risk för dräktighet??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare skippan
  • Startdatum Startdatum
Sv: risk för dräktighet??

*kl*

Jag föredrar UL framför blodprov, framförallt i detta fall när sto och hingst gått ihop så länge. Med UL kan man ju se hur stort fostret är och veterinären brukar kunna gissa någorlunda när den skall födas....

Det är ju trist att fölet kanske inte får någon registrerad fader osv men köparen=TS verkar ju seriös och den får det säkert bra hos henne och kan mycket väl bli en trevlig rid/hobbyhäst.

För övrigt citerar jag bara Morgan Johnsson, välkänd hästdomare: "Det finns alldeles för många okastrerade valacker!"

Helt klart är det så många gånger. Saker händer och det tar tid innan häst och ryttare hittar varandra. Men samtidigt tillhör det kunskap att förstå detta, vara självkritisk.
Jag tänker snarare på dem som berättar att redan när de var och tittade på hästen så var den svullen i ett ben, eller reste sig när de sadlade, eller var halt och sedan är de MYCKET förvånade över att ridningen inte fungerar.

nu har jag bokat tid för ultraljud....:) är hon dräktig så kommer jag säkerligen att behålla fölet själv..

Klokt av dig då slipper du fundera sen om hon är dräktig .

Lycka till Mia

Är lite nyfiken på vad den såkallade uppfödaren säger om den 2 år hingsten som skulle säljas på auktionen som dessutom inte verkar vara registrerad ?

Mia

nu är hon dräktighetskollad och hon hade kastat fölet....:crazy:

På seminstationen dit jag åker för ultraljud tar de 200 kronor och tar jag ut veterinären så tar hon 500 kronor.

Citat:
Ursprungligen postat av skippan
nu är hon dräktighetskollad och hon hade kastat fölet.... :crazy:

Vilken tur! Det måste väl kännas skönt? :bump:

Jaaa du Stenmagi Tror nog det är delade känslor men ingen är så glad att man :bump: hoppar av glädje över ett liv som inte blir fött om man vet att stoet kastat .... Som sagt det är nog både sorgliga och lättade känslor blandat ... Men det är jag det ...

Mia

nu är hon dräktighetskollad och hon hade kastat fölet....:crazy:

Förstår att det kanske inte upplevs som positivt att få det beskedet. Men jag måste erkänna att jag känner en viss lättnad i det här fallet. Just för att stoet är ett fullblod. Innan jag visste vilket ville jag inte gå in på det. Men fullblod är väldigt disponibla för att få tvillingar. Vilket ju inte är helt positivt inom hästaveln utan medför stora risker för både sto och föl.
Normalt när man avlar på fullblodsston så gör man undersökningar tidigt i dräktigheten för att upptäcka detta. Som jag upplevde det hade det inte gjorts och eftersom man inte visste riktigt hur långt det gått i en ev dräktighet så kunde katastrofen vara ett faktum redan.

Därför tycker jag att det känns bra i det här fallet att stoet inte är dräktigt, men förstår också att det har försvunnit ett eller två (om det var tvillingar) liv på vägen.

nä det är lite delade känslor.. hade ingen aning om att fullblod hade risk med att få tvillingar. men jag känner mig inte redo heller för ett föl. vill gärna läsa på mer om dräktighet fölning ja avel i största allmänhet. men visst hade det varit mysigt med en lite´n en det kan jag inte förneka. och man blir lite ledsen när man vet att där har varit något levande som sen har dött. så jag kan väll inte påstå att man hoppar av glädje..

Jag tycker att du resonerar helt rätt. Det är mycket bättre med ett välplanerat föl som man känner sig redo att ta hand om. Även att skaffa kunskapen innan, det underlättar en hel del.

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 672
Senast: Karro-Lina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 484
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka