning
2. tömkörning med draglinor
3. tömkörning m draglinor och något fäst i linorna
4. tömkörning m skacklor
5. förspännd för vagn utan draglinor
6. När vagnskörning utan linor är befäst kan man utan problem använda vagnen med draglinor.

Och jag har sett hur man bär sig åt för att få en jättefin körhäst helt obrukbar som just körhäst... bara genom ett jättelitet slarv.

Hur gör du när du kör in med draglinor och baksele utan att fästa hästen i 6 punkter på vagnen?

(ursäkta om jag låter grinig, menar inte att vá dé! )
Så kör vi med in. Lite beroende på häst såklart. Men vi kör aldrig med draglinor på vagnen. Saxar vi i skogen så har vi det.

Åh, vad skönt det kändes med de sista inläggen! :bow:
Börjar kännas riktigt trevligt igen!!!:) Fler sådana!

Min, snart 1½-åriga, halvblodskorsning blev inkörd med travutrustning! Men det har gått himla bra!:bump: Han tycker det är sk*t kul!! :cool:

Åh, vad skönt det kändes med de sista inläggen! :bow:
Börjar kännas riktigt trevligt igen!!!:) Fler sådana!

Min, snart 1½-åriga, halvblodskorsning blev inkörd med travutrustning! Men det har gått himla bra!:bump: Han tycker det är sk*t kul!! :cool:

Ja, huvudsaken är ju att både häst och kusk trivs och mår bra! Och tycker det är kul!!! Annars kommer man ju ingen vart (som det heter på sörmländska! ;))

Annars kommer man ju ingen vart (som det heter på sörmländska! ;))

Tänk....så heter det på skånska oxå!!!:rofl: Och jag håller med fullständigt!:bow:

Lilla Lisa då, har hon några önskningar när det gäller vagnen?
(Fast i den åldern brukar de bli glada för "vad som helst"!!..eller?)

Jag tror många skulle uppskatta om åke slutade mobba (för det ÄR mobbing att göra sig lustig på andras bekostnad). Jag blir själv utsatt för mobbing av åke med jämna mellanrum, och jag har fortfarande inte fattat vad hon gör härinne. Har väl sett en-två seriösa svar hittills, och resten har varit påhopp och lustiga kommentarer...tråkigt.Ibland uppiggande, men oftast elakt och intetsägande.

Jag tycker du Nussikan står på dig skitbra och säger IFRÅN bra och snabbt att det inte är ok. Synd att åke inte tar åt sig-finns även fler härinne som borde ta åt sig just i detta fallet.
jag är oxå ledsen att jag igår inte skrev ett inlägg om hur bra jag tycker du är nussikan, jag ville inte bli påhoppad jag med, men nu känner jag iallafall att jag 'är skyldig dig det, för allt bra du säger.

Det är ett tungt lass att dra att alltid vara den realistiska, att tyvärr behöva säga negativa saker om vagnar, selar och allmänt till okunniga människor. Men som du säger, ,man kan inte bara säga: "Åh söt ponny! " till alla skitselebilder och nybörjarfrågor. Själv körde jag i över ett år med skitsele innan någon elak sa till mig att jag plågade hästen, vilket jag faktiskt gjorde för hon fick skav på bogen och tog korta steg. Inte såg jag var jag körde heller för jag satt bakom en stor hbl-rumpa ute på de skånska slätterna. :D Önskar du hade funnits på buke då..
En eloge till de underbara hästarna som bär oss o drar oss i sverige med skitselar felaktiga bomsadlar, och i tex. Egypten med obefintliga medel o sår över hela kroppen..:cry:

/en liten kärleksförklaring:love::D:D:bow::bow::bow::bow:

Tack, va gullig du är! :love: Det värmde!

Men jag har tröttnat på det här jävla stället nu, jag har träffat många goa personer här som jag verkligen hoppas att jag kommer fortsätta hålla kontakten med, men tyvärr överväger inte dessa de personer som hela tiden kommer med elaka kommentarer och gliringar, jag tar åt mig för det sårar verkligen. Barbro (alias Åke) är den som varit värst, men det finns fler som tycker det är kul att försöka trycka ner och mobba folk, jag förstår inte hur man kan bete sig så emot människor och för att slippa bidra med fler urspårade trådar så lämnar jag forumet. Ni som vill prata med mig vet hur ni kan nå mig på annat vis. Tack för en delvis trevlig tid!

/Carolin

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar