Ringorm! Hur smittsamt?

Sv: Ringorm! Hur smittsamt?

Alla kläder går inte att tvätta i 60 grader, tyvärr så förstörs ridbyxor och andra kläder.

Finns andra kläder som tål att tvättas. Men jag förstår efter att ha läst dina inlägg att du överhuvudtaget inte skulle bry dig om smittan kom till ditt stall. Synd om hästar o andra som bryr sig.

Det förstår du väl själv att det är ogörligt att Bränna gödseln från ett stall, när det finns ca 12 stallar på området? Gödseln forslars bort av ett företag som Bränner den på sin station, så det är inte vårat stora problem. Problemet är alla olika människor som går mellan stallarna, samt rider olika hästar i olika stallar, samt unghästar som kommer och går För inridning, vidareutb etc etc

Du kan tagga ner tonen, jag jobbar på en stor anläggning med 250 hästar samt har eget stall utöver det. Naturligtvis så vet jag hur jag skall hantera smitta när den kommer!

Klart att läkemedel fungerar bättre men varför springa till vet om man kan lösa problemet med 60 kr vinäger? ;)
Kolla om det fungerar gör det de så har du sparat 1000tals kronor på vet om inte så är det bara att bita i det sura äpplet.

Vi har egen veterinärklinik på området och följer deras ordinationer samt smittskyddsbestämmelser, det är inte fritt fram att alternativbehandla på en sån här stor anläggning.

Okej. Usch! Jobbigt.. Det har säkert pågått länge, men vi har bara inte vetat om det. Det står ca 30 hästar i det här stallet, och 2 st har det. Eftersom vi inte har upptäckt det i tid kommer nog fler få det...

Vi har en del erfarenhet om ringorm då vi har haft två utbrott.

För det första ska du veta att hästar överlag inte lider av ringormen.
(dom med vita fält kan få klåda)

Sedan att det är ett flerveckorsprojekt :D

Då man upptäcker att en häst i storstall eller stor flock har ringorm så är det oftast försent. Den har då smittat andra.

När det väl börjar så går det blixtsnabbt. Ena dagen har en häst detta och någon dag senare så har 10 samma sak.

Hästar som gått på bete har vi då behandlat med Imaverol.
Vi har använt skyddshandskar. Hästarna har fått stå kvar i hagen tills dom är färdigbehandlade.
Hagen har sedan, så gott det går, sanerats. Då har vi använt VirconS på träd och stolpar.
Hagen har därefter fått vara hästfri i ett par år.

Får man smittan på uppstallade hästar så behandlas dessa också med Imaverol.
Därefter saneras stallet, man tvättar allt och kör på med virkon på i boxar/krubbor/borstar m.m.

Stallkläderna får vara kvar i stallet så länge detta pågår.
Hästarna skall stå kvar på anläggningen. Inte ut och åka med dom.

Det är lite bökigt men tänk på att nu minsann får ni en storstädning gjort :D

HAr man smitta så sätter man upp skýltar vid alla stalldörrar om detta.

TYP:
VARNING Ringorm!

Då skyddar ni folk utifrån och kan på så sätt begränsa smittan till enbart ert stall.
(gäller alla smittor förresten. Anar man A2, virusabort, kvarka eller vad det nu är, så är det bättre att sätta upp skyltar omgående, även om inte provsvaren kommit. Vissa anläggningar har ju en förmåga att mörka smittor vilket gör att det sprids vidare)

Ca 8 veckor tar det för en häst att självläka utan behandling.
Behandlar man med Imaverol så har man avdödat det allra mesta vid första behandling.
Problemet är att dom fläckarna som är på väg är svåra att se. Pälsen är lite upphöjd, som en bulle. Pälsen lossar lätt där.
Så första behandling har vi haft på hela hästen.

Vi har behandlat var tredje dag 4 gånger har jag för mig. Därefter avvaktat.
(är lite osäker på hur tätt vi höll på då det är nåt år sedan)

Tänk på att skydda er själva. Hästen berörs inte så mycket av ringormen men folk kan få det jävligare.
Om du själv blir smittad så kontakta läkare. Du får en salva och så ordnar det sig.

Lycka till

AM

Senast ändrad:

Tack för alla svar.. ;)
Faast, det här är fortfarande jobbigt :(

KL

Hjälp! Vi har också fått det. Hade vet ute och han var nästan säker på att det var ringorm vi hade. Värst är det på min åring. Hon hade ett par fläckar igår men bara tills idag så har det spridit sig från ett framben till ljumskar och under magen. Fick Imaverol utskrivet.

Men.. jag har läst här om att man ska totalsanera och byta hagar och isolera hästar. Jag kan ju inte det!

Har tre hästar som går på lösdrift. De måste ju ha kvar sin ligghall att gå in i. Jag kan inte byta hage nu på vintern. Inte heller ta bort bädden där.
Att ta in hästarna i stallet är både omöjligt för att det inte finns plats och dessutom så smittar vi ju säkert resten av hästarna också då.

Men var kan vi ha fått det ifrån?? Fick en ny åring i början på januari som går i den lösdriften men det borde ju ha kommit mycket tidigare då? Sen har de inte varit i kontakt med någon annan. Det är ju dessutom bara jag och dottern som sköter dessa hästar och vi har inte varit i andra stall.

