Sv: "Riktiga hästar"
Vänta lite nu! Skulle de stora bruna vara RIKTIGA hästar
??! Sönderavlade och ömtåliga, klarar inta av att vara ute så fort det blir några minusgrader
.Det är ju islandshästarna som är RIKTIGA
hästar
.
Och mer exakt på vilket sätt är dom sönderavlade? Kan du förklara vart du har hittat grund i det någonstans.
Jag tycker absolut inte att storhästar, eller ponnyer är omtåliga alls.
Jag har haft flertalet både araber och varmblodstravare som jag haft på lösdrift, dom har gått ute på lösdrift utan täcke hela vintrar, och då har vi även rätt kalla vintrar när man bor långt uppe i dom Jämtländska fjällen...
Eller nä, 30, biland 40 minus, det kanske inte är tillräckligt kallt..?
Min instruktör har alltid sina hästar på lösdrift fram tills dom är fyra år och ska ridas in, och det här är halvblod vi pratar om, dessa hålls även barfota så länge som möjligt och de flesta går på lösdrift i flera år till, dom som ska ut på tävlingsbanorna som hon vill hålla med kortare päls, så istället för att täcka på en häst som går på lösdrift dygnet runt så tar hon in dom på nätterna och dom går ute, ungefär 12-14 timmar om dagen, utan täcke...
Jag har i princip varit med om mer daltande med islandshästarna än vad jag varit med om med andra raser, beror helt på vem som fött upp hästen och vem som äger den, hur ägaren väljer att göra med sin häst.
På gymnasieskolan jag gick (en islandshästskola som många känner till...) där var det ett jäkla daltande med hästarna, dom skulle ha täcken ute och täcken inne, det var noga med exakta kilon hö och massvis med kraftfoder... Många av hästarna på lösdrift var klippt och inte bara halsklippt utan ofta jaktklippningar och halvklippningar, när det blev lite kallare (och den vintern vi hade sist var det jäääkla kallt) så hade dom täcken på sig, för det känns ju tryggt, att ha närmare 10 hästar i en flock när hälften har täcken på sig, massa roliga snören och remmar för hästarna att fastna i om dom busar med varandra... och busade, det gjorde dom ofta...
Och juste, glömde nästan, att hästarna skulle promt in vid 5 tiden (bara för att hästen inte stod på lösdrift så klarar väl hästarna inte av att vara ute 4 timmar till...)
Och det här gäller bara privathästarna, tar inte ens upp skolhästarna för där var det också mycket daltande.
Så islandshästvärlden kanske inte är så mycket bättre?
Kan tillägga att jag har haft både hästar på lösdrift och uppstallad på box, jag har haft helklippta hästar och min ISLANDSHÄST kommer att vara helklippt i vinter, han kommer att gå med vintertäcke ute, men han kommer att stå uppstallad på natten.
Och det går att ha andra raser ute på natten, eller är det verklien bara islandshästen som får en rejäl päls, visst, ett halvblod har inte samma chans att kunna sätta en sådan behåring, men ni har glömt bort kallbloden, ponnyerna... eller dom kanske inte räknas in någonstans här i eran beräkning?
En 3årig welsh som från det hon var föl alltid gått täckad, vinter som sommar, f r o m förra sommaren har hon inte varit täckad en enda gång och hon var ute i princip hela vintern, när det var blasksnö i flera dagar fick hon komma in för ryggens skull... och den här damen ville aldrig stå i vindskydd... men ojdå, hon är ingen islandshäst?? Förklara det kanske....