Sv: risk för dräktighet??
Det är inte ens säkert att hästen var så innan köpet ju? Hästar kan dra på sig konstiga beteenden när de flyttar och byter ägare.. Skador också för den delen.
Min vän sålde sin häst till min andra vän. Jag vet väldigt väl hur snäll och väluppfostrad denna hästen var innan. Inga problem att sadla, inga problem med ridning osv.. En nästan felfri underbar häst. Lättlastad, lättskodd och lättklippt. När han kom till min andra vän hamnade de på fel kant från början och hästen vägrade gå på transporten, började vägra i hoppningen, blev halt och högg vid sadling. Hon kände sig lurad, fastän hon visste hur hästen alltid varit innan.
Svårlastningen berodde på att hästen testade, människan var inte bestämd nog. Sen fortsatte hästen i samma stil.
Vägra i hoppningen berodde på samma som lastningen, plus att nya ägaren hoppade för mkt med hästen eftersom den börjat vägra (
)
Hästen blev halt pga överansträngning och blev bra efter vila
Sadeln satt illa på hästen.
Detta var ett ovanligt tydligt fall där allt gått snett. Vännen tog iaf hjälp av tränare och förra ägaren och 5 månader senare vann dom sin första hopptävling tillsammans
Men innan dess har hon skrivit här på buke att hon blivit lurad och visste inte vad hon skulle ta sig till.. När man läste tråden lät hästen som ett monster och allt var förra ägarens fel, även om detta nog inte var TS mening.
Nu snurrade jag bort väldans :P Förstår iallafall hur du menar, men jag brukar försöka ta sådana trådar med en nypa salt. Dom som skriver trådarna gör det oftast efter såpass kort tid att dom inte lärt känna hästen än. Sen blir det tyst i tråden och några månader senare kommer en tråd om hur bra allt är.
Men för dom där fallet är annorlunda, alltså de som lyckas sälja/köpa uppenbart skadade/komplicerade hästar, är för mig ett mysterium.