Ridväst eller inte?!

Sv: Ridväst eller inte?!

Köpte en med snörning i sidorna när jag 52 år gammal köpte en 3åring.
Tänkte att nu blir det väl lite avramlingar.Kan inte andas normalt i den och känner mig rörelsehindrad i den.Har haft en enorm tur köpte en supersnäll pigg häst .
Har ännu inte ramlat av henne ännu på 3 år. Rider markarbete (bommar och
minihinder)en gång i veckan.Blir det större hinder blir jag väl tvungen att vänja
mig.:banana:

Aldrig, om jag skulle behöva ha väst på mig så skulle jag lika bra kunna strunta i att rida. Det förstör på tok för mycket.

Jag har alltid hatat säkerhetsvästar och vägrat ha på mig trots mamma och pappas vädjan! Nu har jag dock äntligen hittat en som är bra, en Racesafe! :love: Visst hämmar den lite nu innan man är riktigt van, men efter en ganska otrevlig olycka som kunde ha slutat riktigt illa så är den värd att ha på sig tycker jag, iaf nu när jag rider in unghästen och även i hoppningen! :)

(Olyckan skedde dessutom med en riktigt välskolad häst som jag känner utan och innan, tyvärr krävs det väldigt lite med så här stora djur!)

Senast ändrad:

hehe, kallar säkerhetsväst för ridväst... om dt nu är nån skillnad ;P

du har säkert hört det förut men även med den lugnaste hästen i den lugnaste ridningen kan olyckan vara framme? jag var fodervärd på väärldens lugnaste häst. en dag var jag ute o galopperade på han i mkt lugnt tempo under 100% kontroll o plötsligt gick hästen omkull och jag gjorde kullebytta över hästen. som tur var ramlade jag åt sidan, annars hade jag fått honom över mig...

Jag gör det inte. Har inte ens provat så jag kan inte säga om den hindrar mig i ridningen eller ej. När jag började med hästar/ridning så var det nytt med hjälm...och kvalitén på dessa ska vi inte tala om ;) ...men det sitter i och hjälmen är på när jag rider. Hade västar varit på tapeten då så kanske jag använt det idag. Med tanke på att jag redan har en ryggskada så vore det läge att ha nåt skydd men...det har inte blivit av. Finns liksom inte i skallen :o ...får se om jag testar någon gång.

Rent krasst vore det väl läge nu då jag ska rida in unghästen men känner jag mig själv rätt så är västen glömd redan när jag lämnat den här tråden...

Jag är på väg att åka och, förhoppningsvis, köpa en ny väst idag. Hade en från Börjes för några år sedan som fick mig att känna mig smidig som ett kylskåp, speciellt när jag skulle sitta av - inte bra! Får hoppas Eko har några av de västar som jag har på min lista... Eller något annat bra på ca 1000-kr-nivån. Anledningen till att väst börjar kännas aktuellt igen är att min häst har fått något slags spel för tillfället då hon protesterar/testar mycket och är "rädd" för allt...

KL
Har aldrig tidigare under de drygt 20 år jag ridit använt väst, men köpte en förra sommaren då set var dags att rida unghästen lite mer ordentligt.

Köpte en racesafe, min är från england och är tom lite smidigare än de som säljs här (men har "rätt" märkning) Och använder den nu alltid när jag rider unghästen eller mitt fullblod. Rider jag nån av gamlingarna rider jag utan.

Jag använder alltid säkerhetsväst vid ridning. Letar efter en ny då min Jack Ellis nu är 8 år gammal. Vill dock hitta en som håller sig fräsch och torkar snabbt, då den blir ordentligt svettig varje gång den används..! :crazy: Har tvättat min nuvarande att antal ggr, men den luktar inte hallon efter någon månads användande..! ;) :o

Jag jobbar i ett galoppstall o här rider vi alltid fulbloden med väst, när jag rider ridhästar har jag det inte.

Jag använder alltid säkerhetsväst, eller ja, nästan alltid, på dressyrtävlingar åker den av. Har en Hansbo väst, visst är det klumpig, men man vänjer sig så jag tycker inte att den är obekväm, blir väldigt mjuk efter kroppsvärmen. Ska köpa en racesafe, men eftersom den inte har samma "utjämningsförmåga" om man ramlar på en bom elr liknande ska jag använda den vid dressyr/markarbete och den gamla när jag hoppar och rider ut ;)

Använder alltid väst numera efter att ha hittat en jätteskön. AirOwear Outlyne.
Utan västen känns det helt oskyddat och som någon annan skrev som om jag glömt något. Den har räddat mig många gånger, senast i måndags då jag flög av och landade på ryggen, men västen tog upp hela slaget och fick inte ens något blåmärke (trots att det var en rejäl avflygning). Rekommenderar den verkligen, formar sig efter kroppen och blir jättemjuk när man haft den på sig ett par minuter och den värmt upp sig. Finns många ställen att spänna den på och passar alla kroppstyper.:D Den förra jag hade fick mig att känna mig som en kloss men inte denna.

http://www.adamshorsesupply.com/prodimg/1840153.jpg

Jag använder alltid ridväst och min från Equipage som består av många små paneler är så skön att den inte stör det minsta. Biten längst ner på ryggen viker sig uppåt om man kommer mot bakvalvet på sadeln vilket är kanon. Mina andra västar har varit så stela och stört mig och särskilt om ryggpartiet kommit mot sadeln. Dock blir det varm med väst!

KL

Jag använder min säkerhetsväst vid kanske 99% av all ridning. Har en sansad häst, men vet av erfarenhet att man kan åka av/gå omkull vid de mest otippade tillfällen.

Har en racesafe, en äldre modell klass II, den är kanske inte lika säker som dagens västar, men väldigt skön och stör inte alls. Den är något tunnare än dagens västar också.

Min motivering brukar vara: "Jag har inte tid att skada mig..."

Jag använde säkerhetsväst då jag var yngre för att mamma (och pappa) tyckte jag skulle ha det.. Höll väl i sig 1-2 år max som jag kom ihåg att använda det, sen så blev det bara inte av förens jag började gymnasiet (naturbruks häst) då var vi tvungen att ha väst vid markarbete, hoppning och monté så då var det ju bara att låna av skolan och le och vara glad ändå.

Tog studenten i våras, och sen dess har jag inte ens hoppat med säkerhetsväst, skolan hade en som jag gillade lite grann iallafall, kollade man storleken så skulle den vara för liten, men jag trivdes hyfsat med den, har dock en egen här hemma någonstans... ska vara Barn XL men den tycker jag är så stor och klumpig så jag vill inte ens ha på mig den!

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 194
Senast: sweep
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
676
Senast: Jeps
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 455
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar