"Riktiga hästar"

Sv: "Riktiga hästar"

Ja... kanske man skulle göra??

Deras första häst har förut varit misshandlad av män osh är livrädd för spöet. Deras dotter står mitt i hagen och har ett longeringsspö i handen. Tror ni inte hon klatschar med det för att det är roligt att se hästarna springa? Mitt hjärta gör i alla fall helt om till den familjen...:devil:

hehe... låter som att ni har trevliga samtal du och din syster.. :)

jag har själv haft en islänning och det är då fan mer häst i dessa en i de så enligt din syrra kallade "hästar".. man sätter inte vem som helst på sin islänning de är som sköra fiolsträngar men det är inte ett halvblod tex.. :)

Jag får höra sånt i skolan, VARJE DAG!
Man blir lite trött, om människan säger så en gång till så klipper jag bannemig till han.
Är så trött på allt tjat om att islandshästen inte är en "riktig" häst.
Den ärju minst lika riktig som alla andra, dock ännu bättre
Dom andra är ju sönderavlade små porslinshästar (inte alla dock!)

Silkisif skrev:
Ja, tyvärr är ju sanningen så... Deras hästar blir skodda när skorna trillar av och de blir säkert inte avmaskade lr vaccinerade... Deras ägare bryr sig inte. De tycker bara det är kul att galoppera:cry: Tyvärr... En av hästarna ser man revbenen på även i sommras då hon gick på bete... aja :cry:
Vad kan man göra??:crazy:

Ring till hälsovårdsmyndigheten och anmäl när de har dåligt skötta hovar och är magra. Mars-april-maj, beroende på vilken del av landet, men före betssäsongen startar, när sådana ägare snålat med fodret hela vintern och med hovskötseln och hästarna ser som värst ut, är en bra tid att anmäla dem. Du kan anmäla helt anonymt och låtsas som det regnar inför dina grannar så slipper du en massa skit. Djurtillsyn av hästhållning kan ju faktiskt ske spontant utan anmälan på myndigheternas initiativ och du kan ju be djurskyddsinspektören att inte berätta något om att de blivit anmälda. Då slipper du grannosämja och kan fortsätta hålla koll på hästarna.Smidigt och bra, eller hur? :angel: ;)

sambaengi skrev:
Ring till hälsovårdsmyndigheten och anmäl när de har dåligt skötta hovar och är magra. Mars-april-maj, beroende på vilken del av landet, men före betssäsongen startar, när sådana ägare snålat med fodret hela vintern och med hovskötseln och hästarna ser som värst ut, är en bra tid att anmäla dem. Du kan anmäla helt anonymt och låtsas som det regnar inför dina grannar så slipper du en massa skit. Djurtillsyn av hästhållning kan ju faktiskt ske spontant utan anmälan på myndigheternas initiativ och du kan ju be djurskyddsinspektören att inte berätta något om att de blivit anmälda. Då slipper du grannosämja och kan fortsätta hålla koll på hästarna.Smidigt och bra, eller hur? :angel: ;)
Läste i senaste numret av Ridsport att djurskyddsinspektören inte längre FÅR avisera ett besök i förväg, dvs alla besök ska ske oanmälda. Är inte djurägaren hemma så ska djurskyddsinspektören (efter några besöksförsök) begära handräckning av polisen för att kunna gå in i stall och så och titta. Kan vara både bra och dåligt...

Först kan man ju fråga, vad är en riktigt häst?

Riktig häst för mig är en sådan med 4 ben där det sitter hovar längst ner, den har en hästlikt huvud och kropp. Färgen oväsentlig, eftersom en bra häst inte har någon färg. Den låter som en häst, nämligen gnäggar. Den rör sig som en häst, skritt, trav, galopp och för våran ras bonusen med extra växel i form av tölt eller pass.

Måste den hålla en viss storlek?
Det var ju tråkigt, för då kanske vissa småväxta människor inte är människor. Då kan det ju vara bra att veta vad vi skall kalla dem för i fortsättningen?

Är hårbeklädnaden avgörande för om de är hästar eller inte?
Isåfall kommer snart plastikklinkerna få fullt upp med hårborttagningar, för de stackars männsikor som är mer håriga kommer säkert att offra sin fäll till förmån för att bli kallad människa.

Är det bara längden på benen man hakar upp sig på?
Ja jag ser då inte ut som Patrik Sjöberg, men räknar mig ändå som människa.

Du får ursäkta, men man undrar lite hur en "sån" tänker.

Det finns inget mera naturnära än islandshästen, tänk när du rider med de stora bruna in i skogen. Mellan träden rider ni, ryttaren på de stora bruna hamnar ovanför grenverket du själv hamnar med ansiktet mitt i grenverket. Det kallar jag för nära naturupplevelse.;)

jag red på vanlig korsnings ponny förrut.
men sedan fastande jag för ilsnadhästen
och har nu min fantasiska molvi !
men jag skiter lite i sånt, tycker min molvi
är mer en riktig häst en sånna jag känners halvblod
som är halta en gång i månaden :smirk:
så min molvi är en rikig rikig häst :D

*knapplån* Suck min syrra är likadan! Ett bra tips som retar gallfeber på min syrra är följande: Kör näsan i vädret (överdriv gärna) och säg med din malligaste röst att islänningar är gudarnas häst och du är gudinnan! Min syrra som har "vanliga bruna" går i taket fullständigt när jag gör så här och jag tycker det är lika roligt varje gång!:rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Boj skrev:
Först kan man ju fråga, vad är en riktigt häst?

Riktig häst för mig är en sådan med 4 ben där det sitter hovar längst ner, den har en hästlikt huvud och kropp. Färgen oväsentlig, eftersom en bra häst inte har någon färg. Den låter som en häst, nämligen gnäggar. Den rör sig som en häst, skritt, trav, galopp och för våran ras bonusen med extra växel i form av tölt eller pass.

Måste den hålla en viss storlek?
Det var ju tråkigt, för då kanske vissa småväxta människor inte är människor. Då kan det ju vara bra att veta vad vi skall kalla dem för i fortsättningen?

Är hårbeklädnaden avgörande för om de är hästar eller inte?
Isåfall kommer snart plastikklinkerna få fullt upp med hårborttagningar, för de stackars männsikor som är mer håriga kommer säkert att offra sin fäll till förmån för att bli kallad människa.

Är det bara längden på benen man hakar upp sig på?
Ja jag ser då inte ut som Patrik Sjöberg, men räknar mig ändå som människa.

Du får ursäkta, men man undrar lite hur en "sån" tänker.

Det finns inget mera naturnära än islandshästen, tänk när du rider med de stora bruna in i skogen. Mellan träden rider ni, ryttaren på de stora bruna hamnar ovanför grenverket du själv hamnar med ansiktet mitt i grenverket. Det kallar jag för nära naturupplevelse.;)

:rofl: :rofl: :rofl: :bow: Heja Boj! :bump: :bump: :bump:

Minan skrev:
jag vet inte riktigt var jag ska placera den här tråden, mer än bland er andra kanske något mer vana islandshästryttare...

Jag hoppas få lite fler bra "svar på tal" till mitt lager...

Det är nämligen så här, min syster, 6 år äldre än mig, tycker att jag inte borde ha börjat med "dom där små islandshästarna" utan att jag borde fortsätta rida "riktiga hästar" istället.
:mad:

Exempelvis på min möhippa så kastade hon upp mig på en "stor o brun" vilket för mig inte är något vidare problem. Jag red sånna i mer än 10 innan jag för tre år sen började med islands hästarna (och nu har en egen treåring)
:love:

Varje gång hon säger att jag borde komma ut o rida hennes "riktiga hästar" brukar jag svara syrligt: Jaha, och hur många gångarter har dina "riktiga" hästar? Min har fem..."
:devil:

Det verkar dock aldrig gå in, att islandshästen inte är någon lättriden (kanske mera lättåkt), lätthanterad (ja, visst, dom har ett fantastiskt syke), lättägd (det är riktigt, går dom på lösdrift behöver man inte mocka) liten skogsmulle häst...
:confused:

jag brukar oxå försöka påminna henne om att nästan alla kan ÅKA islandshäst, men alla kan inte rida en.
:cool:

Så, om någon har fler syrliga kommentarer att bjuda på än min ovan, tas dom tacksamt emot...
:devil:

(Jag är SÅ trött på alla raggsockekommentarer, så jag har börjat kalla lillfian för raggsocka, för att _JAG_ vill det, för hon skulle lätt kunna förväxlas med en på vintern)

~Minan - älskar sin lilla raggsocka!

Belv lite frästad att berätta om mina erfarenheter av folket som rider de stora bruna. Gick på ett ridgymnasie där jag fick frågan av min ridlärare utbildad hippolog på flyinge om islandshästar kan trava :confused:

Ursäkta mig hur kan en utbildad hippolog ens ställa en sådan fråga??
Syrlig kommentar på detta var ja visst min häst kan både trava och gå i piaff. :p Undras om hon har hämtat sig för chocken.

Blir så irriterad när folk "storhästfolk" tror att islandshästar bara kan springa rakt fram i skogen . Tycker islandshästarna bör få större plats i media och då kanske sända mer från tävlingar och inte shower där islandshästarna bara framställs som skojhästar.

:mad:NU BLIR JAG ARG!!!
Islandshästar är lika mycket häst som en arab eller halvblod!!

Din syster borde prova att RIDA islandshäst inte ÅKA!?
Har hon ens suttit upp på en islandshäst!!? man blir ju kär med en gång !!?:mad:
Islandshästar kke inte går att tävla dressyr på elit nivå med eller hoppa på elitnivå men om man har en islandshäst så kke den lever i 35 år då har man en vän för LIVET!:love:

vi har en frieser på 16 år, ett halvblod blandat med arab på 17, ett varmblodpå 10 och min islandshäst dimma på 5 :), dimma är flockens tyrann :devil:

svara bara kort och gott så som jag gör när folk ifrågasätter att jg inte har en riktig hund :p (har en chihuahua)

Jg är inte intresserd av att ha en "riktig hund" det är precis en sån här jag vill ha och alla har olika smak och intressen och ingen är sämre eller bättre för det.

Likadant med hästarna, varför ska det alltid tävlas om vem som är duktigast eller har finast häst mm. Alla ryttare har olika intressen och olika smak, vissa vill ha isisar och vissa vill ha dressyr halvblod, finns inget som är bättre eller sämre eller svårare eller lättare.

Det är precis lika svårt vilken gren man än väljer, tro inte att det är lätt tt rida på elitnivå br för att man skaffar sig en isis allt är svårt på sitt sätt.

Som någon annan sa tidigare i tråden, det är lätt att åka isis för dom har ett super psyke och mjuka gångarter, men det är fasen inte lätt att rid isis och tävla isis.

Jag har ridit både "vanlig" häst och islandshäst och blir så trött på allt tjafs grenar emellan, alla är lika värda och det finns inget "riktig" alla är bra på sitt sätt.

jag brukar oxå försöka påminna henne om att nästan alla kan ÅKA islandshäst, men alla kan inte rida en.

Alla kan väl åka storhäst eller ponny också? Det är hur lätt som helst. Vart är skillnaden liksom? Det är samma djur, olika raser bara.
Rida är något man lär sig, åka är något alla kan göra, på egentligen vilken häst som helst, inga problem :grin:

Vänta lite nu! Skulle de stora bruna vara RIKTIGA hästar :mad: ??! Sönderavlade och ömtåliga, klarar inta av att vara ute så fort det blir några minusgrader ;) .Det är ju islandshästarna som är RIKTIGA :D hästar :bow: .

Och mer exakt på vilket sätt är dom sönderavlade? Kan du förklara vart du har hittat grund i det någonstans.

Jag tycker absolut inte att storhästar, eller ponnyer är omtåliga alls.
Jag har haft flertalet både araber och varmblodstravare som jag haft på lösdrift, dom har gått ute på lösdrift utan täcke hela vintrar, och då har vi även rätt kalla vintrar när man bor långt uppe i dom Jämtländska fjällen...
Eller nä, 30, biland 40 minus, det kanske inte är tillräckligt kallt..? :grin:
Min instruktör har alltid sina hästar på lösdrift fram tills dom är fyra år och ska ridas in, och det här är halvblod vi pratar om, dessa hålls även barfota så länge som möjligt och de flesta går på lösdrift i flera år till, dom som ska ut på tävlingsbanorna som hon vill hålla med kortare päls, så istället för att täcka på en häst som går på lösdrift dygnet runt så tar hon in dom på nätterna och dom går ute, ungefär 12-14 timmar om dagen, utan täcke...

Jag har i princip varit med om mer daltande med islandshästarna än vad jag varit med om med andra raser, beror helt på vem som fött upp hästen och vem som äger den, hur ägaren väljer att göra med sin häst.

På gymnasieskolan jag gick (en islandshästskola som många känner till...) där var det ett jäkla daltande med hästarna, dom skulle ha täcken ute och täcken inne, det var noga med exakta kilon hö och massvis med kraftfoder... Många av hästarna på lösdrift var klippt och inte bara halsklippt utan ofta jaktklippningar och halvklippningar, när det blev lite kallare (och den vintern vi hade sist var det jäääkla kallt) så hade dom täcken på sig, för det känns ju tryggt, att ha närmare 10 hästar i en flock när hälften har täcken på sig, massa roliga snören och remmar för hästarna att fastna i om dom busar med varandra... och busade, det gjorde dom ofta...

Och juste, glömde nästan, att hästarna skulle promt in vid 5 tiden (bara för att hästen inte stod på lösdrift så klarar väl hästarna inte av att vara ute 4 timmar till...)

Och det här gäller bara privathästarna, tar inte ens upp skolhästarna för där var det också mycket daltande.

Så islandshästvärlden kanske inte är så mycket bättre?

Kan tillägga att jag har haft både hästar på lösdrift och uppstallad på box, jag har haft helklippta hästar och min ISLANDSHÄST kommer att vara helklippt i vinter, han kommer att gå med vintertäcke ute, men han kommer att stå uppstallad på natten.

Och det går att ha andra raser ute på natten, eller är det verklien bara islandshästen som får en rejäl päls, visst, ett halvblod har inte samma chans att kunna sätta en sådan behåring, men ni har glömt bort kallbloden, ponnyerna... eller dom kanske inte räknas in någonstans här i eran beräkning?

36195_1265471845.jpg

En 3årig welsh som från det hon var föl alltid gått täckad, vinter som sommar, f r o m förra sommaren har hon inte varit täckad en enda gång och hon var ute i princip hela vintern, när det var blasksnö i flera dagar fick hon komma in för ryggens skull... och den här damen ville aldrig stå i vindskydd... men ojdå, hon är ingen islandshäst?? Förklara det kanske.... :)

Tråden är gammal, 4 år eller så.

Fö är det inga konstigheter att täcka en klippt häst mitt i vintern, värre är det ju att se en häst med täcke på sk sommartäcke/regntäcke i 25-30 graders värme.

Tråden är gammal och jag har inte lusläst alla inlägg men kan bara hålla med om att "islandsfolk" är minst lika fördomsfulla och elaka i sina kommentarer om våra hästar (= alla raser utom just islänningar)

De påstår att de minsann har RIKTIGA hästar men de behandlar inte dem som sådana. Jag tycker mer att de ser på sina "hästar" som andra ser på sina cyklar. Något man plockar fram när andan faller på och då rider man i timtal och sedan ställs de i en lerig hage, sk lösdrift till nästa gång solen skiner.

En islandshäst är stark - det betyder att när släkten kommer och hälsar på får alla, även morbror Hans på 120 kg, rida den gamla islandshästen som inte blivit riden på hela vintern varv på varv medan alla hejar på att försöka tölta.

Jag kan göra listan lång på för mig händelser och tyckande som inte är förenligt med god hästhållning och som jag faktiskt inte sett i andra sammanhang mer än islandsfolk.

Det verkar som en sak glöms bort, många av de sk islandsfolket har en ursprung från andra discipliner, så om okunskapen anses stor hur ser den då inte ut inom andra discipliner?

Oj vilken gammal tråd!

Själv rider jag ALLT ;). En islandshäst är lika mkt. häst som vilken annan ras som hälst. Den som hävdar nåt annat har ju inte alla hjärnceller på plats.

Jag känner varför välja? Har en islandshäst och en PRE. Väldigt olika då på alla sätt och vis, men de har just sina kvaliteér och fördelar samt nackdelar. Det är bara en ren tillfällighet att det inte blev ett halvblod. Jag går efter individen och framtidsplaner. Min issis har jag för hans lynne, gångarter och för att han betyder allt för mig. Målet är att vi ska utvecklas tillsammans, tävla en del i 4-gång, vet inte hur mkt. och hur långt, vi får se. Och att han och jag ska utveckla relationen tillsammans och ett mål är att jag ska hunna rida honom bra i alla 4 gångarterna utan huvudlag, inte äns repgrimma.

Målet med min lilla PRE är att hon ska bli min lilla dressyrprinssesa och vi siktar iaf. på St. George. Men i framtiden, i framtiden :)..

Jag förstår inte riktigt vad du menar med ditt inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 044
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 947
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka