Riktigt fet hund- anmäla?

Sv: Riktigt fet hund- anmäla?

KL

För mig är det fullkomligt ofattbart och finns inga ursäkter att ett friskt djur är varken smal eller fet.
Det är du som ägare som portionerar ut mat och väljer foder. Hunden kan inte på något vis tilldela sig själv en fet godispåse en lördag.

Jag blev själv tillfrågad när veterinären röntgat höfterna på min ena och insett att dom är skit, är hon lättfödd?
Ja sa jag?
Ja då får du jobba för att hålla henne lite åt den smala hållet.

Jobba? Motion och inte mer mat än hon förbrukar, svårare än så är det inte!

Väl markerad midja, bra muskelmassa, inga revben som petar!

304907_10151245795386159_718610287_n.jpg

392046_10151245795891159_1405185123_n.jpg

390424_10151245796201159_1345418143_n.jpg

Jag syftade på att man ofta hör, jag försöker banta eller hunden blir fet av inget.
Inget giltigt skäl anser jag. Du som ägare bestämmer vad hunden stoppar i sig.

Håller med dig. Och vilken fin hund du har :)

Dock kan en del individer vara svåra att få upp i hull även om de inte är sjuka. Men då talar jag inte om magra hundar såklart. Min egen skulle säkert de sista revbenen synas på och han är fullt frisk ochbvälmusklad. Äter bra gör han också, jag petar i honom extra av kaloririkt färskfoder och annat smått och gott. Dock är det en sprallig, växande, unghund, full med energi och hormoner.

Senast ändrad:

Min malle såg ett tag för djävlig ut. Han var smal som ett streck trots mängder av mat. Fick jag sen upp honom lite så satte ett sökpass stopp för massan... Han fick ändå bra mat. Sket inte mer än vanligt utan brände allt i en nysning.

Nu, 3 år gammal, håller han hullet som han ska. Det tar mycket energi att växa sig stor ;)

Det är ju så :) och inte kan man dra ner på motionen heller. Tur att pälsen döljer hur han ser ut :angel: hyresvärdarnas labbe är ett par månader yngre och har varit rejält knubbig hela tiden :(

Tack :)

Givetvis finns det undantag, hundar som är svåra att få att äta, växande hundar, sjuka hundar. Men i de flesta fall så är det lättkontrollerat.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 384
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 453
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar