Sv: Ringorm..

jag tycker det är väldigt oansvarigt av stallägaren att ta in smittad häst om den fortfarande bär smittan gentimot övriga hästar/ägare. vet du om den är beh. med något annat än virkon ?

är den "pälslös" över stora omr. ?

låt inte din häst gå i samma hage som den pållen innan den är bra.

du får väl ha en flaska färdigblandad jod och en trasa :angel: torka av innan du tar i grejorna ;)

sist vi beh. häst med licensprep. från vet. så hade inte allt läkt ut när beh. va slut. då skulle vi fortsätta tvätta angripna omr. och en bit runt med jod, det läkte ut helt efter mellan 1-2 mån(även om det tog låång tid innan pälsen återkom :angel:). hon va drygt 2 år när vi köpte henne, hon stod i kospilta med en bräda under halsen och en över, så vi trodde att hon va "skavd" pga. det. hon va även kraftigt underviktig, full av mask och benen fulla av rasp. hon hade så mkt. ringorm i huvudet, manekammen, halsen och bogen att inte äns tanken slog oss att det kunde vara just ringorm, har aldrig sett en så angripen häst. dessutom va hon ganska ohanterad så inte va det lätt att beh. henne heller :crazy:

usch.. stackar häst .. hur 17 kan man göra så emot nått djur.. men hon kom juh till slut i rätt händer.. man får se de positiva i det..

vet juh egentligen inte hur mycket päls den tappat elelr alls vilken kondition den är i.. men eftersom jag itne märkte nått med blotta ögat när den stod inne i boxen när vi var å kolla på de huset.....

min häst har sin hage.... dvs stora gräshage som hon delar med ett annat sto... dvs stallägarens ena häst....

hur länge smittar en häst som har ringorm?? och hur vet man att den inte längre smittar?? enligt vad jag hört av stallägaren så är den bara tvättad med virkon...

har juh virkon hemma så de blir väl till att ta de å spraya på allt alternativ torka med jod å trasa innan ajg använder det.. tänker tex på grep och skottkärra för om de tagit på hästen och sen på handtagen på redskapen finns juh risken.. å min madame är en sån så att finns de ngng smitta så får hon det... taskigt immunförsvar antog vet...

jo, det är en mysig liten ponny :D jag följde med en bekant som skulle köpa ponny, dom ville inte ha henne pga. skicket, men jag hade inte hjärta att lämna kvar henne utan köpte henne "rakt av" (så man igentligen inte alls ska göra :angel:). min dåvarande man blev inte glad alls, vi behövde verkligen ingen mer häst/ponny då :crazy: idag bor hon hos en jätte mysig familj :love:

jag vet igentligen inte hur länge det smittar, men vi har resonerat som så att vi har beh. med vet. medel och sedan torkat angripna omr. med jodopaxlösning 2 ggr/dag(veterinären rek. det) och inte räknat hästen som smittfri förens fläckarna blivit "släta, normalfärgade och fina i skinnet" där det är angripet har det varit lite "skrovligt" och rödare, särskilt i fläckarnas ytterkanter. vi har därimot aldrig fått "rundgång" på smittan utan när det läkt ut så har det inte kommit igen (så länge ingen "ny" häst kommit med smittan igen)

sedan måste stallinredning och all utrustning som varit i kontakt tvättas noga. har hört av bönder som haft problem med "rundgång" på sina kossor/ungdjur att om djuret tex. kliat sig på ett träd i hagen och ett annat djur kliar sig just där nästa år så finns det risk att det djuret blir smittat. tydligen "försvinner" inte smittan av sig själv på länge.

en vännina lånade en annan kompis transport för många år sedan, ett tag efteråt konstaterades att hästen som åkt fått ringorm. när hon pratade med den som ägde transporten så sa h*n att -oj då, då kanske du fått smittan av oss, för våra hästar hade det under den perioden och dom har under den tiden vart på transporten. jag hade glömt dec. den. ibland vet man inte var smittan kommer från :crazy:

hoppas det fixar sig för dig och din pålle iallafall, för jobbigt är det.

Mina hade ringorm i år med ett spann av smitta på 60 da´r.

Så fort jag hade behandlt med Maverol upphörde spridningen o började att läka per omgående.

Behandlade hela hästen 1:a dagen o sen på fläckarna 2 dagar till.
en v. senare upprepade jag den o då var de redan fina.

oki... hihi ska du oxå skylla på tröätthet :D

uppdatering föresten...

hästen har kommit har placerats i egen hage en bit från de andra.. står i box som iten gränsar till ngn annan. tas in sist ut sist så de blir tvttning av händer utifall att...

vet har iofs godkänt flytten men jag tycker de känns lite lite mysko iaf att flytt in så snart efter....

Hej!
Jag har själv haft ringorm.. blev smittad av en häst på ridskolan.. det smittar från häst till häst om den friska hästen kommer emot det smittade området eller om du använder samma borstar, schabrak mm med den hästen och en annan frisk häst, inte enbart via luften..
Det smittar även från häst till människa, så tvätta dig noga om du varit i kontakt med en häst som har ringorm, men det smittar in från människa till häst..

det är ingen luftburen smitta. det smittar även från människa till häst och är en sorts svamp. men det är en annan sorts ringorm (som drabbar tex. hästar och kossor)än den som katter kan få, den sorten är betydligt svårare att bli av med.

Liknande trådar

Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 411
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 240
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 910
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka