"Riktiga hästar"

Sv: "Riktiga hästar"

*KL*

Det finns talesätt som säger:

"Hästen är en spegel av dig själv"
och
"Visa mig din häst, och jag ska tala om vem du är"

Det gäller oavsett ras...;)

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

jag vet inte riktigt var jag ska placera den här tråden, mer än bland er andra kanske något mer vana islandshästryttare...

Jag hoppas få lite fler bra "svar på tal" till mitt lager...

Det är nämligen så här, min syster, 6 år äldre än mig, tycker att jag inte borde ha börjat med "dom där små islandshästarna" utan att jag borde fortsätta rida "riktiga hästar" istället.
:mad:

Exempelvis på min möhippa så kastade hon upp mig på en "stor o brun" vilket för mig inte är något vidare problem. Jag red sånna i mer än 10 innan jag för tre år sen började med islands hästarna (och nu har en egen treåring)
:love:

Varje gång hon säger att jag borde komma ut o rida hennes "riktiga hästar" brukar jag svara syrligt: Jaha, och hur många gångarter har dina "riktiga" hästar? Min har fem..."
:devil:

Det verkar dock aldrig gå in, att islandshästen inte är någon lättriden (kanske mera lättåkt), lätthanterad (ja, visst, dom har ett fantastiskt syke), lättägd (det är riktigt, går dom på lösdrift behöver man inte mocka) liten skogsmulle häst...
:confused:

jag brukar oxå försöka påminna henne om att nästan alla kan ÅKA islandshäst, men alla kan inte rida en.
:cool:

Så, om någon har fler syrliga kommentarer att bjuda på än min ovan, tas dom tacksamt emot...
:devil:

(Jag är SÅ trött på alla raggsockekommentarer, så jag har börjat kalla lillfian för raggsocka, för att _JAG_ vill det, för hon skulle lätt kunna förväxlas med en på vintern)

~Minan - älskar sin lilla raggsocka!

Du tror inte att din syster nedvärderar islandshästar för att jävlas med DIG snarare än för att hon inte vet bättre och/eller tycker illa om själva rasen? Barnsligt och tröttsamt absolut - men just tjafs emellan syskon är ju inte helt ovanligt...

Jag tänker på alla ridläger som tonåring då någon kompis (eller jag själv) fick "den ovanliga hästen" i just det stallet; det kunde vara en arab, ett fullblod, den enda ponnyn, eller kanske den enda skäcken. Då kom det snabbt kommentarer om just den hästen, för att den stack ut och för att barn gärna tjafsar om allt som tänkas kan... :angel: I och för sig relativt harmlösa skämt men det kunde säkert bli ganska tröttsam efter ett tag. Dessutom var det alltid olika raser/färger beroende på vilket stall vi red på :o, fanns det tio araber så sade inget något om araberna, men om det däremot det fanns enbart en cob så skulle alla ha åsikter om "kallblodet".

Vuxna människor är (oftast) lite mer eftertänksamma än tonåringar, men negativa kommentarer om de stora bruna (som jag rider) hör jag rätt ofta när jag är med min släkting i hennes islandsstall. Liksom en islandsryttare säkerligen hör någon raggsockskommentar på min ridklubb som är ganska konservativ (Ridning är detsamma som hoppning och dressyr enligt TR). Det är oftast bara jargong som inte är något att bry sig om, svara något smart tillbaka bara.

Jag står i ett stall med övervägande islandshästar, men det har smugit sig in 5 olika raser till. Ingen pratar skit om dom andra pga rasen. Men kanske för att det är mest vuxna människor. Visst är det skillnad på ridning och skötsel men var och en sköter sitt.

Vettigt tycket jag, och så funkar det ju i ett bra stall med trevlig stämning!

*KL*

Jag kan tycka det är riktigt sorgligt när det blir diskussioner som det här. Jag har en islandshäst, men också två shetlandsponnyer som jag är aktiv med. Min islandshäst följer med mig på dressyrträning bland storhästar.
Jag har en islandshäst för att jag gillar de extra gångarterna.
Jag har inte ett halvblod för att jag tycker de är stora och dels för deras tre gångarter.

Jag blir uppriktigt ledsen när man måste diskutera vilken ras som är bäst och det blir bara en pajkastning mellan de olika parterna. Det är ledsamt att man ska behöva nedvärdera varandra, för båda sidorna är lika kålsupade! Jag har hört både det ena och det andra ifrån båda parterna.

För mig är min islandshäst min bästa vän, jag antar att andra människor har sina hästar för att de gillar dem? Varför inte istället glädjas åt att vi alla har olika smaker och att det finns en häst som kan passa oss alla?

Kl.
Är det bara jag som inte ens orkat ta en sådan diskussion om vad som är en "riktig häst"? Jag hade väl svarat i någon liknande form "Jasså? Och vad är en riktig häst då?".

Människan som säger att islandshästar inte är en "riktig häst" är ju bara ute efter att retas med dess ägare. För jag hoppas att ingen är så :devil: dum att de seriöst tror att islandshästar är något annat djur, då är de ju bara synd om den människan.

Haha.... när jag köpte min första islandshäst och han kom till sitt nya stall med bl a varmblod, halvblod, fjordingar, nsv och två olika ponnyer sade ägaren till gården och stallet - Här kommer en riktig häst ;-)

Meningarna är ju olika........

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Hästvård Vet inte om vård är rätta underforumet men det var det närmaste till min fråga. Jag känner en häst på ridskolan som gillar att gosa, få...
Svar
6
· Visningar
1 044
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 947
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka