Ridväst eller inte?!

Sv: Ridväst eller inte?!

Ska oxå säga att jag ramlade av på en hög bommar idag, och jag kände knappt att jag landade på något ;) Känns som det skulle gjort REJÄLT ont om jag haft en tunnare väst :p

*KL*
Använder säkerhetsväst vid hoppning, uteritter och ofta när jag rider unghästen.

Nej, oavsett vilken väst man har så är den relativt tjock och sitter nära kroppen. Vilket kan förhindra de mycket små rörelserna man använder sig av.

Nej, oavsett vilken väst man har så är den relativt tjock och sitter nära kroppen. Vilket kan förhindra de mycket små rörelserna man använder sig av.

Helt fel! Jag använder en ryggplatta som skyddar ryggraden, men inte fram. Och den märks inte överhuvudtaget! :p

Använd motorcykelplatta ist. Den skyddar bara ryggen, inte magen, men är så mkt skönare! Jag lovar, det känns inte änns att man har den på sig!

Det finns en stor skillnad med att åka motorcykel och rida, motorcykeln kan inte trampa på dig i bröstet när du ramlar av.
Att du tycker det är en bra ide använda fel typ av skyddsutrustning är en sak men snälla uppmana inte andra göra samma sak.

Jag rider alltid med min väst :) har en racesafe och den är så otroligt skön :D hade aldrig kunnat rida utan :o

Jag anväder alltid säkerhetsväst när jag rider. Även om min ponny är väldigt trygg, så vet man aldrig när man kan dråsa i backen:p.

Just nu har jag en Racesafe, som jag är mycket nöjd med. Har tidigare haft en med "vanliga plattor" en Airowear, och visst, den var helt okej, men inte på långa vägar lika skön och smidig som Racesafe :love:

För att den hindrar mig helt enkelt.. Om jag nu nödvändigtvis ska drulla av så vill jag vara smidig även i landningen i fallet.:D

PRECIS:bow:
Flyger jag av MED västen så faller jag som en sten rakt ner, utan väst därimot är jag betydligt smidigare och landar bättre;)
Har inte använt västen på 2år tror jag... Jag har en smidig med paneler men jag avskyr ändå västen.
När jag tävlar måste jag ju tyvärr använda väst, så då brukar jag väl rida i västen några gånger hemma för att vänja mig...
Annars så undviker jag den!

*KL*

ALLTID! Visst är det lite varmt på sommaren och möjligtvis lite obekvämt (dock är en bra väst inte alls särskilt obekväm/klumpig!) men jag slår vad om att rullstol är ännu obekvämare!

Det där går i perioder för mej, nu när jag köpt ny väst (Racesafe) för nåt år sedan så används den i 98% av fallen.
Har även skaffat mej unghäst så säkerhetsvästen och hjälm på när jag arbetar unghästen, även om jag tömkör, promenerar, longerar osv osv..

KL
Efter att en bekant trillat av hästen rakt in i ett "stenagär" under en skritttur så har jag skaffat mig säkerhetsväst. Hennes olycka med 2 veckor på sjukhus, 6 knäckta revben, skadade ländkotor o flera veckor med morfin vill JAG inte uppleva.
Hade hon haft väst hade hon klarat sig bättre.
Man väljer ju inte VAR man vill trilla av, så hur smidig man än är i fallet utan väst så hjälper ju inte det.

// Linda

Använder oftast väst vid uteritt och hoppning. Aldrig vid dressyr eftersom jag sitter sämre isf.

Köpte en Racesafe för ett tag sedan, är inte helt nöjd eftersom den är för stor (går inte att spänna så mycket i sidorna) :(

Har en Racesafe som är ganska för bred för mig. Men det fanns ingen annan som passade mig, XL barn va för kort ;(.
Iallaflal rider jag aldrig med ridväst i dressyren. Känner mig klumpig och orörlig. Dessutom känns det som armbågarna pekar utåt då eftersom ridvästen gör det ltie. Sen att man kanske inte har perfekt sits annars e en annan sak.
I hopning har jag alltid ridväst, alltid, sen har jag det ibland på uteritter men ganska sällan. Rider mest ridskoleponnyer som är mer lugna än privathästarn kan va.

Hej. Hur många är det som använder ridväst och isf vid vilka tillfällen? Själv har jag en s.k motorcykelväst, som endast ger skydd för ryggraden eftersom jag tycker att vanliga ridvästar är så otroligt obekväma. Den har jag iaf alltid förutom enstaka gånger då jag rider dressyr på ridbanan.

Jag använder ALLTID min säkerhetsväst pga tidigare skador så får jag inte göra illa mig igen, då är risken för rullstol överhängande och det vill jag inte.

Varför använder du fel skydd för? Du vet väl att risken är överhängande att du gör dig illa på det istället för att det skyddar?
Ett ryggskydd för mc åkning är byggt för en krasch där man glider på ryggen på mestadels asfalt och inte heller har speciellt långt ned till backen. De vanligaste mc-krascherna är att man gör en lowsider och då är man redan nära backen så fallet blir inte högt alls (knappt 0,5m). Sen finns det självklart Highsider krascherna där man kan få sig en rejäl flygtur men de är betydligt ovanligare och därför så byggs inte skydden för att passa dem krascherna lika bra. Ett ryggskydd för mc-körning är även till för att sitta under ett väääldigt tight skinnställ som ska hålla skyddet på plats i en eventuell krasch.

Det är alltså inte byggt alls för en avramling från häst som skiljer sig otroligt i fallet.

Ja jag vet jag är en nörd men jag råkar vara testförare på en hel del ny säkerhetsutrustning för främst mc körning men även skidåkning...

Jag rider i princip jämt med väst, enda undantaget är vid dressyrträningar. Har en racesafe passar mig perfekt. Man vet ju aldrig när olyckan är framme

*kl*

never ever använder jag väst. har åkt på en och annan flygtur men ingen av dem hade blivit bättre av en väst, snarare sämre utfall då jag inte varit lika smidig. jag hade förmodligen ramlat av oftare också, har alltid haft en rätt stabil sits som jag inte tror hade förbättrats av en väst. tror mer på kroppskontroll och balans (säger jag tills den dag jag åker rejält i backen :devil:)

edit: OM jag skulle ha en väst hade jag alla gånger köpt en Airowear, jag har jobbat i ridsportsbutik och tycker komforten i dessa slår alla andra västar (definitivt racesafen, som jag tycker är sjukt överskattad)

Senast ändrad:

*kl*

never ever använder jag väst. har åkt på en och annan flygtur men ingen av dem hade blivit bättre av en väst, snarare sämre utfall då jag inte varit lika smidig. jag hade förmodligen ramlat av oftare också, har alltid haft en rätt stabil sits som jag inte tror hade förbättrats av en väst. tror mer på kroppskontroll och balans (säger jag tills den dag jag åker rejält i backen :devil:)

edit: OM jag skulle ha en väst hade jag alla gånger köpt en Airowear, jag har jobbat i ridsportsbutik och tycker komforten i dessa slår alla andra västar (definitivt racesafen, som jag tycker är sjukt överskattad)

Den dagen du går omkull med hästen och du landar på ett gäng vassa stenar för att sen få hela hästens tyngd över dig, då vill du ha säkerhetsväst...

Jag hade säkerhetsväst och ryggen gick ändå av. Skulle antagligen inte ens överlevt utan västen.

Sen är det en vanesak att rida med säkerhetsvästen på, jag är lika smidig med västen som utan.
Dessutom borde väl du som jobbat i ridsportsbutik veta att en bra och rätt inpassad säkerhetsväst inte stör ridningen :)
Är den förstor (som skrämmande många har) då blir den ju stor och otymplig och obekväm.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 194
Senast: sweep
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 455
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Alternativ till försäkring
  • Rehabtid dragna tänder