I de fall när placeringen/priset inte framkommer i kritiken så vore det ju som utställare kul att förstå varför placeringen/priset blev som det blev. Inte så att öppen kritik kanske löser det men spontant känns de lite mer transparent.Jag skulle inte säga att det minskar, för öppen kritik förekommer i stort sett bara på älghundsklubbens utställningar. Förr i tiden, när jag började ställa ut på 80-talet, så förekom det att domaren berättade för de runt ringen (ja, de fick allt ta sig till den sidan av ringen där domaren pratade), även om det inte var vanligt förekommande då heller. Alla utställare får ju en skriven kritik och idag är ju många utställningar digitala och då kan man ju gå in och läsa allas andras kritiker också. Det finns en tidsaspekt här och det är att ringen måste vara klar innan finalerna startar. Med upp till 80 hundar i ringen, så finns det inte mycket utrymme till extra tid för varje hund som en öppen kritik skulle innebära och som jag redan skrivit, idag med digitala utställningar så är folk ändå inte så intresserade av vad som händer IRL i ringen, utan sitter med näsan i mobiltelefonerna
Förstår dock tidsaspekten som du nämner och att det utifrån den kanske inte är helt lätt eller ens möjligt