Rocka sockorna

Jag tycker det är en otroligt bra startpunkt för diskussioner. Inte själva strumpbytet i sig utan manifestationen. Jag manifesterar gärna min ståndpunkt på detta enkla vis och om vi inte redan diskuterad olikheter i olika former hemma hade detta givit en bra ingång. Det händer och det är många som hänger på. Sen om vissa tycker det är mediahoreri så säger det rätt mycket om dom - typ att de tror att detta handlar om likes och inte om vad det verkligen handlar om.

Rocka sockorna fanns ju förra året med. Men mediehoreri kontra upplysning så när ice bucket challenge gick så undrade jag varför i hela friden min feed var full med klipp där folk hällde vatten över sig. Så jag tog reda på det - och vips hade jag uppmärksammat att det var för ALS. Nu visste jag vad det var innan men om inte hade jag lärt mig det med.

Så genomslaget i media och synligheten i media är viktig. Människan är naturligt nyfiken med så få människor tar på sig udda strumpor utan att ta reda på varför. Sen kanske de bryr sig föga om downs - men det är minst lika viktigt att synliggöra.

Och för någon med downs eller en anhörig till någon med downs måste "mediehoreriet" värma hjärtat. Från skolbarn via kostymnissar till uniformerade poliser som rockar sockar och visar det även i sociala medier.

När jag skriver mediahoror menar jag dom som lägger upp en bild på sina omaka strumpor på sociala medier men vet egentligen inte varför/bryr sig inte om människorna med down syndrom utan gör det bara för likes.
.
Makalöst att det finns människor som är så synska att de förstår exakt hur andra människor tänker.

Jag betackar mig för ditt fördömande av mig och folk i min närhet.

Tja jag tror att en tradition har startat :). Bra att vi börjar prata om att vara olika, för min del symboliserar det ALLA olika grupper som ses som udda. Överlag känns det (som jag upplever det) att Down och andra funktionshinder blivit mer accepterat inte minst iom ICA-reklamen, Glada Hudik-gänget och I en annan del av Köping.
Tror många insett att det är helt vanliga människor som kan se lite annorlunda ut eller bete sig annorlunda mot gemene man. Inte minst kommer jag ihåg jublet när en kille i gymnasiesärklassen här för några år sen fick stipendie för Bäst kompis! Jublet höll på att lyfta taket på Teatern!:love:

Jag rockade sockor (utan att lägga upp en bild så beskyll mig inte för att vara mediehora tack :meh: :cautious:). Nu kommer jag aldrig att få barn men jag hade gjort fostervattensprov om jag blev gravid för jag är så gammal och visade det på skador tex Downs hade jag gjort abort.

MEN jag har full respekt för de som inte gör det, det är ett individuellt val och kommer någon till världen som har Downs ska denne ha en så bra tillvaro som det är möjligt.

Jag rockade min sockor speciellt for Xxx som finns i min bekantskapskrets. Hen vill alltid krama mig när vi träffas (vilket är stort, hen är trots allt lite reserverad) och får givetvis en kram. Jag ser det som en ynnest att hen vill krama mig och känner mig väldigt ödmjuk inför att jag inte fötts med sådana problem.

Tycker detta initiativ är något jävla påhitt för mediahoror som vill känna sig lite bättre, en klapp på axeln liksom. Vill man göra något för människor med down syndrom eller andra sjukdomar så finns det andra mer effektivare lösningar.

Så vitt jag vet är det en tjej i 10-års åldern med en syster med downs som har spridit detta i Sverige. Tycker ordvalet är extremt olämpligt och rent av elakt.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20501718.ab
Är detta din mediahora alltså? :rage:

Har du läst vad jag skrivit i inlägg #17?

Det är trevligare att fria än att fälla. Visst, en del har säkert gjort det för "Likes" men vad gör då det? Har det spridit lite medvetenhet så är väl det bra.

Jag föredrar att i sådana här fall se det positiva och då är jag normalt en rätt gräslig cyniker. Det finns liksom värre saker att bli upprörd över.

Det är trevligare att fria än att fälla. Visst, en del har säkert gjort det för "Likes" men vad gör då det? Har det spridit lite medvetenhet så är väl det bra.

Jag föredrar att i sådana här fall se det positiva och då är jag normalt en rätt gräslig cyniker. Det finns liksom värre saker att bli upprörd över.

Ja, visst finns det värre saker att bli upprörd över. Jag ogillar bara idén med ett "vi" och "dom" vilket blir väldigt tydligt i detta fallet.

Ja, visst finns det värre saker att bli upprörd över. Jag ogillar bara idén med ett "vi" och "dom" vilket blir väldigt tydligt i detta fallet.

Ok, så först var det sk mediahoror du retade upp dig på som jagade "Likes" och nu är det för att du anser att det skapar en motsättning?!

VARFÖR i hela fridens namn skulle det skapa en motsättning?! De med Downs är annorlunda jämfört med de som fötts med normalt antal kromosomer. Det betyder inte att de är utan känsloliv, inte förtjänar att bli älskade eller ska stå utanför samhället. Kan man på det här sättet sprida kunskap om Downs tycker jag det bara är bra.

Du tycker det är bra men jag gör inte det!

Jag gillar inte idén eftersom det blir ett "vi" och "dom" där det finns folk som drar nytta av detta för sin egen vinning, för att boosta sitt ego. Hade det inte varit bättre med bara ett "vi" där ds:arna ses som en del av samhället istället för en börda?

Jag tycker att det är lite hyckleri att ena dagen lyfta ämnet men nästa dag är det som bortblåst. Jag tycker det är synd. För hur många skänker människorna med down syndrom en tanke idag? Hjälp människorna på riktigt istället för att fjolla runt med omaka strumpor! Det är min åsikt.

Men visst kan det kanske vara ett steg i rätt riktning.

Du tycker det är bra men jag gör inte det!

Jag gillar inte idén eftersom det blir ett "vi" och "dom" där det finns folk som drar nytta av detta för sin egen vinning, för att boosta sitt ego. Hade det inte varit bättre med bara ett "vi" där ds:arna ses som en del av samhället istället för en börda?

Jag tycker att det är lite hyckleri att ena dagen lyfta ämnet men nästa dag är det som bortblåst. Jag tycker det är synd. För hur många skänker människorna med down syndrom en tanke idag? Hjälp människorna på riktigt istället för att fjolla runt med omaka strumpor! Det är min åsikt.

Men visst kan det kanske vara ett steg i rätt riktning.

Ok, så du anser/tror att ALLA som rockade sockor fjantade sig och inte bryr sig efter den dagen?!

Det är faktiskt en väldigt sunkig människosyn. Det är dessutom inte sant. Jag är medveten som de utmaningar som de med Downs och deras familj har, mkt pga Xxx i min närhet. Kom inte och säg att jag struntar i det/inte bryr mig andra dagar.

För övrigt är detta Finlands bidrag till Eurovision song contest, de vann uttagningen med 37% av rösterna. Ett gäng funktionsnedsatta som spelar punkrock.

Om vi nu vill synliggöra alla sorters människor i samhället :)

Ok, så du anser/tror att ALLA som rockade sockor fjantade sig och inte bryr sig efter den dagen?!

Det är faktiskt en väldigt sunkig människosyn. Det är dessutom inte sant. Jag är medveten som de utmaningar som de med Downs och deras familj har, mkt pga Xxx i min närhet. Kom inte och säg att jag struntar i det/inte bryr mig andra dagar.

Läser du mitt inlägg en gång till så ser du att jag inte påstått något av det du skriver.

Läser du mitt inlägg en gång till så ser du att jag inte påstått något av det du skriver.

Jag har utmärkt läsförståelse. Först säger du:

Jag gillar inte idén eftersom det blir ett "vi" och "dom" där det finns folk som drar nytta av detta för sin egen vinning, för att boosta sitt ego.

Vilket tyder på att du anser att folk gjorde det av icke seriösa skäl.

Sedan:

Där säger du att många inte bryr sig efter den dagen.

Men visst, jag ber om ursäkt för "fjanta sig", du använde uttrycket "fjolla sig".

Vilket tyder på att du anser att folk gjorde det av icke seriösa skäl.

Jag har aldrig ansett att ALLA människor tycker eller gör på ett visst sätt däremot så har jag människor i min omgivning som har gjort det av precis det skälet, tyvärr. Så ja, jag vet att det finns såna människor.

Jag har aldrig påstått att du inte bryr dig. Var har du fått det ifrån??!

Jag tror det är bortglömt hos många människor idag.

.../ däremot så har jag människor i min omgivning som har gjort det av precis det skälet, tyvärr. Så ja, jag vet att det finns såna människor.
....
Jag tror det är bortglömt hos många människor idag.

Så du vet att det finns sådana människor. Ja, det tvivlar väl ingen på? Det finns folk till allt brukar vi säga här hemma.
Men att därifrån dra det till att anklaga andra för att vara på det sättet - det är snudd på kränkande.

Ja, många har glömt det eftersom man inte orkar tänka på precis allt samtidigt.
Men det förminskar inte engagemanget den tid det finns där!

Jag är engagerad i flyktingars situation - men jag tänker inte på den all min vakna tid.
Jag är engagerad i miljöfrågor - men tänker inte på miljön all min vakna tid.
Jag gillar hästar och hundar - men jag tänker inte på det hela min vakna tid.

Förminska inte andra människor och deras engagemang.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 495
Senast: Pratsch
·
Småbarn Hej Buke! Hoppas att ni har lite klok input att komma med, jag känner att jag nog bara måste stöta och blöta det här ett par varv och få...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
9 061
Senast: Sofie_B
·
Övr. Barn Jag har två barn i ålder 7 och 8, båda går i en liten skola med gott om lärare och engagerade föräldrar. Det kunde ha varit helt...
2
Svar
39
· Visningar
5 683
Senast: lundsbo
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 894
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar