risk för dräktighet??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare skippan
  • Startdatum Startdatum
S

skippan

köpte en 3 åring i september i år.. då hade hon gått på bete sen i maj månad med en 2 årig hingst tills i slutet av september när jag köpte henne. dom sa att det kunde finnas risk för att hon var dräktig men dom trodde inte det.. hingsten är ju fin och har jätte bvra stam men till det jag undrar nu. jag är inte så insatt i avel så finns det stor risk att hon kan vara dräktig. hon har ej brunstat sen hon kom hit. min andra häst brunstade jätte mycket när jag köpte denna 3 åringen. men 3 åringen har inte brunstat något all. och hon dricker i mängder. tycker att hon har blivit "bugig" också. kan ju vara ren inbillning. vad tror ni. tänkte dräktighets kolla henne med. är nyfiken på vad ni tror. p.s dom sa att hingsten hade klättrat på henne vad dom hade sett men att att han nog inte hade fattat vad han skulle göra:grin: hur gammal brukar en hingst vara när dom kan börja betäcka??:confused:

Sv: risk för dräktighet??

En hingst kan betäcka vid 6 månaders ålder. Så jag skulle dräktighets kolla henne omedelbart.

Och även göra upp med säljaren vem som ska stå för ev abort, eller registreringskostnad.

ok japp ska kolla det. jag visste ju risken att hon kunde vara det. så den kostanaden står jag för själv.. brukar dom bli mer törstiga när dom är dräktiga. hon dricker ju som bara den

Mina ston har inte blivit mer törstiga. Beror ju på vad de äter för foder också.

Ta ut en vet för att va på säkra sidan!
Min vet tar 250kr för att ultraljud när jag kör till henne så det är inte så stora pengar det rör sig om.

Min tjej dricker kopiösa mängder vatten när hon är dräktig! Mycket mycket mer än när hon inte är det.

Följer tråden med intresse!

oj vad billigt :) här har jag hört att dom tar ca 1000 kr för ett ultra ljud. min vet ska komma ut och vacinera henne. men dom gör inte ultraljud tyvärr:( tror ni att dom kan gå in och känna om hon är dräktig??

ska ta en bild på henne nu när jag tar in henne. och hon får bara hösilage och mineraler nu när hon inte rids pga att jag precis har fått barn. ska bli intresant och se vad ni tror =)

ingen aning hur långt gången hon kan vara. men det är ju någon gång det har skett mellan maj och september i år. när brukar det börja synas??

Det som slår mig,och egentligen inte hör till tråden är hur i hela friden alla galningar kan sälja häst till folk, när seriösa uppfödare inte blir av med sina....

Beror nog på prisnivån hos 'galningarna' som kanske ligger en bit under de seriösa uppfödarna. (min gissning)

jag köpte min 3 åring som är ett franskt fullblod väldigt billigt. dom som sålde henne till mig är verkligen jätte trevliga och säljer bra halvblods hästar på flyinges elit auktion. ser det som en bonus att kanske få ett föl på köpet =)

upload.html

upload.html

så här ser hon ut nu... :bump:

bilden längst ner är från när jag köpte henne
upload.html

Kan inte se några bilder. Men trots det så vore det underligare om hon inte var dräktig än om hon var det. Så att en säljaren säljer hästar på Flyinges elitauktion och samtidigt tror att en tvåårig hingst inte vet vad den ska göra med ett sto låter inte riktigt trovärdigt.
Hoppas du är medveten om vilka kostnader som du kommer att få för både stoet under dräktigheten och digivning sedan för fölet och inte minst för att få ett pass till det. Som det ska ha innan det blir sex månader gammalt enligt de regler som kom i år. För det kommer att kosta en hel del så jag hoppas att stoet verkligen är köpt till ett bra pris.

Kan inte se några bilder. Men trots det så vore det underligare om hon inte var dräktig än om hon var det. Så att en säljaren säljer hästar på Flyinges elitauktion och samtidigt tror att en tvåårig hingst inte vet vad den ska göra med ett sto låter inte riktigt trovärdigt.
.

Nää..håller med. Ibland häpnar man över saker som skrivs här. :o

Håller man på med avel så vet man nog vad man gör, då man släpper en tvåårshingst med en märr...Fattar inte ens hur man kan komma på en sådan sak..:confused:

AM

jadå jag är väl medveten om kostnaderna.. köpte henne för enbart 13000 kr

såg med att man inte kunde se bilderna. men om ni är intreserade så kolla på www.bilddagboken.se sök på lina-svensson och kolla på 15 oktober

Din bilddagbok är begränsad. så även om man går in där så kan man inte se bilderna

Liknande trådar

Avel Jag har ponnyston som går på fribetäckning med hingsten. De har gått ihop sen i maj och går fortfarande kvar med hingsten. (det är okej...
2
Svar
25
· Visningar
2 672
Senast: Karro-Lina
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 646
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
5 484
Senast: fejko
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 769

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka