Rintränings- och utställningstråd

Dagens utställning blev en flopp. Vi har tränat massor på att trava normalt, inte låtit henne söka sidan (så hon hamnar i fotgående) på ett bra tag och hon har lixom kunnat trava normalt men ta mig fan att hon travade som en liten dressyrhäst i alla fall. :banghead: Domaren yttrade sig ganska tydligt att jag har en FÖR lydig hund som inte ser något annat än matte, sicken lyxproblem man har. :meh:
Första gången jag fått kommentar på en hund att ryggmusklerna stör helheten, det var det som drog ned mest och gav VG för dagen då Lystra såg karpryggig och bred ut, fick en hel genomgång om varför muskulaturen stör.
Det positiva för dagen är att hon får fina komplimanger för sitt trevliga temperament som är ovanligt i rasen. Stjärna får hon också för att hon är så satans cool i all miljö och är bara så neutral med precis allt.
Söt är hon i alla fall.

_DSC3387-edit-20240629214857.jpg
 
Någon som har erfarenhet av att ställa ut i Estland? Jag är utställningssugen, men nu ska jag antingen jobba som ringsekreterare eller så är det domare jag inte tycker passar. Det dök upp en flash om tredagars i Tallinn i oktober. €135 för alla tre utställningarna känns rimligt. Men hur tar man sig dit? Snabbgooglade och fick förslag på bilpaket från Siljaline med +2000 enkel väg för paket med hytt och bil. Det kändes mindre rimligt. Har iofs inte kollat var utställningen är, om det går att ta sig dit på annat sätt (har åkt taxi till Crufts med hund mm så jag har viss vana:D).
 
Någon som har erfarenhet av att ställa ut i Estland? Jag är utställningssugen, men nu ska jag antingen jobba som ringsekreterare eller så är det domare jag inte tycker passar. Det dök upp en flash om tredagars i Tallinn i oktober. €135 för alla tre utställningarna känns rimligt. Men hur tar man sig dit? Snabbgooglade och fick förslag på bilpaket från Siljaline med +2000 enkel väg för paket med hytt och bil. Det kändes mindre rimligt. Har iofs inte kollat var utställningen är, om det går att ta sig dit på annat sätt (har åkt taxi till Crufts med hund mm så jag har viss vana:D).
Har inte ställt ut i Estland (än) men åkt dit och parat och det var SNORDYRT med bil.
 
Har inte ställt ut i Estland (än) men åkt dit och parat och det var SNORDYRT med bil.
Bra... eller INTE BRA men då är det i alla fall inte jag som är dålig på att googla! :rofl: Ska kolla utställningsplatsen.

Hur funkade det på färjan med hund och hur lång tid tog det? Har bara varit i Estland en gång och det var en konferens i Tartu som vi flög till så jag har ingen erfarenhet av färjorna.
 
Någon som har erfarenhet av att ställa ut i Estland? Jag är utställningssugen, men nu ska jag antingen jobba som ringsekreterare eller så är det domare jag inte tycker passar. Det dök upp en flash om tredagars i Tallinn i oktober. €135 för alla tre utställningarna känns rimligt. Men hur tar man sig dit? Snabbgooglade och fick förslag på bilpaket från Siljaline med +2000 enkel väg för paket med hytt och bil. Det kändes mindre rimligt. Har iofs inte kollat var utställningen är, om det går att ta sig dit på annat sätt (har åkt taxi till Crufts med hund mm så jag har viss vana:D).
Har inte varit där men betalade över 4 k tur och retur till Gotland så då kändes 2000 inte så farligt (vi hade inte ens hytt!) 😂
Om du far får du gärna berätta sen, jag är så sugen på att åka dit!
 
Har inte varit där men betalade över 4 k tur och retur till Gotland så då kändes 2000 inte så farligt (vi hade inte ens hytt!) 😂
Om du far får du gärna berätta sen, jag är så sugen på att åka dit!
Vi får väl se... jag hittade nu en alternativ färdväg. Om man först tar sig till Helsingfors kostar färjan till Tallinn €99 t o r inklusive bilen och det kändes ju rätt rimligt. Om det inte är tidsskillnad (och det tror jag inte) tar det bara två timmar=ingen hytt behövs på den rutten.

Gotlandsfärjorna har blivit löjligt dyra. Kom till Åland och ställ ut i september! Bil med en person kostar 600 kr t o r med Eckerölinjen och varje person extra kostar sedan ca 200. Vet inte om det finns något paket för bil + ett visst antal personer för jag åker alltid själv. Men jämfört med Gotlandsfärjorna blir det rena fyndet oavsett!
 
Bra... eller INTE BRA men då är det i alla fall inte jag som är dålig på att googla! :rofl: Ska kolla utställningsplatsen.

Hur funkade det på färjan med hund och hur lång tid tog det? Har bara varit i Estland en gång och det var en konferens i Tartu som vi flög till så jag har ingen erfarenhet av färjorna.
Jag åkte till slut utan bil och det gick jättebra. Åkte på natten så vi sov typ hela tiden. Hunden fick bara vara i hytten och på det däck där kisslådan fanns.

OM du väljer rutten över Finland får du inte missa att det krävs avmaskning vilket det inte gör direkt till Estland.
 
Jag åkte till slut utan bil och det gick jättebra. Åkte på natten så vi sov typ hela tiden. Hunden fick bara vara i hytten och på det däck där kisslådan fanns.

OM du väljer rutten över Finland får du inte missa att det krävs avmaskning vilket det inte gör direkt till Estland.
Jag bor på Åland, så hunden har 28-dagarsintyg eftersom vi åker till Sverige ofta.

Märkligt nog är det oftast enklast är det när man ska resa från Åland enklast att först åka till Sverige och sedan vidare. Jag ska till Italien i augusti och flyger då från Arlanda pga enklast. Därför kollade jag inte rutten direkt österut först, men nu ser jag att det går att åka färja antingen till Åbo + köra eller direkt till Helsingfors och därefter till Tallinn. Ska kolla lite mer priser. Dessvärre tror jag att färjan till finska fastlandet kan gå på ca €90 enkel resa med bil, så då är vi ändå uppe i ganska höga summor. Billigast är förmodligen att försöka klara sig utan bil.
 
Vi får väl se... jag hittade nu en alternativ färdväg. Om man först tar sig till Helsingfors kostar färjan till Tallinn €99 t o r inklusive bilen och det kändes ju rätt rimligt. Om det inte är tidsskillnad (och det tror jag inte) tar det bara två timmar=ingen hytt behövs på den rutten.

Gotlandsfärjorna har blivit löjligt dyra. Kom till Åland och ställ ut i september! Bil med en person kostar 600 kr t o r med Eckerölinjen och varje person extra kostar sedan ca 200. Vet inte om det finns något paket för bil + ett visst antal personer för jag åker alltid själv. Men jämfört med Gotlandsfärjorna blir det rena fyndet oavsett!
Har ju inte åkt dit förut så visste inte att det hade blivit dyrare, men det kostar nästan lika mycket att åka till Vasa för oss och då utan husvagn så jag drog bara parallellen båt = dyrt.
Gött att det är så mkt billigare till Åland! :D Har aldrig ställt där. :) Man funderar ju på varför det är sån jäkla skillnad i priser!
 
Jag sitter och skissar på en resa till WDS-25 i Helsingfors. Dyrt blir det och det är frågan om det verkligen är rimligt att göra med bara en junior men man är väl lite lätt skadad i huvudet när man inte haft något hund att ställa på nästan två år :angel:.
 
Jag sitter och skissar på en resa till WDS-25 i Helsingfors. Dyrt blir det och det är frågan om det verkligen är rimligt att göra med bara en junior men man är väl lite lätt skadad i huvudet när man inte haft något hund att ställa på nästan två år :angel:.
Planerar också att åka dit. Maken fyller 50 den veckan så jag frågade om han inte ville åka utomlands när han fyller år :angel:
 
Lite sent men i lördags var det vår första utställning för säsongen. Vi hade ju valpar mellan mars-maj och då åker inte jag på utställning, vill inte dra med mig någon smitta hem. Men iaf, vi åkte till Västerås INT. med endast en hund. Min sydafrikanska import Hedda. Det är hennes tredje utställning totalt sedan hon kom till Sverige och då första för i år. Hon slog till med att först vinna unghundsklassen för att därefter bli andra bästa tik med sitt första cert och ett R-CACIB. Så stolt över min lilla tjej 🥰
451127767_480840598037069_2817321627525923269_n.jpg
 
Vi har varit på kelpiespecialen idag och med nästan 50 anmälda fanns det massor med stiliga kelpar att titta på 😍

Tant Wissla slog till med
Excellent -ck - bt3 - BIRveteran
”11år i utmärkt kondition, utmärkta proportioner, härligt huvud, fin hals, välkroppad, välvinklad, välgående”
domare Åke Cronander

IMG_5682.jpeg
 
Men, stiligast av dom alla visade sig vara min alldeles egna Mint 🤩

Excellent - ck - BIR unghund - bh1 - BIR - BIS
”Mycket tilltalande helhet, maskulin, välskuret huvud, lite ljusa ögon, bra öron. Fint uttryck, härligt temperament, mycket bra hals, lite knappt förbröst, utmärkt överlinje, smidig välkroppad, bra vinklar, mycket bra päls, ben och tassar. Utmärkta rörelser från sidan, lite löst fram”
domare Åke Cronander

IMG_5680.jpeg
 
Men, stiligast av dom alla visade sig vara min alldeles egna Mint 🤩

Excellent - ck - BIR unghund - bh1 - BIR - BIS
”Mycket tilltalande helhet, maskulin, välskuret huvud, lite ljusa ögon, bra öron. Fint uttryck, härligt temperament, mycket bra hals, lite knappt förbröst, utmärkt överlinje, smidig välkroppad, bra vinklar, mycket bra päls, ben och tassar. Utmärkta rörelser från sidan, lite löst fram”
domare Åke Cronander

Visa bifogad fil 151173
Helt otroligt! Stort grattis 🥰 Speciellt för den petiga domaren också 😆
 
Är det så? Han gillade den mindre/nättare typen märkte vi. Och påtalade ett par gånger att det var väldigt många feta hundar på plats 😳
Ja han är känd för att vara notoriskt petig och också ganska sur och tvär 😆 jag vet en del som inte ens anmäler om de ser att det är han som dömer.
Bra med en domare som inte gillar feta hundar dock, brukar ju vara tvärt om oftast 😒
 
Ja han är känd för att vara notoriskt petig och också ganska sur och tvär 😆 jag vet en del som inte ens anmäler om de ser att det är han som dömer.
Bra med en domare som inte gillar feta hundar dock, brukar ju vara tvärt om oftast 😒

Ställde för honom förra året. Han knäade unghunden i klassen innan min och röt åt den för att den försökte hoppa upp. Hade strypt karln om det hade varit min hund.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp