D

Diamons

Var ute och red idag och fick skäll av en gubbe att jag inte får rida igenom hans gård, får jag det?? Vägen går igenom hans gård och förtsätter ut på gärdet(gräsväg mellan två gärden) ut till en sommar stuga mitt på gärdet, sen blir det bara gärde som står i träda nu(men det sa han inget om så det var nog inte hans. Men får jag rida igenom gården, vägen och gärdet??Gäller inte allemansrätt om man inte förstör nåt?? jag såg ingen skylt men skall kolla uppp detta. Någon som är kan detta?

Sv: Ridvägar

Tror inte att allemansrätten gäller om du rider genom hans gård där det inte är någon väg.
Kan du inte rida innan eller efter hans gård dit du ska??
Jag skulle inte heller vilja ha någon ridandes genom min gård..

Finns säker någon kunnig som kan svara dig..

nej det finns ingen annan väg, vi har inga ridvägar så det är så tråkigt, typ bara en km åt ett håll och en åt en annan.

Det där kan vara knepigt, för normalt sett får du inte rida in på en privat gårdsplan. Men sen finns en fastighet längre bort, om mannen äger vägen så kan denna fastighet ha tillstånd att bruka vägen för att ta sig till sin fastighet. Men det ger dig ingen rätt att bruka vägen på samma sätt, här gäller inte allemansrätten.

Frågan är om vägen är privat eller ägs av kommun eller anna person/förening.

Oavsett om allemansrätt gäller osv så är det alltid bra att ha en god dialog och komma överens med markägare och andra som använder vägar, stigar och mark. Alldeles för ofta hör man att ryttare inte är välkomna eller har misskött sig.

Visst, man skall inte behöva be om ursäkt, men nog kan vi försöka vara goda representanter för hästfolk och ridsport?

Du får inte rida genom gården om det inte är allmän väg eller om vägen har statsbidrag.
Är vägen privat så räknas gårdsplanen som tomt, och där gäller INTE allemansrätten.
Om man rider på tomt så räknas det som hemfridsbrott.
Det behövs inga skyltar för att det skall vara förbjudet att rida på tomt.
Som tomt räknas det om gubben kan känna sig störd av dig i sitt hem eller om det finns byggnader som används på båda sidor om vägen.

Däremot så får du rida på vägen och gärdet.
Men frågan är väl hur du skall ta dig dit.

Inte_Ung som har väg som räknas som tomt över sin egen gårdsplan.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Ryttare, respekt?? Vi har ett hus och en stor lada. Bägge ligger vid en gårdsplan modell mindre, kan precis vända med sopbilen och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
8 109
Senast: Jadzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar