Sv: Rimligt pris på avdankad galoppör?
Och sett gör mig så oerhört mörkrädd att fullbloden har så dåligt värde i Sverige, för observera att det är bara här i Sverige som man inte vill betala för fullblodshästar.
Utan fullblodshästar så hade vår svenska avel inte varit ett dugg värt idag.
Toppen i fälttävlanseliten i världen är fullblodshästar vilket väldigt många glömmer bort.
Det är betydligt fler skador på halvblodshästar och de lever kortare än vad fullblod gör. Många fullblod är aktiva högt upp i åldrarna och tex när USA var bäst i världen så red de mestadels på fullblodshästar.
Tycker det är skam att man tar så dåligt tillvara på fullbloden i Sverige!
Och när det gäller hållbarhet så skulle inte ett enda halvblod klara av den belastningen som fullbloden utsätts för och de som klarar sig från banan håller för betydligt mer än vad halvbloden gör.
Ursäkta mig men blir så upprörd när man nedvärderar dem så mycket som folk i Sverige gör, åker du över till England så är det ett helt annat läge där får du betalt för fullbloden precis lika mycket som halvbloden.
fast svaret på det är ju att det är så otroligt dåligt utbildade ryttare/hästkunnigt folk allmänt, som köper fullbloden när de säljs som ridhästar till större part. så problemet har skapats pga marknaden som köper, inte hästarna i sig. Folk köper för att priset ligger lågt, och har sen inte en susning om vad det innebär att både utbilda en fd löphäst till ridhäst, och heller inte vad en sån häst kräver i fråga om skötsel/underhåll vård osv. Därför har fullbloden gått ner i pris i sverige och fått lika dåligt värde i flera fall även om de ligger snäppet över travarna pga ridbarhet och att ändå NÅGRA andra än rena amatörer, köper och förstår hur man utbildar och förvaltar dem osv. Man kan ju kort summera det jag avser med detta med att säga att ngn hobbymänniska köper ett levande 600 kilos djur som är som en ferrari i energi i både kropp och skalle och behov av stimulans, arbete, konsekvens osv, utan att öht ha förstått detta, i deras värld har de köpt en vanlig Volvo V70 och det blir galet fel. om vi ska jämföra med levande saker istället för döda ting så kan jag likagärna likna det vid att ngn som bor i lägenhet och jobbar heltid aldrig haft hund tidigare, köper en bordercollie, och tror att det är samma som att ha en labrador. osv osv.
KL
i övrigt, bortsett från att ovan är sant vet jag inte hur vissa läser respektive än mindre förstår jag TS rubrik utifrån det? avdankad galoppör? jag läste TS inlägg bortsett från rubriken, som att hästen hade en senskada då den såldes av banan som tvååring. en sån "senskada" kan ha varit en blödning i senan det vet vi ju inget om men eftersom den tydligen sen hållt i 14 år och ridits på ett sätt och en nivå som attraherar köparen osv, så vet jag inte vart man får "avdankad galoppör" ifrån i sig.... men tolkar det iof som att svaren bottnar i precis det jag skrev ovan, folk är inte insatta i fullblod som ridhästar och vad det innebär helt enkelt , så svaren blir därefter och de kommer ju dessutom av de anledningar jag redovisat.
lite lustigt blir det att folk dock gladeligen köper övertränade halvblodsunghästar som hetsats igenom inridningen, samt halvblod som ofta gåttt med flera kotledsinflammationer osv om man tittar på resumen, men det i sig är inget man backar för på samma sätt alls....