Rintränings- och utställningstråd

Ja det var jättebra på Klass! Hann vara där ett par gånger förra året, men verkar inte som de hittat nåt alternativ.
Min kompis påminde mig om en ringträning vi var på (men det är typ 8 år sen så inte konstigt att jag inte minns..) finns en grupp på fb som heter "Träna HUND med oss" som hon tipsar om! :)

Vad har ni för väska till era utställningsgrejer när ni åker iväg? :angel:
Jag har en ryggsäck men är lite sur på den för det mesta. Blir ju att allt ligger på botten och man får leta. Även att grejerna är separerade i typ necessärer å dylikt men ändå ligger det ju huller om buller.
Vill nog helst ha något man kan bära på ryggen eller över axeln iaf, ifall man inte har skrindan med sig.

Jag har en ryggsäck men är lite sur på den för det mesta. Blir ju att allt ligger på botten och man får leta. Även att grejerna är separerade i typ necessärer å dylikt men ändå ligger det ju huller om buller.
Vill nog helst ha något man kan bära på ryggen eller över axeln iaf, ifall man inte har skrindan med sig.
Jag har den här:
https://amzn.eu/d/ie2PgoZ

IMG_6254.webp

Jag har en ryktväska från Horseware jag köpte typ 2011, när jag fortfarande hade häst. Massor av fack, stora som små. Lätt att hålla saker åtskilda. Gör sitt jobb.

När jag ställde mycket använde jag denna från Jula för 199kr. Rymlig och med många fack på sidorna men stor inuti, allt blir synligt direkt när man öppnar den så det blir inte som att gräva och leta i en ryggsäck.
assetstream.aspx

bucky5_250315.webp

Chowvalpen Bucky 5 månader blev BIS-valp på Västerbottens kennelklubbs inofficiella utställning i Nordmaling igår. Han är en kul kille som hade roligt på utställningen och han hade sitt glada humör med sig ända till slutet av en lång dag.

Hej har en fråga! Har en valp på 10 v och vi tänkte prova en inoff i juni när han är 5 mån. Men sambon har lärt han både sitt och ligg, kan de va en nackdel när man ska ställa ut att de kan sitt? Hur tränar man att de ska stå istället för att sitta? Ska gå på några utställningsträningar innan de är dags. Har köpt ett kort läderkoppel med kedja men tänkte nog ha retiverkoppel när han är valp. Är en gråhund, så mellanstor hund.

Hej har en fråga! Har en valp på 10 v och vi tänkte prova en inoff i juni när han är 5 mån. Men sambon har lärt han både sitt och ligg, kan de va en nackdel när man ska ställa ut att de kan sitt? Hur tränar man att de ska stå istället för att sitta? Ska gå på några utställningsträningar innan de är dags. Har köpt ett kort läderkoppel med kedja men tänkte nog ha retiverkoppel när han är valp. Är en gråhund, så mellanstor hund.
Man kan träna stå på precis samma sätt som med ligg och sitt! Jag brukar köra från ligg upp till stå exempelvis. Sen kan man lägga in nån sorts stanna/vänta och bygga stadga när de står så har du till slut friställ.

Sixten ska gå på lördagen i Sundsvall. Är 12 Prazsky Krysarik anmälda så ska bli väldigt roligt att se! Annars är min värsta farhåga att han skapar kaos i ringen... Tränade idag utanför ett hunddagis med massor av hundar och han gick mycket bättre än tidigare men att kalla det bra är väl att överdriva..
20250326_130628.webp

Sixten ska gå på lördagen i Sundsvall. Är 12 Prazsky Krysarik anmälda så ska bli väldigt roligt att se! Annars är min värsta farhåga att han skapar kaos i ringen... Tränade idag utanför ett hunddagis med massor av hundar och han gick mycket bättre än tidigare men att kalla det bra är väl att överdriva..
Visa bifogad fil 164527
Åhå, hade inte ens koll på att det var utställning för "alla" på lördagen! Jag kommer vara där då eftersom vinthundsklubben har utställning och jag är intresserad av att ställa för domaren som är då. Har anmält hela min trio och känner mig smått korkad som ger mig av senast klockan 5 på morgonen för att ställa ut hundar som ändå inte lär bli placerade :rofl: Håller tummarna för att alla tre får excellent iaf, men blir inte ett dugg förvånad ifall Lily och salukipojken får good/very good.

Lily är enligt mig min snyggaste, men hon är inte av sådan modell som normalt sett går bra i ringarna. Dock är den här domaren en mycket erfaren salukiuppfödare, med utmärkt koll på rasens historia och stor erfarenhet även av lure coursing (som är det närmsta riktig jakt vi har för dem i Sverige idag). Därav att jag åker dit och ställer ändå. Ska det gå bra för oss för någon domare, då är nog det här en av få chanser vi har :p
476967970_3068113163337043_1498427693863584532_n.webp

Åhå, hade inte ens koll på att det var utställning för "alla" på lördagen! Jag kommer vara där då eftersom vinthundsklubben har utställning och jag är intresserad av att ställa för domaren som är då. Har anmält hela min trio och känner mig smått korkad som ger mig av senast klockan 5 på morgonen för att ställa ut hundar som ändå inte lär bli placerade :rofl: Håller tummarna för att alla tre får excellent iaf, men blir inte ett dugg förvånad ifall Lily och salukipojken får good/very good.

Lily är enligt mig min snyggaste, men hon är inte av sådan modell som normalt sett går bra i ringarna. Dock är den här domaren en mycket erfaren salukiuppfödare, med utmärkt koll på rasens historia och stor erfarenhet även av lure coursing (som är det närmsta riktig jakt vi har för dem i Sverige idag). Därav att jag åker dit och ställer ändå. Ska det gå bra för oss för någon domare, då är nog det här en av få chanser vi har :p
Visa bifogad fil 164591
Har du vet intyg på hans icke tänder? Annars lär du åka ut

Har du vet intyg på hans icke tänder? Annars lär du åka ut
Man kan åka ut ändå trots intyg, hände mig en gång. Domaren brydde sig inte om vad som stod i intyget (tandfraktur pga trauma) utan det faktum att det saknades tänder var nog.
Är det pga tandlossning man dragit tänder är det fullt rimligt att inte döma fram tycker jag. Det är ju en sjukdom och ska inte premieras i avel.

Man kan åka ut ändå trots intyg, hände mig en gång. Domaren brydde sig inte om vad som stod i intyget (tandfraktur pga trauma) utan det faktum att det saknades tänder var nog.
Är det pga tandlossning man dragit tänder är det fullt rimligt att inte döma fram tycker jag. Det är ju en sjukdom och ska inte premieras i avel.
Håller med.
I det här fallet så är jag mest nyfiken på vad domaren har att säga om honom i det som inte har med tänderna att göra. Åker han sedan ut med ett "good" eller något uselt pga tänderna, tja, då får det vara så. Då har jag iaf någon typ av omdöme på resten av hunden också, vilket är vad jag vill. Jag kommer inte heller bry mig om att ställa ut honom fler gånger om det inte är just för någon speciell domare vid något speciellt tillfälle. Han ska aldrig gå i avel av många olika skäl och även om någon tikägare mot all förmodan skulle fråga om att använda honom blir svaret tveklöst nej.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?

Hästrelaterat

Tillbaka