Å vad svårt!!!

är det aldrig nån som är och klappar/mata utöver er?
isåfall är det nog den nya åringen, d det bryter inte ut efter en timme, det kan ta ett tag.

Nej, det är vi som tar hand om hästarna i lösdriften själva. Det konstiga är ju att det är min egen åring som har mest. Så om det kommer från den andra så har hon klarat sig hyfsat själv.
Gör Imaverolen ont när den börjar verka? Igår tyckte min häst bara att det var jätteskönt när man tog på områdena som verkade klia. Idag blev hon helt rabiat när jag skulle ta på medicin. Tyckte inte alls om det.

Vi har egen veterinärklinik på området och följer deras ordinationer samt smittskyddsbestämmelser, det är inte fritt fram att alternativbehandla på en sån här stor anläggning.

Oj Det är inte fritt fram att prova "alternativa behandlingar" jasså inte jag har då inte sett någon stans att det skulle vara förbjudet att behandla med äppelcider vinäger eller att inte springa till veterinär så fort en häst är förkyld (tänk det kan ju vara A2:o)....

Däremot så skall man ju försöka att inte sprida smittan och man får inte flytta hästar fören alla är friska. Men man får nog allt behandla med äppelcider vinäger utan att det blir rubriker i aftonbladet...

Oj Det är inte fritt fram att prova "alternativa behandlingar" jasså inte jag har då inte sett någon stans att det skulle vara förbjudet att behandla med äppelcider vinäger eller att inte springa till veterinär så fort en häst är förkyld (tänk det kan ju vara A2)....

Däremot så skall man ju försöka att inte sprida smittan och man får inte flytta hästar fören alla är friska. Men man får nog allt behandla med äppelcider vinäger utan att det blir rubriker i aftonbladet...

Eftersom vi har ca 200 hästar så litar vi på våra veterinärers ordinationer!

det är inte förbjudet att behandla med äppelcidervinäger... Men är det lika beprövat och effektivt på en stor besättning som veterinär medicinska beprövade egenskaper i form av behandling med Imaverol?

Som Man dessutom vet hjälper snabbt redan efter ett par behandlingar!

Vi är mkt insatta i smittskydd eftersom vi har hingstar, seminstation samt ett stort antal tränande och tävlande hästar, samt att vi är en öppen anläggning dit många kommer dagligen, veckovis och månadsvis för att träna. Så vi är oerhört noggranna med smittskydd åt båda håll; Vi vill inte få hit smitta och vi vill inte ha smitta!

Vi skyltar och stänger av stallar direkt vi misstänker någonting och endast berörd personal får då sköta dessa stallar och hästar tills vedetragna prover och analyssvar tagits och kommit oss tillhanda.

Senast ändrad:

Eftersom vi har ca 200 hästar så litar vi på våra veterinärers ordinationer!

det är inte förbjudet att behandla med äppelcidervinäger... Men är det lika beprövat och effektivt på en stor besättning som veterinär medicinska beprövade egenskaper i form av behandling med Imaverol?

Som Man dessutom vet hjälper snabbt redan efter ett par behandlingar!

Såklart att läkemedel hjälper. Och så vitt jag vet har det inte gjorts några oberoende tester på vinäger. Men det fungerar och har fungerat lika bra som Imaverol. på mina hästar. Skillnaden var nog bara att vinägern kostade 14,50 och Imaverol minst 500 + vet kostnader. Visst det kanske tar några dagar extra:o men det gör inte så mycket. Eller är det kanske menhammar motto på gården där du står?
Då pengarna inte är ett bekymmer.

Vi är mkt insatta i smittskydd eftersom vi har hingstar, seminstation samt ett stort antal tränande och tävlande hästar, samt att vi är en öppen anläggning dit många kommer dagligen, veckovis och månadsvis för att träna. Så vi är oerhört noggranna med smittskydd åt båda håll; Vi vill inte få hit smitta och vi vill inte ha smitta!

Ne vem vill ha det:confused:

Vi skyltar och stänger av stallar direkt vi misstänker någonting och endast berörd personal får då sköta dessa stallar och hästar tills vedetragna prover och analyssvar tagits och kommit oss tillhanda.

Detta brukar vi inte göra men våra "gästboxar" är inte i ett stall där det finns permanenta hästar. Och vi går inte till veterinär om det inte blir något allvarligare. Kalla mig gärna snål men i min bok är jag ekonomisk.

Med egen veterinär och egen klinik, samt att vi är rädda om våra kunder så sanerar vi hästar, stallar och utrustning på för oss, det allra bästa tänkbara sättet, för att bli smittfria så snabbt som möjligt samt för att undvika att sprida smittan vidare. Även om det kostar lite mer än vinäger, och tar ett par veckor kortare tid att bli av med smittan:)

Det kostar mera att bli av med kunder är att beh med Imaverol...

KL

Jag som var så förtvivlad och befarade att snart ha en hårlös häst, eftersom ringormen tycktes spridas fruktansvärt fort. Men, efter tre dagar med Imovarolen så finns inget av det "mjälliga" kvar och små svarta hår börjar synas i fläckarna. Kan det verkligen gå så fort??:)

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar