Riktigt fet hund- anmäla?

Sv: Riktigt fet hund- anmäla?

kl

Du kan och bör anmäla anonymt, eftersom ägaren inte lyssnar.
Det är vanvård att låta en hund vara så tjock. :(

Visst är det "lustigt"! Jag tyckte att det var så konstigt att min italienare, som rörde på sig väldigt mycket, blev tjock mer eller mindre på luft. Varje gång jag rådfrågade veterinären om det så fick jag som svar "Men hon är ju alldeles lagom".

När jag flyttade från stan och min pappa upphörde att vara hundvakt flera gånger i veckan så blev dock den felande länken uppenbar ... Hon gick raskt ner från strax över 6 kg till strax över 5 kg. Den synliga skillnaden var enorm och jag kan inte alls förstå hur veterinären tidigare tyckte att hon var lagom! Ett kilos viktnedgång på en så liten hund är jättemycket. Som referens så känner jag direkt på min äldsta whippet som normalt väger 10 kg om hon bara går upp 200 g i vikt.

Ravishing: Jag tycker gott att du kan ta upp det igen. Var trevlig och pedagogisk, men linda inte in det. Kanske du kan erbjuda din hjälp att räkna ut vad hunden behöver? Hjälper det inte så är det vettigt att anmäla.

Tycker att mer än hälften av alla labradorer man ser nuförtiden ser ungefär sådär. Att det är vanvård håller jag med om. De ser ut att ha det jobbigt att röra sig, stapplar nästan fram.

Det värsta jag har sett någon gång var en älghund (tror jag) som jag fick titta på två gånger för att ens se att det var en hund :crazy: Helt obeskrivligt fet var den, kunde knappt röra sig. Funderade direkt på hur man skulle kunna anmäla det men gav upp den tanken ganska snabbt då hunden verkade tillhöra en uteliggare/alkolist så hade jag ingen lust att prata med gubben.

Sorgligt att folk tror att de är snälla när de matar sina hundar med matrester och dyl. Min mamma och hennes man har en hund som blivit lite rund på senare år, bla. efter kastrering, jag har hjälpt dem att hitta bra foder på gamla och lättfödda hundar men vad hjälper det när de hela tiden stoppar till hunden matrester (bröd, pasta, såser) och dessutom matar honom med godis för människor :mad:

NEJ säger jag (som är småtjock själv :p) det är INTE OK att ha en tjock hund bara för att man är tjock själv (inte om man är smal heller).

När jag var nere i Tyskland och hämtade valp sist så var det ett "intressant" par på båten. Dom hade en blandras i flexi, tjock och superful i pälsen (tunn, spretig och stripig). Skulle tippa på en flatkorsning av något slag. Ägarna var dock i en otroligt bra form. Kvinnan var smal och väldigt välmusklad. Det syntes tydligt genom hennes klänning.

TS, om du gör en anmälan så säg inte ditt namn till inspektören du pratar med, för allt sådant måste rapporteras. Dock om du bara uppger namn och adress på ägaren så har dom skyldighet att kolla upp ärendet. Så är det iaf här nere enligt en inspektör jag känner. Jag frågade hen när jag skulle göra en anmälan på en kollega och ville vara anonym.

Först tänker jag.. Labrador, ja det är inte alltid så lätt. Hur mycket man än vill, så tycker man att man gör allt. Men ett korn ris kan gör att hunden går upp 1 kilo..känns det som.

När vi hade vår labbe så blev det bara värre och värre med detta ätande. Gick jättebra under lång tid, men sen kom hon på hur hon kunde hitta saker att äta här på gården. Och det blev jättejobbigt till slut. Skulle vi hålla hunden inne, skulle hon bara få vara i trädgården och inte vara med ute på gården där man kanske var hela dagarna. Ja det blev inget roligt till slut, både jobbigt för oss och hunden.
Hon fick flytta, gick väl inte ner så mycket. Sen var hon här under en lång tid igen, hade verkligen hoppats det skulle gå, men nä, hon tänkte bara på mat och leta leta hela tiden.
Nu har hon i sitt hem fått gå hos veterinär och fått hjälp, både ägaren och hunden behövde den hjälpen.
Nu är hon så fin. Gått ner massor och är en ny hund :love:

Självklart ska hunden inte se ut som på bilden. Men skulle inte förvåna mig om ägaren tycker de gör allt, men inget händer.
Jag hade föreslagit att gå på vikthjälp hos en veterinär. Då kan de säga att si och så mycket behöver din hund och de har det på svart och vitt och behöver inte känna att de kanske ger sin hund för lite mat.

Ja labbar kan ju verkligen fetta till sig ....

Jag fick åt andra hållet igår, en förfrågan om min lilla hane skulle kunna tänkas gå i avel ( pappans uppfödare) , hon hade sett lite bilder på honom och tyckte han var fin men frågade vad han åt !!?? ...
Då tycker hon att han är för smal , rasen i sig ska vara fyrkantiga och INTE uppdragna som min är...hon visade en bild på sin avelshane och jag sa jag tyckte den var fet :o ....

Min är INTE mager, han får alltid beröm för sitt hull, för att han är så muskulös och jag vill då verkligen inte fetta upp min hund för han ska gå på utställning o avel...

Ja labbar kan ju verkligen fetta till sig ....

Jag fick åt andra hållet igår, en förfrågan om min lilla hane skulle kunna tänkas gå i avel ( pappans uppfödare) , hon hade sett lite bilder på honom och tyckte han var fin men frågade vad han åt !!?? ...
Då tycker hon att han är för smal , rasen i sig ska vara fyrkantiga och INTE uppdragna som min är...hon visade en bild på sin avelshane och jag sa jag tyckte den var fet :o ....

Min är INTE mager, han får alltid beröm för sitt hull, för att han är så muskulös och jag vill då verkligen inte fetta upp min hund för han ska gå på utställning o avel...

Din är ju fin :)

Var på utställning i helgen och såg flera dsg och dom var feta. jag tänkte att detta är nog besökande hundar, men då hade jag nog fel :crazy:
Jösses, varför vill de ha en sån hund feta. De ska ju vara snabba och alerta hundar..

Ja dom är feta och ska tydligen se ut så:(
Här är en bild på min som jag tycker ser helt normal ut

75393_10200193027858185_1102555328_n.jpg

hennes törs jag inte lägga ut på ;)

Just på DSG och Labbe tycker jag att man ser en så stor skillnad på utställning. Fläskberg allihopa...

Just på DSG och Labbe tycker jag att man ser en så stor skillnad på utställning. Fläskberg allihopa...

Både ja och nej. Alla DSG på utställning är självklart inte fläskberg, men de finns och trenden är att domarna vill se hundar med "mycket massa". Saknar hunden massa kan man försöka maskera det med fett vilket domarna tyvärr inte verkar ha något emot. :(

Min championtik har under 2012 flera gånger fått kritiken att hon är för elegant och saknar massa. :crazy: Så här ser hon ut...

cimg5368_zps102b134e.jpg

Årets BIR på Stockholms Hundmässa och även BIG 4 är ett utmärkt exempel på en superfin DSG som inte är ett dugg fet.

http://farm9.staticflickr.com/8489/8273849125_757ab2b553_m.jpg

Förresten Martha, din hund är superfin!

Och sorry TS för OT.

Delvis kl

Det skär i hjärtat varje gång jag ser en fet hund (eller djur öht eller barn för den delen) ... Vuxna människor har själva ansvaret över sitt liv och väljer de att bli tjocka ska inte jag döma. Är själv ingen speta så ;) Men hur man kan vanvårda de man har ansvar för något så grymt ... det kan jag inte förstå! Har själv en hund och en häst som är väldigt lättfödda, så jag vet hur det är att alltid behöva hålla koll på mat och motion. Men det är liksom grejen med att vara matte eller husse, man måste ta hand som sina djur och att ge extra mat är inte kärlek!

Min terrierblandis la på sig ett halvkilo när valpen kom, eftersom vi drog ner på motionen då. Nästan alla, utom veterinären, sa att han är jättefin och inte alls behöver gå ner i vikt ...

0,5 kg är mycket på en liten hund! Här är en bild på en mullig Turbo utan midja
428835_10150964755662343_1946837036_n.jpg

Så här ska han se ut
534437_10150817598592343_1030765574_n.jpg

Senast ändrad:

Förlåt om du tar illa upp men jag tycker att varje gång jag tittar åt DSG-hållet syns det bara tjocka hundar. Även hunden på bilden ser ut att må bättre med 0,5-1 kg mindre, men svårt att säga på bild. Tråkigt är det i alla fall när det går åt det hållet bland domare...antar att det blir så att folk med en normalviktig DSG inte ens ställer upp på utställning eftersom de ändå inte har någon chans.

Kan inte förstå domare som önskar "mycket massa" då det i princip betyder överviktiga hundar och en hund mår bäst av att vara på den nedre viktgränsen...å andra sidan kan jag inte heller förstå domare som dömer fram hundar som bulldogg, mops, pekignese eller andra uppenbart ohälsosamma raser.

Senast ändrad:

Tydlig skillnad på lilla Turbo! Tror folk i allmänhet börjar bli lite blinda och att idealet i folks ögon har ändrats i takt med ökningen av övervikt hos både människa och djur.

Håller med i allt du säger, Malibu_Stacy.

Vågade ju tillslut knappt säga till folk att han bantade. De tyckte jag var näst intill en djrplågare :o Men så svårt det var! Inte förän vi kunde börja motionera mer igen stabiliserade sig vikten. Det gäller att ha ögonen med sig! Samma med hästen, 2,5 årig fjording med ca 50 kg extra efter betet. Gick ner de kilona rätt raskt, men folk tyckte ju han var jättefin innan bantningen och absolut inte behövde gå ner i vikt (det dallrade när man drog handen över "revbenen") ... för de jämförde med fettofjordingar ...

Senast ändrad:

Förlåt om du tar illa upp men jag tycker att varje gång jag tittar åt DSG-hållet syns det bara tjocka hundar. Även hunden på bilden ser ut att må bättre med 0,5-1 kg mindre, men svårt att säga på bild.
Kan inte förstå domare som önskar "mycket massa" då det i princip betyder överviktiga hundar och en hund mår bäst av att vara på den nedre viktgränsen...å andra sidan kan jag inte heller förstå domare som dömer fram hundar som bulldogg, mops, pekignese eller andra uppenbart ohälsosamma raser.

Nej du missuppfattade mitt inlägg. Jag tar inte alls illa upp. Jag tycker själv att det är en mycket olycklig utveckling för min ras.

Däremot har du fel om min tik. :) Hon har inte ett gram överflödigt fett (bilden luras nog). Hon är däremot mycket vältränad. Jag har egen rehabklinik och hon tränar ett par gånger i veckan i water treadmillen. Bär ofta klövjeväska på långa turer och orkar hålla igång hur länge som helst om det krävs. Hm, nu måste jag lägga in ett par till bilder bara därför. ;)

Här är hon tillsammans med sin dotter.
LadyochLeija_zps0366695e.jpg

Och tillsammans med min hane
LadyochTexas_zps0cb18b41.jpg

KL

En sak som folk har svårt att förstå är också att 1 kg på människa och 1 kg på hund (eller i värsta fall katt) inte kan jämföras allt.

Nämen nu är ni väl ute och seglar - tjocka hundar och ägare som inte förstår hundens bästa har ju alltid funnits. Och ofta tycker jag mig märka att det beror på ägarens psykiska mående.
Och efter som den psykiska ohälsan ökar så blir det fler hundägare med tjocka/orastade/ouppfostrade hundar.
Sen att många som mår dåligt psykiskt också går upp i vikt är nog en annan femma.
Oftast är det "könstigt" folk som har tendens att inte se hunden som hund.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 384
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Börjar bli riktigt j*vla less på min byracka till hund! Snart orkar jag inte nåt mer faktiskt. Vi tar det från början,Har en omplc...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 453
Senast: MulleMonster
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar