Ringorm! Hur smittsamt?

K

Korsningsponnyer

Hej! En häst i stallet vars jag har min pålle har fått ringorm :(. Nej nu ljuger jag, 2 st har fått det.. :( Hur smittsamt är ringorm? Ja, det finns ju olika typer och så.. :confused:
Har också tvättat alla mina kläder i tvättmaskin. Kan svampen fortfarande finnas kvar i kläderna?:confused:
Hjälp :crazy:

Sv: Ringorm! Hur smittsamt?

Hej! En häst i stallet vars jag har min pålle har fått ringorm :(. Nej nu ljuger jag, 2 st har fått det.. :( Hur smittsamt är ringorm? Ja, det finns ju olika typer och så.. :confused:
Har också tvättat alla mina kläder i tvättmaskin. Kan svampen fortfarande finnas kvar i kläderna?:confused:

Ringorm är väldigt smittsamt.
Finner man en häst med ringorm ska man helst få ur den ur stallet så fort som möjligt just för att inte sprida det vidare till dom andra hästarna.

och sen skall man anv vircon...tvätta grimmor, schabrack ,borsta allt..dina egna kläder boxväggar You name it!!!
och helst inte ha kontakt med dom andra hästarna i stallet om det e möjligt.

var med om att 30 hästar stod med ringorm en gång... började med en häst o så tog dom inte den ur stallet. ist lät dom den stå där. så fanns det ridskolehästar o privathästar där. så det sluta med att alla hästar hade det.

Och det är bara att vircona allt som finns...

det kan vara rätt smitsamt, men en del verkar vara immuna, det sägs även att har de fått det en gång kan de inte få det mer, men det stämer inte heller.
om din häst får det, tvätta med ivamerol på de utsatta ställena och efter varje ridpass tvätta av grejerna med virkon s. om det bryter ut i hela stallet bör ni överväga att tvätta hela stallet med virkons.

Man kan även vaccinera mot ringorm.

jag fick ringorm efter att vi haft ett utbrott på jobbet, det blev en liten ring ca 1.1/2 cm i diameter som blev torr, men det försvann fort.

Okej. Usch! Jobbigt.. Det har säkert pågått länge, men vi har bara inte vetat om det. Det står ca 30 hästar i det här stallet, och 2 st har det. Eftersom vi inte har upptäckt det i tid kommer nog fler få det...

Ringorm är väldigt smittsamt.
Finner man en häst med ringorm ska man helst få ur den ur stallet så fort som möjligt just för att inte sprida det vidare till dom andra hästarna.

och sen skall man anv vircon...tvätta grimmor, schabrack ,borsta allt..dina egna kläder boxväggar You name it!!!
och helst inte ha kontakt med dom andra hästarna i stallet om det e möjligt.

var med om att 30 hästar stod med ringorm en gång... började med en häst o så tog dom inte den ur stallet. ist lät dom den stå där. så fanns det ridskolehästar o privathästar där. så det sluta med att alla hästar hade det.

Och det är bara att vircona allt som finns...

Usch. Det här låter komplicerat!! :confused:

Ja som sagt.. det smittar jättelätt. Har själv haft det en stor ring på armen.. tog lång tid innan det försvan och kliar nått så in i...

Hej!

Ja det är mycket smittsamt. Hästarna bör isoleras och om det inte går bör hela stallet vara isolerat. Ni människor bör alltid byta kläder (rena kläder på annat utrymme än där ni varit med kläder som kan ha haft smittan på sig, även skor går som kläder) innan ni lämnar stallet och som någon redan sagt, allt ska tvättas med Virkon S.

Kontakta veterinär för att få veta hur hästarna ska behandlas.

Det var i vart fall så vi gjorde i travstallet jag jobbade en tid. Naturligtvis fick ingen av de friska hästarna i stallet tävla eftersom de då kunde bli bärare av smittan ex: via utrustningen o dylike.

Även om ringorm är smittsamt så är det mest unghästar och hästar med
nedsatt imunförsvar som brukar drabbas. Jag har jobbat i flera stora stallar
o ringorm kommer ibland med en ny ung häst. Dom äldre brukar inte få det.
Om man själv får det så kan man gå till apoteket o köpa salva mot fotsvamp,
smörj i några veckor så är det borta sedan. Ringorm låter otrevligt men det
är ju bara en svampinfektion, inte några äckliga djur som går lös på en.

Vart ska man göra av den redan smittade hästen då? Dessutom kan ju fler redan vara smittade fast det inte slagit ut ännu.

Till TS
Som sagt, det är väldigt smitsamt och smittar vid beröring. Var noga med hygienen efter att ni hanterar smittade hästar, andvänd engångshandskar och speciella kläder. Andvänd speciella borstar (som man kanske kan slänga när smittan är borta)

Skulle tvätta hela stallet med Virkon S även om dom smittade hästarna kanske står i en annan stalldel, dom kan ju ha varit på olika ställen inte den slagit ut.
Tvätta även all utrustning, virkon i sprayflaska kan vara bra att ha

Hästarna behandlas med ngn som jag inte kommer ihåg vad det heter, men en veterinär kan skriva ut det.

jag har dessutom hört att det kan vara idé att låta alla hästarna i stallet få smittan, så man inte riskerar att det kommer tillbaka när dom sjuka hästarna precis blivit av med smittan. Visst det är en tid med lite jobb men sen får ju hästarna en viss imunitet av det.
Observera att jag inte direkt vet om det är bra att göra så, detta är vad jag har hört av en veterinär så ni behöver inte vara otrevliga mot mig om ni inte håller med eller har hört annat.

Här har vi hållit på o kämpat med ringorm hela hösten. Ett sto hade med sig smittan hem från hingsten. Vi fick ingen information. Slutade med att alla våra hästar fick det.......20 st....
Finns bra instruktioner här: http://www.sva.se/en/navigera/Djurhalsa/Hast/Hudsjukdomar/DermatofytosRingorm/

Väldigt viktigt är att inte ta in nya hästar på gården eller låta någon häst lämna gården. Tänk på att informera andra som kommer dit att de måste tvätta alla kläder efter besök i stallet.

Det är just därför som äldre hästar inte brukar drabbas, dom har en viss
imunitet. När jag var barn så brukade mammorna låta sina barn som hade
påssjuka, mässlingen o andra numera utrotade barnsjukdomar (i Sverige) träffas, bara för att man inte skulle få den sjukdomen när man blev äldre.
Klokt gjort!

Hej!

Ja det är mycket smittsamt. Hästarna bör isoleras och om det inte går bör hela stallet vara isolerat. Ni människor bör alltid byta kläder (rena kläder på annat utrymme än där ni varit med kläder som kan ha haft smittan på sig, även skor går som kläder) innan ni lämnar stallet och som någon redan sagt, allt ska tvättas med Virkon S.

Kontakta veterinär för att få veta hur hästarna ska behandlas.

Det var i vart fall så vi gjorde i travstallet jag jobbade en tid. Naturligtvis fick ingen av de friska hästarna i stallet tävla eftersom de då kunde bli bärare av smittan ex: via utrustningen o dylike.

Jaa... Hur menar du med andra kläder? Alltså, jag åker alltid till stallet i vardags kläder, jacka, skor, byter om till stall kläder. Sen när jag far från stallet så tar jag på mig vanliga kläder igen. Men det kanske jag inte borde göra. ÅÅÅH de här är så himla jobbigt och komplicerat. Orkar inte :(:mad: Måste ha speciella kläder till allting. Det här är fan sjukt.

Lugn och fin... Ringorm är kontaktsmitta. Drabbade hästar behandlas 9ggr med Imaverol(lösning) utskrivet av veterinär. Man beh 3ggr, uppehåll 3dgr sen beh 3dgr osv tills man beh 3ggr(9 dgr Totalt). Ringorm kan smitta mellan djur och människor, jag har haft det 3 ggr....(inte roligt, kliar mkt:(). Men man överlever. Man kan vacc hästar mot ringorm, men det ger inte ett fullgott skydd, dvs dom kan få det ändå.

Ringorm är oerhört smittsamt, man skall inte borsta hästar med samma borstar, inte använda sadel, träns etc utan att tvätta av noga med VirconS, stallinredningen bör också saneras med Vircon S, samt att man bör tömma bäddarna och tvätta boxarna hos smittade hästar. Smittan lever vidare i många år i stallet om man inte vidtar åtgärder.

Många ggr är det unga hästar el nedsatta hästar som drabbas av smittan, alla hästar behöver inte får det.

Man bör tvätta händer noggrant efter beröring med smittad häst, samt byta kläder innan man går in i ett annat stall.

Tvätta gärna skorna i VirconS

Ringorm har rätt kort inkubationstid, dvs smittan uppträder 10 dagar-2v efter smittotillfället.

Senast ändrad:

När man gör rent så får man inte köra ut gödseln på skitstacken. Den ska grävas ner eller brännas. Annars ligger smittan kvar. Katter kanske går där eller hundar.

Jaa... Hur menar du med andra kläder? Alltså, jag åker alltid till stallet i vardags kläder, jacka, skor, byter om till stall kläder. Sen när jag far från stallet så tar jag på mig vanliga kläder igen. Men det kanske jag inte borde göra. ÅÅÅH de här är så himla jobbigt och komplicerat. Orkar inte :(:mad: Måste ha speciella kläder till allting. Det här är fan sjukt.

För att förhindra att vi själva tog smittan med oss eller själva blev smittade så tvättade vi alla kläder varje dag samt duschade direkt när vi kom från stallet. Det är oerhört smittsamt. Men svampen dör vid 60 grader så tvätta kläderna varmt.

Ja det smittar som en löpeld men är ofarligt om man behandlar och inte med jobopax eller liknande äppelcidervinäger tar död på svampen på hästen och vircon är bra till stallet. Men jag har det på 1 av mina för att hingsten i boxen bredvid hade det men ingen av de som min lilla står och kliar sig med i hagen har fått det. Så kolla så det verkligen är ringorm och ingen annan svamp.

Alla kläder går inte att tvätta i 60 grader, tyvärr så förstörs ridbyxor och andra kläder.

När man gör rent så får man inte köra ut gödseln på skitstacken. Den ska grävas ner eller brännas. Annars ligger smittan kvar. Katter kanske går där eller hundar.

Vi har 250 hästar på anläggningen, det går inte att ta hänsyn till lösa hundar och katter, det ligger i djurägarens intresse! Katter har inte så stort intresse av gödselstacken som hundar...

Ja det smittar som en löpeld men är ofarligt om man behandlar och inte med jobopax eller liknande äppelcidervinäger tar död på svampen på hästen och vircon är bra till stallet.

Har aldrig varit med om att man behandlar ringorm med äppelcidervinäger, Imaverol utskrivet av vet är det vedertagna. Äppelcidervinäger kan man prova på andra hudåkommor och kanske få gott resultat, det är iaf min erfarenhet.

Vi har 250 hästar på anläggningen, det går inte att ta hänsyn till lösa hundar och katter, det ligger i djurägarens intresse! Katter har inte så stort intresse av gödselstacken som hundar...

Genom att resonera så då blir man inte av med smittan heller.

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Kilauea
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
914
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 748
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 359
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar