Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
KL
Svarar er alla på en gång. Tack för intressant resonemang! Har själv ingen erfarenhet alls sedan tidigare av före detta galoppörer men jag har ridit flera trevliga fullblod. Det som gör mig lite tveksam är väl kanske främst att de tränas så hårt så tidigt. Men det kanske inte behöver betyda att de "tar slut" tidigt också?
Just denna hästen ligger ute för 40.000, vilket jag personligen tycker är rätt mycket för en så pass gammal häst som inte kan räknas som en läromästare direkt, men den finns rätt nära så jag tänkte nog passa på och kika på den i alla fall. Kanske går det att pruta lite om man skulle fastna för den...
Fast just den här hästen verkar ju inte vara sådär jättefin, vad jag förstår så har den ju varit ridhäst från två till sexton års ålder, och har ändå inga större tävlingsmeriter. Där får man ju jämföra med ett halvblod, jag tror inte man får mer för ett fullblod än för ett halvblod i samma ålder och meritläge. Har den inte uträttat storverk på banan hittills, så lär den nog inte börja som sextonåring, skulle jag tro. Och på ridhästmarknaden är det ju väldigt mycket tävlingsförmågan som höjer prislappen, vad jag har sett. Du kan ju ha jättefina hästar, men om de inte presterar på banan, så rasar de i pris. Och den här hästen verkar ju inte ha några jätteprestationer på tävlingsbanan som ridhäst.
40 000 för en sextonåring utan tävlingsmeriter att tala om, då får den nog vara något lite extra, tror jag. Oavsett om det är ett halvblod eller ett fullblod.
Det måste vara ett jäkla stort fullblod på 600 kg.
Och sett gör mig så oerhört mörkrädd att fullbloden har så dåligt värde i Sverige, för observera att det är bara här i Sverige som man inte vill betala för fullblodshästar.
Utan fullblodshästar så hade vår svenska avel inte varit ett dugg värt idag.
Toppen i fälttävlanseliten i världen är fullblodshästar vilket väldigt många glömmer bort.
Det är betydligt fler skador på halvblodshästar och de lever kortare än vad fullblod gör. Många fullblod är aktiva högt upp i åldrarna och tex när USA var bäst i världen så red de mestadels på fullblodshästar.
Tycker det är skam att man tar så dåligt tillvara på fullbloden i Sverige!
Och när det gäller hållbarhet så skulle inte ett enda halvblod klara av den belastningen som fullbloden utsätts för och de som klarar sig från banan håller för betydligt mer än vad halvbloden gör.
Ursäkta mig men blir så upprörd när man nedvärderar dem så mycket som folk i Sverige gör, åker du över till England så är det ett helt annat läge där får du betalt för fullbloden precis lika mycket som halvbloden.
Fast det är ju sjukt stor skillnad på dom fullbloden i England och Tyskland och USA som går fälttävlan och dom fullbloden som går på galoppen här i Sverige.
Tack för infon! Kanske är den värd priset i alla fall då..?
Fast det är ju sjukt stor skillnad på dom fullbloden i England och Tyskland och USA som går fälttävlan och dom fullbloden som går på galoppen här i Sverige.
För att förtydliga vad jag menar (såg lite luddigt ut)
Används "fälttävlans hingstar" och "galopp hingstar" ?
Tar man aldrig en häst med "löpföräldrar" till fälttävlan?
Alltså nu blev det ännu mer snurrigt, men förstår du hur jag menar?
TS, förlåt för OT inlägg.....
Tack för infon! Kanske är den värd priset i alla fall då..?
Det är samma hingstar det är oftast fd galopphästar som går fälttävlan efter avslutad galoppkarriär.
Utomlands vågar man använda fullblod, det vågar man inte här pga okunniga människors uttalanden om fullblod.
Och sett gör mig så oerhört mörkrädd att fullbloden har så dåligt värde i Sverige, för observera att det är bara här i Sverige som man inte vill betala för fullblodshästar.
- - - -
Tycker det är skam att man tar så dåligt tillvara på fullbloden i Sverige!
Och när det gäller hållbarhet så skulle inte ett enda halvblod klara av den belastningen som fullbloden utsätts för och de som klarar sig från banan håller för betydligt mer än vad halvbloden gör.
Ursäkta mig men blir så upprörd när man nedvärderar dem så mycket som folk i Sverige gör, åker du över till England så är det ett helt annat läge där får du betalt för fullbloden precis lika mycket som halvbloden.