Ridtravare

V

victoriaolsson

Har tittat runt på alla snygga ridtravare här på Buke och de ser verkligen fantastiska ut. Det känns som att det finns hopp ;)
Min fråga är: Hur länge har ni jobbat med era ridtravare för att få dem så snygga, bäriga, muskliga och ridbara?
Hur länge gick de på travet innan ni började skola dem som ridhästar?

Min foderdam har gått 8 år på travet och precis börjat ridas. Hon behärskar form i skritt och då och då i traven, men galoppen är katastrof. Har haft ridtravare innan så jag är medveten om att det tar låååång tid att arbeta upp ett riddugligt skick, men det kan vara kul att veta hur lång tid det tog för er!

Sv: Ridtravare

min första tog de ca 3 månader med å då hade hon vanlig arbets trav och galopp , gick i "ung hästs form" å hoppade. så de beror nog på personen och väldigt mkt på hästen hur lätt lärda dom är å villiga att försöka :)

Min första travare var mer ridhäst än travhäst redan när jag köpte honom av travtränaren. Tävlade t.o.m 7 års ålder. På den tiden var jag inte så mycket för träning (typisk en sån ung tjej som inte borde ha ridtravare...:angel: ), vi tränade mest i skogen med en del hoppning och klättring. Hästen ändrade sig en hel del ändå och ju äldre jag blev desto mer insåg jag att dressyrträning kanske inte var helt av ondo. Så de sista åren tränade vi lite mer seriöst.

Min nuvarande ridtravare tävlade t.o.m 9 års ålder och har varit ridhäst i 3½ år. Han har mycket skarpare löphuvud än min förra häst och har inte nån jättebra exteriör heller, så han har lite svårare för det här med ridning. Har även haft en del problem med låsningar och spänningar som bromsat träningen. Men han kämpar på bra ändå, och kan nu skolorna i skritt och börjar orka dem mer i traven också. Galoppen har han precis börjat få mer koll på, de första 5-10 sprången börjar kännas riktigt fina, men det gäller att sakta av i tid innan han ramlar iväg helt. Vet inte alls om vi går fram ovanligt långsamt eller inte, men huvudsaken är att det går framåt. :D

Min hann aldrig starta.. Tog henne innan frysmärkningen .. Så hon va nog fin och utan jobbet med huvudet bort från molen och tävling instinkten finns inte o har heller aldrig funnits.

Så skönt att ha en häst som är varmblodig traare men helt oförstörd.. För rasen är SNYGG:d:banana:!!! Och helt fantastisk att jobba med.

Mina två kallblodstravare har aldrig startat, inte ens varit i träning.
Jag antar att det ger oss vissa fördelar, men man märker ändå att travandet sitter i generna - de är svårare att utbilda än exempelvis ett halvblod. Kanske mycket beroende på tävlingsinstinkten.
Immer

Ingen av familjens travare har gått på travet, de ätr bara ridna. Många fördelar att hobba med en oförstörd häst, men det tar tid att bygga muskler ändå och de har inte samma naturliga lätthet för att hålla takten i traven eller ha en ren galopp som avlade ridhästar har. Mycket hobb men när man lyckas bra så vet man att man har fått jobba för det.

15 mars har jag haft min i ett år.
Hon blir 4 i april, bara tränats i traven.
hon formar sig riktigt bra i skritt och trav,kan vissa skolor.
Galoppen har just kommit igång lugn och fin galopp.
Hon har nästan ingen tävlingsinstint.Det tar ett bra tag för henne på bana att få henne itravar traven om man jagar på henne.
hon är rolig att jobbar med.

Min förra häst hade stått , bara precis blivit inriden och skrittad ut på. han gick lopp till han var fem,början av året, jag köpte honom på sommaren efter.

Jag börjde direkt med tömkörning varannan dag,utan inspänningar, då jag märkte att han bara tappade baken i början,eftersom han inte orkade,detta gjordes korta stunder, och att skritta ut, ibland lite trav. men mest jobbade jag på "stopp och gå" knapparna. Sen ökade jag efterhand tömkörningen, och spände in honom under tömkörningen, när jag såg att han orkade detta och inte bara krullade ihop nacken. Mkt övergångar och jobb från marken, och uppfodring av lucern gjorde att han gick från detta
DSC00423.jpg

till detta på ca 6 månader

Bild0601.jpg

Han var en otrolig individ,och jag saknar honom så hjärtat blöder. En dag ska jag köpa tillbax honom..Man kan ju drömma...

Med min tog det ca 1/2 år att lära honom att bära sig i skritt & trav, plus att lära honom galopp, men då var jag endast 13 år gammal & kunde inte lika mkt som jag kan idag! :smirk:
Hästen började bli travtränad i 2 års ålder, i 2 år. Men han ville helt enkelt inte trava fort, så efter det gick han i hage ända tills han blev 8 år gammal, då jag köpte honom. Han var då väldigt smal & så omusklad en häst kan bli:(;)
Nu är han "fullt ridbar" & bär sig alla gångarterna!
17845273.jpg

MVH Jonni

åhh vad roligt det är att läsa om ridtravare.. har precis själv "fått" en av min sambos faster som jag ska försöka göra till en ordentlig ridhäst.. Hon är helt underbar... Jag ska försöka fota henne massor så att man kan titta på bilder sen om nåt år å se skillnaden....
Hon har inte gjort nånting alls på flera år, är 12 nu... haft föl nyligen oxå... För en månad sen började jag rida henne (massor med skogsridning å klättring) och jag tycker redan hon har börjat få lite muskler.. eller kanske bara är jag som inbillar mig hahaha... men hon är iaf inte lika insjunken vid bogen som hon var när hon kom =)

min pålle köpte jag när hon var 15 år gammal.. Nu har hon hunnit bli 23 år.... När jag köpte henne så var hon endast sutten på och travad någon enstaka gång.. Hon var nervös, mager och väldigt misstänksam för allt. Nu är hon den underbaraste i jorden för mig. å vi känner varandra mkt väl. Det tog nog 1 år innan jag kunde rida henne lugn och avslappnat för minst fel man gjorde blev hästen livrädd å man fick börja om från början. men Efter ca 1 år gick hon i form i alla gångarter.. Nu har hon tävlat L:B med placering och tränar regelbundet L:a. hon är hoppad 130 med ryttare och har startat distans. Innan jag köpte henne så gich hon ett x antal år på travet och sedan gick hon som sällskaps häst till jag köpte henne. Detta är min ängel å de vet hon =) Jag var endast 14,5 år gammal när jag köpte henne så vi har vuxit ihop och lärt av varandra =9

här kommer lite före och efter bilder.

Här hade jag precis provridit henne

16365438.jpg

Här e vi för nått år sedan =) (lite skillnad e de allt =)

16349918.jpg

Senast ändrad:

Min förra häst hade stått , bara precis blivit inriden och skrittad ut på. han gick lopp till han var fem,början av året, jag köpte honom på sommaren efter.

Jag börjde direkt med tömkörning varannan dag,utan inspänningar, då jag märkte att han bara tappade baken i början,eftersom han inte orkade,detta gjordes korta stunder, och att skritta ut, ibland lite trav. men mest jobbade jag på "stopp och gå" knapparna. Sen ökade jag efterhand tömkörningen, och spände in honom under tömkörningen, när jag såg att han orkade detta och inte bara krullade ihop nacken. Mkt övergångar och jobb från marken, och uppfodring av lucern gjorde att han gick från detta
DSC00423.jpg

till detta på ca 6 månader

Bild0601.jpg

Han var en otrolig individ,och jag saknar honom så hjärtat blöder. En dag ska jag köpa tillbax honom..Man kan ju drömma...

Åh fina Standup! :love: Han var väldigt snäll att rida när jag vande honom vid sadeln, dock inte så mycket skolor som sagt men iallfall. Tog väl ca 10-20min att skritta upprätt med ledare runt travstallet och sen lite mer ridning på Stensro.

Alltid lika snäll trots att han var hingst ett bra tag.

Hur går det för honom nu hos den nya ägaren?

Mina två kallblodstravare har aldrig startat, inte ens varit i träning.
Jag antar att det ger oss vissa fördelar, men man märker ändå att travandet sitter i generna - de är svårare att utbilda än exempelvis ett halvblod. Kanske mycket beroende på tävlingsinstinkten.
Immer

Nja.. Fast min har ingen sån instinkt.. Hon bryr sej inte då man rider flera ute och de andra försvinner bortom ett krön. Hon lallar på i våran lilla värld. Visst kan hon få lite lust att tävla då man släpper hästarna o låter dem sträcka ut i galopp på lösa tyglar. Men samma sekund siom jag ber henne sakta av så gör hon det. Även om de andra fortsätter.

Har en olycklig dag som 2 tonårinar från lettland hänt en liten olycka. De båda galopperade brevid varandra. Och när den som red min bad min häst sakta ner så tappade hon balansen och rammlade av. Den andra galoperar vidare på sin häst medans min tvärnitar och stanner. Tjejen sitter fast i stigbygeln. Men hästen står även kvar då den andra hästen försvinner.
Tjejen fick en lätt hjärnskakning. Men tack o lov att Bääs stannar o står still i sådanna lägen:bow:. För det kunde ha blivit värre!

Det som syns att hon är travare är hennes trav som hon kan dra till med. Så oskön som det bara går. Och det är när hon blir ivrig. Då slår hon upp huvudet o får ett helt annat steg än vad hon brukar ha. Så då slår travar blodet igenom.
Men över lag har jag sett lite av det.

min pålle köpte jag när hon var 15 år gammal.. Nu har hon hunnit bli 23 år.... När jag köpte henne så var hon endast sutten på och travad någon enstaka gång.. Hon var nervös, mager och väldigt misstänksam för allt. Nu är hon den underbaraste i jorden för mig. å vi känner varandra mkt väl. Det tog nog 1 år innan jag kunde rida henne lugn och avslappnat för minst fel man gjorde blev hästen livrädd å man fick börja om från början. men Efter ca 1 år gick hon i form i alla gångarter.. Nu har hon tävlat L:B med placering och tränar regelbundet L:a. hon är hoppad 130 med ryttare och har startat distans. Innan jag köpte henne så gich hon ett x antal år på travet och sedan gick hon som sällskaps häst till jag köpte henne. Detta är min ängel å de vet hon =) Jag var endast 14,5 år gammal när jag köpte henne så vi har vuxit ihop och lärt av varandra =9

här kommer lite före och efter bilder.

Här hade jag precis provridit henne

16365438.jpg

Här e vi för nått år sedan =) (lite skillnad e de allt =)

16349918.jpg
Fantastiskt fin:D Det ger en verkligen hopp! Min lilla skrutta var väääldigt lik i exteriören som din när hon kom till mig. Lårmusklerna har nu flyttat upp något mot rumpan, men det är lååångt kvar;)

MIn häst som jag köpte för ca. 6 månader sen, hade varit ridhäst i ca 1 ½ år innan och var redan fin när vi köpte han, visst lite mer msukler behövde han men han var på god väg :)

http://Mandisenh.bilddagboken.se/in...kPTE2MjQ4MDMwNyZ0PTEyMDI1MTE2MDEmY3VycmltZz0w

Men nu har han stått i två månader pga. kotledsinflamtion och så fick han proteinbrist :crazy: så nu ser han inte alls nå fin ut längre :cry:

Det här kortet är för mer än en månad sen och visst nu har han inte proteinbrist längre, men nu har magen växt åt andra hållet istället, eftersom han bara står :smirk:

http://Mandisenh.bilddagboken.se/in...kPTE0NjQ2Mzc1MCZ0PTExOTk1NzQwMDEmY3VycmltZz0w

Så det blir väl att börja om från början för att få upp alla muskler igen....

Ja, han var en pärla i allt:)

Han har det bra, är nog tyvärr inte så mkt igång, vädert har ju varit si så där, och dom har ingen tillgång till ridhus och så.

Han hade haft riktig otur i början, fick dubbel hovböld, och fått vara i Helsingborg en del:(

Men nu är han frisk och kry. Ska upp och hälsa på snart, om jag orkar..Saknar honom så det gör ont nu, önskar jag kunde ta tillbax honom:cry:

Men han har det nog ganska bra, dom verkar älska honom mkt!

Mina hästar tränas i trav men jag dressyrtränar dem regelbundet. Vill att de ska gå stadigt i "unghästform" i alla tre gångarter, rygga och flyyta sig för skänklarna. Det brukar ta två-tre månader innan jag kommer dit på en ridbana. Galoppen tycker jag dock inte att det är några problem att lära in. Tränar man galoppintervaller vilket många tränare gör idag, tar det inte mer än ett par gånger innan hästarna fattar vad man menar med galoppskänkeln. Förutsatt då att man verkligen lägger ner tid på att lära dem skänkeln i varje intervall så man inte slängtravar in i galoppen :crazy:...

Det är en oerhörd lättlärd ras, så mycket kan jag konstatera i alla fall:D . Det roliga är att tar jag med hästarna för att rida ett montéjobb på banan, går det inte what so ever att få någon galopp med dem...

Mina hästar tränas i trav men jag dressyrtränar dem regelbundet. Vill att de ska gå stadigt i "unghästform" i alla tre gångarter, rygga och flyyta sig för skänklarna. Det brukar ta två-tre månader innan jag kommer dit på en ridbana. Galoppen tycker jag dock inte att det är några problem att lära in. Tränar man galoppintervaller vilket många tränare gör idag, tar det inte mer än ett par gånger innan hästarna fattar vad man menar med galoppskänkeln. Förutsatt då att man verkligen lägger ner tid på att lära dem skänkeln i varje intervall så man inte slängtravar in i galoppen :crazy:...

Det är en oerhörd lättlärd ras, så mycket kan jag konstatera i alla fall:D . Det roliga är att tar jag med hästarna för att rida ett montéjobb på banan, går det inte what so ever att få någon galopp med dem...
Vad roligt med kombinerad träning på det sättet. Kanske något som en del jakthundsägare kunde lära sig något av :angel:

Hugger en knapp.
Några av mina har gått på trav innan, vet inte om det påverkar men de är rätt olika att rida. Ena damen, ostartad men tränad, är jättelugn o fin i trav, har haft väldigt lätt för galopp ända från början. En av "tanterna" springer in i galoppen, rätt stressad i allmänhet, men henne har vi aldrig tränat annat än skogsridning heller.
Valacken har vi travtränat en del själva men sprang inte nog fort så han är ridhäst på heltid. Har inte tränat ridningen "på riktigt" förrän sista året egentligen, och inte så ambitiöst förrän någon månad. Galoppen är jättefin, han hade svårt med det i ridhuset första halvåret ungefär, men fattade jättefint ute. Numera går det bra inne också, men han har svårt att ställa i hörnen, springer gärna utåtställd. Jättefin i skritt o trav, lugn om man behandlar honom lugnt, blir stressad om nån är stressig mot honom.

http://www.pixbox.se/alb_show_id715820_page0.html
Bilder på valacken, antar att ni ser när det är jag som rider, och vem som är tränaren.. Jaja, det är därför man rider för tränare! =)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 841
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 583
Senast: Stereo
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17