Rintränings- och utställningstråd

Någon som ska till Roskilde i maj? Jag är jättesugen på att planen måste få ihop finanserna först. Blir galet dyrt.

Ja vi åker troligen, åtminstone de två första dagarna, den tredje krockar med en rasspecial i Sverige. I Fredericia lyckades Lancelot bli andra bästa hane efter en annan champion, men tyvärr var det en norsk champion som tog både cert och cacib, Så vi jagar fortfarande.

Inspirerad av tråden om bästa hundprylsinköp tänkte jag kolla vad ni packar när ni ska på utställning.
Skriv gärna vilken ras ni ställer också!

Jag ställer schäfer och i min utställningsväska finns alltid:

Hundens papper
Halsband - flera olika
Koppel - läder och antiglid (olika längd så jag kan anpassa utifrån storlek på ring)
Nummerlappshållare - ett gäng olika
Nummerlapp i reserv
Penna och papper
Klädroller
Sprayflaska med vatten
Torrschampo
Handduk (ar)
Våtservetter
Borstar och kammar
Hundgodis
En godispåse till mig själv
Dricksvatten till mig och hund
Vatten/ matskål
En portion foder om dagen blir lång
Bajspåsar

Sen tillkommer bur med fäll, stol att sitta på, egna kavajen osv

Inspirerad av tråden om bästa hundprylsinköp tänkte jag kolla vad ni packar när ni ska på utställning.

Hundens papper
Halsband - flera olika
Koppel - läder och antiglid (olika längd så jag kan anpassa utifrån storlek på ring)
Nummerlapp i reserv
Penna och papper
Klädroller
Sprayflaska med vatten
Torrschampo
Handduk (ar)
Våtservetter
Borstar och kammar
Hundgodis
Vatten/ matskål
Bajspåsar

Till mina boxrar har jag en likartad lista, minus torrshampo och borste/kam:

Deras papper
Halsband - några olika kedjor, alltid nån som behöver låna
Koppel - Långa och korta läderkoppel
Nummerlappsfickor och nummerlappsnålar
Penna (men inget papper, det hade ju varit bra!)
Klädroller
Sprayflaska med vatten
Handdukar
Pigghandske för att dra bort lösa hår
Hundgodis
Leksaker - från små som passar i en kavajficka till en liten fotboll
Vatten/matskål
Bajspåsar
Sittunderlägg
En plastig regnponcho som kan vikas ihop
Dricksvatten
Ev hundmat

Har också ett jätteåbäke till stålbur och så våra egna saker; stolar, ombyten, godis, dricka. Och så min kennelpojke, aka min man! 😅

Hundens papper
Halsband - flera olika
Nummerlapp i reserv
Penna och papper
Klädroller
Sprayflaska med vatten
Torrschampo
Handduk (ar)
Våtservetter
Borstar och kammar
Hundgodis
Vatten/ matskål
Bajspåsar

Jag har lite liknande..
Pass
Halsband + koppel + minst ett reserv.
Nummerlappshållare, några olika
Penna, sax
Torrschampo
Handduk, våtservetter, näsdukar
nässpray, alvedon, plåster, skavsårsplåster, hårsnodd, canicur
Första hjälpen hund
Borste, kam, klotång
Hundgodis
vatten + vattenskål
Dryck till mig
Matsäck
Bajspåsar
Powerbank
Brukar ha paraply alt sån där regnponcho

Bur, stol, tält, vagn att köra allt i, fläkt, silverfilt..

Varför har jag inte klädroller? Men nu när jag skriver det så tror jag fasiken att jag har nån liten manick som hundarna vunnit som faktiskt är en miniklädroller när man vecklar ut den, haha måste undersöka detta. Tydligen använder jag det inte tillräckligt ofta för att veta :rofl:

Jag har lite liknande..
Pass
Halsband + koppel + minst ett reserv.
Nummerlappshållare, några olika
Penna, sax
Torrschampo
Handduk, våtservetter, näsdukar
nässpray, alvedon, plåster, skavsårsplåster, hårsnodd, canicur
Första hjälpen hund
Borste, kam, klotång
Hundgodis
vatten + vattenskål
Dryck till mig
Matsäck
Bajspåsar
Powerbank
Brukar ha paraply alt sån där regnponcho

Bur, stol, tält, vagn att köra allt i, fläkt, silverfilt..

Hmm, första hjälpen borde jag ju ha nåt bättre för. Har bara en sån där superliten reklamgrej. Och plåster, det måste jag lägga till.

Silverfilten glömde jag, den är ju med på sommaren. Skulle behöva en bättre vagn att dra buren på, men den ska ju gå in i takboxen också.

Ni som har takbox, vad har ni? Vi behöver en ny. Kikar på Thules större modeller, men oroar oss för att den tunga buren kommer ligga över de där powerclick fästena.

Hundens papper
Halsband - flera olika
Nummerlapp i reserv
Penna och papper
Klädroller
Sprayflaska med vatten
Torrschampo
Handduk (ar)
Våtservetter
Borstar och kammar
Hundgodis
Vatten/ matskål
Bajspåsar

Jag ställer ut chow chow.

Stamtavlebok (där hundens papper finns) som jag lägger in nummerlappen i.
Kam, borste och karda
Utställningskoppel (i utställningsväskan ligger flera utställningskoppel)
Nummerlappshållare (ligger flera olika i utställningsväskan)
Klädroller
Första-hjälpen-kit (ett sådant där från Agria)
Handduk (dreggeltrasa kallar jag det också)
Vattenskål och vattenflaska
Hundgodis (om jag inte ställer undan utställningsväskan eller i alla fall ser till att den är stängd här hemma så plundrar mopsen den på två röda eftersom han vet att det finns godis i den)
Bur
Stol
Tält (om det är utomhus)
Pirra att dra packningen på
Mobiltelefon och pengar på Swish-kontot samt betalkort
Laddad powerbank med rätt sladd (om oturen är framme och telefonen skulle ladda ur)
Läsglasögon

Varför har jag inte klädroller? Men nu när jag skriver det så tror jag fasiken att jag har nån liten manick som hundarna vunnit som faktiskt är en miniklädroller när man vecklar ut den, haha måste undersöka detta. Tydligen använder jag det inte tillräckligt ofta för att veta :rofl:
Roller är ju det viktigaste i packningen! 🤣

Bra tips! Första hjälpen kit har jag i bilen men det är ju självklart att det borde ligga i väskan. Och powerbank, hur kan jag INTE ha en powerbank som standard?
Det är @mysboll som lärt mig ha powerbank :D hade aldrig det förr, men fasiken om det blir långa dagar så behövs det ju!

Kom på en sak till som numera är med. STICKNINGEN!!

Första inoffen idag! Gick över förväntan, så glad över hur bra hon skötte framförallt hanteringen. Vi har tränat varje helg i en månad nu och även tagit tillfället i akt när vi kunnat att andra hanterat henne. Denna inoff var egentligen avslutningen på en kurshelg men utomstående fick anmäla sig till inoffen, så det blev mer en typ av hanteringsträning/ringträning med tips och råd på vägen och väldigt ingående hantering av hunden från domaren då. Hon skötte det så bra! :love: Tänk att för en månad sedan skällde hon på allt och alla och ville INTE bli hanterad. Duktig liten tjej. Vi fick Hp och blev placerad tvåa, min kompis tik som vann blev senare BIS-valp :banana: Ja men såklart är ju nu målet att slå dom hehe :rofl: Det skiljer en månad på dom och den månaden gör fasiken stor skillnad!

Min sambo fick hem sin gråhundsvalp igår som ska bli jakthund, men han har väldigt fin stamtavla där pappan har varit på 98 (!) utställningar och har väldigt mycket titlar och vinster så jag vill absolut testa att ställa ut denna lilla krabat. Tips hur man bäst börjar träna dem? Tänkte prova Höganäs hund i slutet på juni då är han nästan 6 mån så då blir de valpklass 4-6 mån. Sen vill jag ställa i Ronneby och sen Tomelilla. Vi bor i Skåne så vill helst inte åka för långt.

Sen vet jag inte om man förbereder gråhundar något speciellt? Badar kanske och fönar upp pälsen så den blir extra fluffig?

Någon som har tips om ett bra utställningskoppel?

Senast ändrad:
Min sambo fick hem sin gråhundsvalp igår som ska bli jakthund, men han har väldigt fin stamtavla där pappan har varit på 98 (!) utställningar och har väldigt mycket titlar och vinster så jag vill absolut testa att ställa ut denna lilla krabat. Tips hur man bäst börjar träna dem? Tänkte prova Höganäs hund i slutet på juni då är han nästan 6 mån så då blir de valpklass 4-6 mån. Sen vill jag ställa i Ronneby och sen Tomelilla. Vi bor i Skåne så vill helst inte åka för långt.

Sen vet jag inte om man förbereder gråhundar något speciellt? Badar kanske och fönar upp pälsen så den blir extra fluffig?

Någon som har tips om ett bra utställningskoppel?
Finns det ringträning i din närhet? Är väl värt det, inte minst för att förbereda hunden för uppgiften. SKK har det på olika platser, finns även privata alternativ.

Läs rasstandarden så kan du få ledtrådar om hur hunden ska visas. Youtube är en guldgruva, i alla fall för vissa raser :)

Finns det ringträning i din närhet? Är väl värt det, inte minst för att förbereda hunden för uppgiften. SKK har det på olika platser, finns även privata alternativ.

Läs rasstandarden så kan du få ledtrådar om hur hunden ska visas. Youtube är en guldgruva, i alla fall för vissa raser :)
Försöker leta, vi utgår ifrån Hörby men har inte sett något sånt.

Letar och letar ringträningar här men det verkar vara helt omöjligt. Var på annan träning ikväll och mitt yrväder är så otroligt fokuserad på andra hundar. Det var dessutom två instruktörer och jag fick olika instruktioner. Den ena lät mig inte berömma när han sökte kontakt med mig, så då slutade han med det. Sen kom den andra och sa tvärtom men då hade tåget gått...

Letar och letar ringträningar här men det verkar vara helt omöjligt. Var på annan träning ikväll och mitt yrväder är så otroligt fokuserad på andra hundar. Det var dessutom två instruktörer och jag fick olika instruktioner. Den ena lät mig inte berömma när han sökte kontakt med mig, så då slutade han med det. Sen kom den andra och sa tvärtom men då hade tåget gått...
Det var ju så himla bra förut när kennelklubben hade i Klass Arena (för visst bor du i Sundsvallsområdet?) men nu kanske de inte har någon återkommande när den hallen försvann?

Det var ju så himla bra förut när kennelklubben hade i Klass Arena (för visst bor du i Sundsvallsområdet?) men nu kanske de inte har någon återkommande när den hallen försvann?
Ja det var jättebra på Klass! Hann vara där ett par gånger förra året, men verkar inte som de hittat nåt alternativ.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka