Riktigt fet hund- anmäla?

Sv: Riktigt fet hund- anmäla?

Psykisk ohälsa är nog inte hela sanningen. Tyvärr är det mer och mer accepterat och nästan normaliserat med överviktiga djur. Många förväxlar kärlek med att mata djuren och de förstår inte att de matar ihjäl sina älsklingar. Det var ett tag sen ett par som hade blivit av med sin hund för att den var så överviktig. Kommentarerna på artikeln i aftonbladet var ganska talande för hur men idag ser på det här med djur och övervikt. Många tyckte, precis som ägarparet att hunden skulle väl få äta. Annars var det synd om den.
I mitt arbete träffar jag många överviktiga djur och märker snabbt vilka det är mening att prata bantning med och vilka det inte spelar någon roll vad man säger.

Men faktum är att både människors och hundars övervikt ökar. Förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg. Psykisk ohälsa kan vara en anledning, men knappast endast.

Jag bemötte påståendet längre upp i tråden; Att feta människor låter sina hundar bli feta för att dom tycker det är ok att vara fet.
Är det några som vet om hur illa det är att vara fet så är det feta personer.

Alltså är er tes om att människor är toleranta mot feta djur för att dom själva är feta helt åt helsingland.

Jag bemötte påståendet längre upp i tråden; Att feta människor låter sina hundar bli feta för att dom tycker det är ok att vara fet.
Är det några som vet om hur illa det är att vara fet så är det feta personer.

Alltså är er tes om att människor är toleranta mot feta djur för att dom själva är feta helt åt helsingland.
,

Hrmm, Väldigt mycket OT men feta människor har ju ofta väldigt feta barn...däremot tror jag att många månniskor tror dom är snälla mot hundar när dom ger dom massa godis i tid o otid

Fast det är faktiskt så att det ofta är svårare att få en överviktig person att banta sin hund. Inte alltid självklart, men överviktiga människor tenderar att ha överviktiga djur. Och barn.

kl och ot

Jag tycker det är norm att ha för tjocka hundar nuförtiden, min ena kompis som har en normalviktig jaktterrier blir stoppad på stan och ifrågasatt varför hennes hund är så smal:(
Själv är jag lite halvt rabiat med hundens vikt, han bantar ofta men har att göra med att han får så mycket skräp av sonen.
Nu sist vägde han 8,7 kg vilket jag tycker är bra på honom när jag känner på hullet. Fast midjan ser oexisterande ut pga jag är dålig på att trimma;)

KL och spinoff på viktsnacket ang. DSG.

Har själv en DSG som har ställts ut nu som valp/unghund. På Växjös internationella blev hon andra bästa tikvalp med motiveringen att hon saknar "massa", hon var helt enkelt för slank i jämförelse med sina konkurrenter. Jag är värdelös på att bedöma hundars vikt men vi tycker att hon är lagom och väldigt proportionerlig för sin storlek, med markerad midja, jag vet inte vad ni hundkännare tycker? På bilden ser hon ut ungefär som hon gjorde när hon ställdes ut, och då fick vi rådet att "göda upp" henne inför utställningen.

219341_530394656986217_66877484_o.jpg

Den hunden är absolut inte för smal! Valpar och unghundar ska inte ha något extra fett på kroppen (det gäller såklart alla hundar).

Har ställt min hane en gång som 6-månaders. Det var en valp till med. Han var en månad äldre än min, men lite mindre. Hullet är svårt att bedöma eftersom dt är pälsras, men hörde av ägaren att han vägde 22 kg. Min vägde vid tillfället runt 18-19 kg ... Och var som sagt större. Har svårt att tro att alla de kilona var muskler när hunden bara var 7 månader.

Min hund fick fin kritik, men behövde också mer "massa". Den andra hunden vann klassen.

Nej, det var lite så vi kände med, jag tror benhårt på teorin att övervikt är betydligt skadligare än undervikt (inom rimliga gränser naturligtvis). Tiken som ställdes samtidigt som vår såg ut som en fullvuxen individ, skulle tro att den vägde närmare 10 kg jämfört med vår högställda som låg på ca 7 kg. Sen var det två olika modeller på hund men om idealet för en DSG är att den ska se ut som en liten pansarvagn med 2 kg fläsk för mkt så känns det inte som att det är i utställningsringen vi hör hemma.

Har själv en DSG som har ställts ut nu som valp/unghund. På Växjös internationella blev hon andra bästa tikvalp med motiveringen att hon saknar "massa", hon var helt enkelt för slank i jämförelse med sina konkurrenter. Jag är värdelös på att bedöma hundars vikt men vi tycker att hon är lagom och väldigt proportionerlig för sin storlek, med markerad midja, jag vet inte vad ni hundkännare tycker? På bilden ser hon ut ungefär som hon gjorde när hon ställdes ut, och då fick vi rådet att "göda upp" henne inför utställningen.

Tycker hon ser perfekt ut..

Jättefin och det är sjukt att hundarna ska vara överviktiga för att vara "bra"

Din junior är jättefin och alldelles lagom i hullet! Jag blir så beklämd över att se att du fått rådet att göda henne. :(

Eftersom jag föder upp dsg är jag en hel del på utställning och jag börjar bli redigt trött på tjatet om mer massa från domarna. Juniorer och unghundar ska helst se helt färdiga ut trots att dsg är en ras som utvecklas länge. Min egen ungtik ser ut ungefär som din och jag inser att hon aldrig kommer att bli någon vinnare, men det tar jag och hoppas att köparna hittar mig och mina hundar ändå. Jag jobbar med rehab och friskvård av hund och vet vad övervikt kan ställa till med.

Jag gläds istället åt att folk börjar meritera sina dsg på andra sätt än utställning. Till exempel har team dsg kvalificerat sig till agility SM 2013 vilket är otroligt superduper-roligt!! :banana:

Här är förresten min juniortik.
Leijahaumlssleholm_zps648917c2.jpg

Jag kommer från hästvärlden och där är samma sak, de hästar jag anser är slimmade tycker många är för smala och de som jag skulle banta är perfekta... Tråkigt när folk inte ser skillnad på vad som är sunt och inte, speciellt som många är väldigt måna om hur de själva ser ut och stoppar i sig. Jag tycker att din juniortik är perfekt i kroppen, så ser en vältränad och frisk hund ut (i mina ögon). Även om det finns olika modeller inom rasen så tycker åtminstone jag att det ser ut som att vissa av de mer lågställda exemplaren bär runt på mer än bara rena muskler.

KL Med uttrycket mer massa menas vanligen att domaren vill att hunden är bättre musklad - inte att den ska lägga på mer vikt/ fett. Om domaren tycker hunden behöver mer vikt kommenteras att den har för lågt hull

Senast ändrad:

Knapp..

Jag har en labb-tik på tre år och hon pendlar mellan 24-26 kilo. Jag får skit åt det andra hållet istället, att jag svälter henne (typ).

Det är inte svårt att ha en normalviktig Labrador, man ger bara sjutton i att mata dom :idea: jag köper inte att det är svårare för labbar att hålla vikten än andra.
Min äter allergimat nu för vi har haft lite problem med öronen men vadå? Hon får sin angivna portion som hon håller hullet på sen är det bra.
Träningsgodis och ben är borta nu iomed allergifodret, hon belönas med leksak istället nu under utredningen.

Och ja man blir lite halvledsen när vinnartikarna mer ser ut som en hane på anabola. :(

Min hund..:love:

placering-0

KL Med uttrycket mer massa menas vanligen att domaren vill att hunden är bättre musklad - inte att den ska lägga på mer vikt/ fett. Om domaren tycker hunden behöver mer vikt kommenteras att den har för lågt hull

Jo tack, jag vet vad uttrycket BORDE betyda. Med tanke på vad som plockas fram i ringarna verkar det tyvärr inte vara vad som menas.

I många raser vågar jag nog påstå att det är tvärtom. Det grundar jag bl a på min egen hundras och de utställningsmeriterade hundar som uppvisat en "imponerande" massa. Dessa hundar har alltid en sak gemensamt, de är extremt feta. Och min ras är inte unik på den här punkten. Många utställningsdomare tycks ha stora problem med att skilja på fett och muskler.

Finns studier som visar att övervikt hos människor och djur/hundar hänger ihop. (och Nej, självklart inte alltid).

Vad det handlar om kan ju vara flera olika saker. Brist på motion, inställningen att "en liten godis skadar inte, lite mullig gör inget" osv eller helt enkelt okunskap.

Och jag tror inte folkets fetma är orsaken utan att många människorna är feta pga psykisk ohälsa och pga sin ohälsa inte kan ta in djurets hälsoaspekter.
Så om jag förtydligar åt andra hållet.
Så därför har säkert många feta människor feta hundar MEN det är inte människans fetma som är orsaken.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 384
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 453
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar