Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Totola

Trådstartare
Lägger in den på AR för att gå lite utanför lådan och inte bara poäng/prestation (men andra får självklart svara!)
Har ni några videoklipp på ökad trav som ni tycker har det där lilla extra och inspirerar? :)

För mig betyder det där "lilla extra" att man har kvar en grad av samling och hästen ur det helt enkelt ökar powern till att skjutsa på framåt, alltså helheten/grunderna snarare än hur mycket steget längs och benen vevar (hoppas väl att andra strävar efter det också! ;) ).

Det finns ju sån uppsjö med you-tubeklipp på halvdant eller bara bensprattel, vore roligt att få hjälp att hitta guldkornen! :banana:

Självklart får ni gärna motivera vad ni tycker är bra, kan ju finnas brister men att man hittar kvalitéer man skarpt gillar!
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Du kan väl börja med att hitta en sådan film där du tycker dom kvaliterna finns.. hade varit intressant!
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Haha, där fick man för sin lathet att söka själv! ;) Men visst, det låter väl rättvist!

Jag menar inte att det måste vara världens ideal-ökning, snarare att man har bakbenen med och hästen ihopkopplad! Jämfört med trilla på näsan eller bara länga steget fram utan tillräckligt tryck bak!
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Jag sökte lite på ökad trav och hittade det mest skummaste jag sett på länge i ökad travvariant :crazy: Haha det fetmarkerade är en ledtråd ;)
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Jag sökte lite på ökad trav och hittade det mest skummaste jag sett på länge i ökad travvariant :crazy: Haha det fetmarkerade är en ledtråd ;)

Gaah, nu blev jag ju nyfiken! :rofl: försökte söka utifrån ledtråden men det gick inge bra! :p
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Haha du kan ju inte söka utifrån ledtråden.. du får söka på ökad trav och sen får du leta dig fram till en skummis :rofl:
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Var det en mörk storsprattlare tro? Såg skum ut! :D
Men tuff att se på!

(haha, inte varje dag man hör att man inte ska söka utifrån ledtråden!)
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Åh, har sett den tidigare, ser helt galet ut!! Och den kommer ingenvart??

Det är en kvalité som jag gillar i den ökade traven, den ska vinna så mycket mark som möjligt (inte bara flaxa så mycket som möjligt....). Själv gillar jag första längningen i denna videon, för den anledningen att den verkligen tar för sig och kommer framåt. (sedan gillar jag upptagningen med, tillbaka på två steg och då genom att sätta sig). Orkar inte bidra med så många andra ex. just nu : P
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Sitter på jobbet nu så jag hann inte se mer än början, men jag håller med, tycker det ser trevligt ut! :)
Nu vet jag inte om det är "rätt" tänk, men man vill ju gärna ha kvar känslan att hästen hänger ihop och om bakbenen släpar kvar för långt bakom hästen känns det som ett tecken att man råkat länga mer än baken hänger med (eller kanske inte hade så bra grundform innan som skulle krävas, från fall till fall) eller när den skyfflar så det upplevs som att bakbenen sprätter i sidled nästan, inte tar för sig framåt.
Är med på resonemanget att upptagningen skvallrar, lyckas den komma ihop sig så snabbt och kan göra det så balanserat känns det som ett tecken på att längningen var bra! :)

Härlig inspiration!
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Hahaha din djävel.. den hade jag tänkt länka till ;) Ja jag är en sucker för Klimke, tycker hans ridning slår det mesta.. rent - klassiskt - fantastiskt och alldeles underbart :love:
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Jag gillar hur han sätter fram handen så tydligt och släpper fram hästen utan att tappa formen, eller att den faller iväg, gillar verkligen det. :bow: Raka motsatsen till Adelinde tex tycker jag..... Men Edward gör det också, :bow:
Så svårt, och skickligt att kunna rida så.
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Lite OT, men jösses vad aveln har gått framåt! En häst med den gången skulle nog knappast gå OS idag, där har det verkligen hänt väldigt mycket avelsmässigt.

Uthopia har en riktigt bra ökad trav i mitt tycke, balanserat, genom hela kroppen, och med mycket uttryck.
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Är det för att dom hade med det klippet i timing totilas, eller är det för att Du verkligen tyckte det där var en riktigt bra och inspirerande ökad trav? Isåfall vad exakt är så fantastiskt med just den? Ja eftersom du nämnde nergången till skritt som dom höjde till skyarna i den där vinklade filmen... vad tyckte Du var så uberfantastisk med den?

Ja med tanke på att han inte kommer någonvart ö.h.t i sin ökade trav, finns inget övertramp alls..

Ur TR

Ökad trav skall kännetecknas av att hästen med liksidig steglängd, där de
diagonala benparens skenor är parallella, ökar sin steglängd så mycket som
möjligt så att den med ett tydligt övertramp vinner mer mark
. Detta åstadkoms
genom kraftigt påskjut från bakbenen

Samma gäller ju för Uthopia faktiskt, nada övertramp.. jämför det med Klimkes ökade trav. Vad kan det bero på? Hästtyp? För mkt bensprattel? Eller vad tror ni? Eller dags för en TR ändring så den passar den moderna dressyren?
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Som jag skrev så var filmsnutten tagen mer för övergångens skull än traven så egentligen hör den kanske inte hemma i tråden ... du har säkert rätt i att traven inte är TR-mässig i och med att du bemödar dig om att kopiera texten. Jag blev faschinerad av hur man kan gå från sådan kraft till att på någon sekund gå ner till en sådan avspänd skritt :) . Jag har nog aldrig sett en sådan övergång förut tror jag :o .
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Fast det är ju just det? Det är nog inte så mkt kraft framåt/påskjut eftersom det inte finns något övertramp i den ökade traven.. kraften är nog mer centrerad uppåt och då är det ju inte lika svårt att göra den övergången..

Klimkes övergång är att "die for" i jämförelse tycker jag
 
Sv: Riktigt bra och inspirerande ökad trav!

Lite annorlunda stil, den var intressant att se! :)
Men en sån längning kanske hade fått bättre helhet av att inte göras i "full" ökad trav utan med lite mindre längning?

puppan2: håller tyvärr med fio att den ju faktiskt inte har så mycket påskjut bak, vilket ju är själva poängen med en ökning. En udda variant! Ekipaget har säkerligen andra bra sidor.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp