Enya

Trådstartare
Såg det i dag hos veterinären och frågade lite om det. Min äldsta tik har ont i sina höfter och jag frågade lite löst om jag hade kunnat ge henne smärtstillande och det tyckte han var en god idé. Hon har det i perioder bara och däremellan är hon bra eller betydlgit bättre.

Överhuvudtaget har hont inte Mycket ont när hon har ont,och funkar normalt. Är 7 år om en månad, och får inte gå i trappor längre.

Vi kom i alla fall överrens om att prata om detta nästa gång hon får ont och även låta honom kolla på henne.

Är det någon som känner till Rimadyl, eller andra sorter man kan ge hund? Någon som vet pris på smärtstillande för hund? Så jag vet vad jag ska räkna in i mina utgifter längre fram.

Sv: Rimadyl

Det ska finnas något liknande men som ger färre biverkningar. Har tyvärr glömt vad det heter!

Min tik har ätit ganska mycket rimadyl, dels efter en korsbandsoperation och sen efter kastreringen. Första dagen var hon lite dålig i magen, annars har det funkat jättebra.

Prsiet kommer jag inte ihåg, men jag har för mig att en burk med 100 st 20 mg kostade drygt 200 kronor.

Jag fick Rimadyl utskrivet när min hund hade s.k. växtvärk och den burken (100 mg) kostade 190 kr, då.

Tack Alla!!! :bow::bow:

Vad buke är BRA att ha när man behöver ha lite råd och tips!!!:)

metacam heter väl det andra? jag har gett båda sorterna till mina hundar och de har aldrig blivit dåliga i magen av det. men rimadyl har de fått i korta perioder för akuta problem, har faktiskt ingen aning om hur det funkar för långvarigt bruk.

266,50 kostade en burk med 100 tabletter när jag hämtade ut förra veckan.
Jycken har käkat dem i 2 år nu pga ryggskada. Han har inte haft några magbesvär av dem.

Kanske du kunde prova på Glucosamin för hund:idea:
Ger det till min gamling sedan någon månad tillbaka och det blev STOR skillnad i rörelsemönster och "rapphet".

Min hund åt Rimadyl i tre månader när hon skadat "ärtbenet" i ena framtassen. Detta är tydligen en kapplöpningsskada som uppstår vid för snabba start och stopp, vanligt hos greyhounds (och belgiska vallhundar kan också drabbas, tydligen :angel:)

Rimadylen tog bort smärtan helt och dessutom läkte skadan trots att veterinären trott att det var kroniskt!:)
Hon har inte slagit upp det igen, det är nästan två år sedan nu.

Min hund skulle gå på livslång medicinering med Rimadyl, pga spondylos i ländryggen.

Jag flyttade och bytte veterinärklinik, när jag bad att få Rimadyl till hunden föreslog veterinären att vi skulle byta till motsvarande preparat men för människor. Jag tror att det hette Atarax (är inte säker på att jag kommer ihåg rätt...). Den medicinen kostade mindre än en tredjedel av Rimadyl, fungerade utmärkt utan några märkbara biverkningar. Nu är ju inte Rimadyl extremt dyrt men till en leonberger under en 5-årsperiod hade det blivit många pengar.

På apoteket föreslår man ju numera alltid ett alternativ om det finns, det vore kanske bra om det funkade så med djurmedicin oxå?
Humanmedicin är i regel mycket billigare än vet. medicin.
// Smirk

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 344
Senast: Tonto
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 797
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar