Rimligt pris för en blandrasvalp?

Rie

Trådstartare
Givetvis ska man ta betalt för en sådana också, men jag hickade till när jag läste en annons på valpar chiahuhua/papillon där prislappen var 8000.....

Oftast ligger de väl mellan 3000-4000 men variationer åt båda hållen finns.
Vad anser ni rimligt?

Sv: Rimligt pris för en blandrasvalp?

just korsningar med chihuahua i är dyrt, just för att chihuahuor ligger långt över andra raser i pris just nu. skandalöst!

Ang. priser på blandras så tycker jag att det får väl "uppfödarna" stå för... finns ju knasbollar som köper till varje pris, varför dom vill ha blandras är dock för mig en stor gåta, när dom för några lappar till kan få en renrasig hund. Blandisuppfödarna borde vara mindre intresserade av att få sälja dyrt och mer intresserade av att hitta bra hem åt valparna...

Tycker det är bra med högt pris. Då kanske vi kan slippa en massa ogenomtänkta korsningar för att få billiga valpar. Bättre köpa rashund då så man är mer säker på vad man får!

Om det sedan är folk som är villiga att betala stora pengar så varför inte ta betalt?

Alla dessa stora korsningar med rottweilers å schäfrar å dobberman mm. de är ju också rejält dyra för det mesta och vad händer???? De hamnar i många olika hem och på hundhem mm. det är bara att kontakta ett sånt ställe som tex. Akitagården så får man höra det.
Nu säjer jag inte att ALLA hamnar snett men väldigt många.
Det är inte för glädjen att ta en valpkull många föder upp utan enbart för att tjäna en hacka...
Köp renrasigt, för hundarnas skull.....

Men tar du 4-5 tusen för en rottisblandning så är ju chansen större att få tag i en seriös hundägare, eller hur....??

Varför skulle jag köpa renrasigt?? för hundens skull?? Mina hundar är bägge blandraser, och dom har det bra, och jag med...

Blandrasuppfödare kommer alltid att finnas, även olyckor kommer alltid att ske, problemet kommer ju när hundarna är för billiga så vem somhelst kan spontanköpa en hund.

Jag menade mest att om man köper mer renrasigt så kanske de här riktiga tokstollarna- som har hur många raser som helst i valpen och tar mycket betalt- slutar föda upp,om det inte finns nån marknad för dem längre, jag vet att det är ett önsketänkande men det är så hemskt med alla dessa hundar som får vandra från hem till hem.......

Sedan tycker inte jag heller att det är nåt fel med blandisar, det är fel på dem som enbart parar vadsomhelst i ekonomiskt syfte....

Priserna har ju stigit nåt otroligt på ganska kort tid, och det finns faktiskt väldigt många i dagens samhälle som inte har det så gott ställt men ändå skulle kunna erbjuda ett kanonhem åt en hund, fast de har inte råd att köpa någon, sedan kan det vara de som har hur mycket pengar som helst men som absolut inte borde äga en hund.

Jag till exempel är en ensamstående mor som definitivt inte har råd att ens köpa blandras i dagens läge men för 8 år sedan köpte jag min russelltik för 1500 kronor och hon är med mig 24 timmar om dygnet och har ett mycket bra liv, köpa en rottis/schäferblandning skulle jag inte göra för jag vet med mig att jag klarar inte en så krävande ras, jag har försökt, så jag talar av egen erfarenhet....

Fördelen med ett högt pris är att man sållar bort många spontanköp. Och fler skulle säkert välja renrasigt om priset var detsamma.
Nackdelen är att uppfödarna skulle tjäna stora pengar :crazy: .

Det är svårt att veta om blandrasaveln skulle minska eller öka.

Ett skäligt pris tycker jag är 2000-3000 kr. Inte lägre i alla fall.

jag såg en annons på "blocket" för ett par månader sen, en chihuahua hane, över ett år gammal, pris 18 000 kr.

chihuahua är ju en "innehund" just nu men ändå..

för en blandis med exakt de raser som jag önskade (typ boxer basset pudel mfl) skulle jag kunna betala 3 000 kr. :D

Om jag bara hade tid.. jag FÅR en hund av bandras chihuahua och papillon om jag vill av en i min klass.. Men jag går ju skola, vem skall ta hand om den på dagarna? Snacka att jag skall ta en av dom om dom har några valpa när jag gått ut skolan och flyttat tillbaka till landet igen..Dom hundarna är ju bara för underbara. jag vill ha en toypuder också..

Åhhhh, precis en sån vovve som jag önskar mig :love: vad tar hon för valparna???

Priserna har ju stigit nåt otroligt på ganska kort tid, och det finns faktiskt väldigt många i dagens samhälle som inte har det så gott ställt men ändå skulle kunna erbjuda ett kanonhem åt en hund, fast de har inte råd att köpa någon, sedan kan det vara de som har hur mycket pengar som helst men som absolut inte borde äga en hund.

:bow: Absolut!

De krimnella saknar ofta inte pengar! Att vara "kung på gatan" (så länge det fungerar) är oerhört lukrativt! Vanliga människor som har mindre kvalificerade jobb eller lever på sjuklön eller dylikt, de skulle kanske erbjuda hunden ett bättre hem - men för mindre pengar.

Att generalisera och säga att dyr hund = god ägare - det tycker jag är synd. Folk får gärna sälja billiga blandraser för mig, bara de säljer till rätt personer.

Jag har ju en liten vavva/tibbe blandning.
Jag blir ju rik om jag tar valpar på henne *dollartecken framför ögonen* :p
Jag vågar inte para henne men om jag gör det så har jag redan 4 köpare......

Dorro skrev:
Bättre köpa rashund då så man är mer säker på vad man får!

Vad menar du med det?

Köper jag en blandis vet jag ju oxå vad jag får? Fattar inte din mening där :confused: En renrasig kan vara lika vild och galen som en blandis samtidigt som en go och hur snäll blandis kan vara en renrasig :smirk: Sedan vet du ju vad du får om du köper en blandis mellan schäfer/rottweiler tex, hund men nycket vakt i sig, samtidigt kan den vara hur snäll som helst.

Blir så trött på alla som trycker ner blandisar. Har själv en blandis och han är helt underbar.

Kram Favina :bump:

Jag tror att det finns en stor grupp köpare som skulle utebli om man höjde blandraspriserna litegrann: nämligen de som tycker att det vore väl trevligt med en hund.
De betalar en tusenlapp eller två, och vill gärna ha en blandras, för "de är ju mycket friskare." Ett år senare har söte lille Bruno blivit en 40-kilos stretande och skällande unghund, och återfinns på Blockets annonssidor.
Hade de betalat 3-4000 till hade de antingen aldrig köpt lille Bruno, eller lagt ner mer jobb på honom eftersom han kostade så mycket...

låt oss säga att du skaffar en vanlig korsning, nämligen BC och labbe. vad valpen blir har du absolut ingen aning om, den kan bli som en labbe, den kan bli som en BC och så kan den bli som hela registret där emellan. har du ännu mer otur dyker det upp gamla recessiva anlag som inte visat sig annars. köper du en renras av någon av raserna kan du vara ganska säker på att du får en hund som antingen är som en labbe eller också som en BC.

Du satte tummen på precis det jag menade!!! Fast jag skrev hur långt som helst så kunde det summeras så bra som du skrev :bow:

Nja, jag tror mer på det Princessfeminist skrev......de som vill ha hund har oftast inte råd, de som har råd köper hund i vilket fall som helst, sedan om de klarar av den är en annan femma.
Tro mig, där jag bor finns det tyvärr en massa skummisar, men de har råd med hundar :confused: bla. en som en dag kommer med en jättevacker goldenvalp, i ett par månader, sedan var det en schäfervalp i ett par månader Nu senast var det en otroligt vacker collie valp som jag heller inte sett på ett tag......stackars hundar, och denna människa VET jag lever av socialmyndigheterna, kan tyvärr inte avslöja hur jag vet det pga. tystnadsplikt.......men de är inte fattiga :confused: Jag jobbar heltid och sköter mig & min dotter, har en bil för å komma till arb. men mer har jag inte råd med, jag har skogkatter men de är omplaceringskatter som jag fått billigt.
Min dröm är en liten chihuahua eller blandning med en, MEN jag har absolut inte råd........ :cry:

*ha ha* Det var en väldigt bra beskrivning på de köparna :rofl:

"det vore väl trevligt med en hund"

:D

Liknande trådar

Övr. Hund Jag ska välja tilltalsnamn till min valp, och jag har lite svårt att "hitta rätt". Jag har läst mig till att hundar hör vissa bokstäver...
2 3
Svar
59
· Visningar
3 014
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
989
Senast: inverterad
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har tidigare skrivit och funderat om att skaffa hund. Nu har jag läst på om några raser som intresserat mig och tror jag hittat en...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
9 203
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 654
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka