risk för dräktighet??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare skippan
  • Startdatum Startdatum
Sv: risk för dräktighet??

En erfaren veterinär brukar kunna säga *ganska säkert* om stona är dräktiga redan från första kollen vid 16-20dygn in i dräktigheten vid rektal koll, men inte alla.

Om dina vettar inte har UL apparat så be dom ta ett blodprov och skicka in, det kostar runt 500kr och man får svar på ett par dagar.
UL brukar kosta runt 250-400kr oavsett om man gör det hemma eller på station, gör man det hemma tillkommer vettens framkörningsavgifter och sådant men åker du har du ju bensin och trailer kostnad om du inte har egen. Brukar gå på ett ut.

Mina dricker också mer vatten som dräktiga/digivande än annars.

på måndag ringer jag vet och bokar ett ultraljud:bump:

ja vi får väll se. hade varit rätt mysigt med ett fel. pratade med hon jag köpte henne av igår. hon trodde inte att hon var dräktig.. hon trodde inte hingsten hade fått till det, men vi får väll se. hingsten är efter akriobi-wolfgang-notaris;)

Vad är det för sto då? Stam osv.. Du nämner hingstens stam men stoets är ju också viktigt.

Jag skulle också vara förvånad om det inte var något.
Fy så oansvarigt att låta de gå ihop :crazy:

kan inte svara på om det är mamman. men hingsten måste väll vara reggad? för han ska ut på auktion på flyinge idag. tror det var auktion ialla fall. mitt sto är ett fullblods sto efter swedish shave

Ledsen att behöva säga det men det finns ingen häst med den stammen som du uppger på hingsten rergistrerad. Ingen alls som är född mellan 2005 - 2008 har den stammen. Sedan finns det inte heller med någon med den stammen på auktionen som är ikväll på Flyinge. Så om de sagt det till dig har du blivit lurad ganska rejält.

hm vad skumt.. för hon frågade om jag ville komma ner och titta.. han skulle först ut sa hon...:confused:

Här har du listan på hästar som ska vara med på kvällens auktion.
http://www.sshs.nu/Haestar-2009-2.html

Kan tillägga att först ut både för 2 och 3 åringar är dessutom ston.
Till den auktionen kanman inte heller efteranmäla eller lägga till utan det är en lång urvalsprocess innan de hästar som får vara med väljs ut.

Senast ändrad:

tack.. mycket konstigt. ska spåra i detta

Även om det är lite utanför tråden så vill jag spinna vidare på din tanke.
Jag är dagligen förvånad över trådar här. Jag har köpt en halt häst bla bla bla...Jag har köpt en häst och den går inte att sadla bla bla bla...
HUR tusan lyckas dessa säljare få sålt sina halta, sjuka, ohanterbara hästar är för mig en gåta. Vad skriver de i annonserna? Vad säger de när folk kommer och tittar? Är det verkligen bara priset det hänger på? Är så många köpare så okunniga eller vad är det???

Håller med - att föda upp och sälja på Flyinge samtidigt säga att en två-årshingst inte vet vad han ska göra??? Näää...

kan inte svara på om det är mamman. men hingsten måste väll vara reggad? för han ska ut på auktion på flyinge idag. tror det var auktion ialla fall. mitt sto är ett fullblods sto efter swedish shave

Jag hittar inte igen henne heller på asvh:s söksida. Men hon kanske är reggad någon annanstans? Har hon pass?

eftersom det är ett fullblod borde den vara reg i Svensk Galopp och där har S.S ett helt gäng med avkommor.

Stoet som skippan har finns med i Svensk Galopp så där är det grönt. Det är bara hingsten som är ett frågetecken.

japp mitt sto är reggad i galoppsport.. TACK MASSE för ditt stöd :)

Det är inte ens säkert att hästen var så innan köpet ju? Hästar kan dra på sig konstiga beteenden när de flyttar och byter ägare.. Skador också för den delen.

Min vän sålde sin häst till min andra vän. Jag vet väldigt väl hur snäll och väluppfostrad denna hästen var innan. Inga problem att sadla, inga problem med ridning osv.. En nästan felfri underbar häst. Lättlastad, lättskodd och lättklippt. När han kom till min andra vän hamnade de på fel kant från början och hästen vägrade gå på transporten, började vägra i hoppningen, blev halt och högg vid sadling. Hon kände sig lurad, fastän hon visste hur hästen alltid varit innan.

Svårlastningen berodde på att hästen testade, människan var inte bestämd nog. Sen fortsatte hästen i samma stil.

Vägra i hoppningen berodde på samma som lastningen, plus att nya ägaren hoppade för mkt med hästen eftersom den börjat vägra (:crazy:)

Hästen blev halt pga överansträngning och blev bra efter vila

Sadeln satt illa på hästen.

Detta var ett ovanligt tydligt fall där allt gått snett. Vännen tog iaf hjälp av tränare och förra ägaren och 5 månader senare vann dom sin första hopptävling tillsammans :D Men innan dess har hon skrivit här på buke att hon blivit lurad och visste inte vad hon skulle ta sig till.. När man läste tråden lät hästen som ett monster och allt var förra ägarens fel, även om detta nog inte var TS mening.

Nu snurrade jag bort väldans :P Förstår iallafall hur du menar, men jag brukar försöka ta sådana trådar med en nypa salt. Dom som skriver trådarna gör det oftast efter såpass kort tid att dom inte lärt känna hästen än. Sen blir det tyst i tråden och några månader senare kommer en tråd om hur bra allt är.

Men för dom där fallet är annorlunda, alltså de som lyckas sälja/köpa uppenbart skadade/komplicerade hästar, är för mig ett mysterium.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 672
Senast: Karro-Lina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 484
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka