Ridtravare, min rätta häst?

HorseCrazy

Trådstartare
Jo nu är det så att det har visat sig vara lättare att köpa häst inom eget land och jag har redan hittat en som finns nära mig(i samma kommun) det är ett 13årigt varmblod som varit travare och ridits lite han är väldigt billig så jag tänkte att eftersom man inte har så mycket pengar fundera på honom(600eur=ca 6000kr) men annonsen sa att han kan bli lite orolig när man sitter upp och inte är så mycket riden.jag tänkte använda honom som hobbyhäst men måste ju lite bygga opp honom först så har nån någo tips??
Mvh:Nervös förstahästs blivande ägare;)
 
Sv: Ridtravare, min rätta häst?

Även om det kan gå bra i vissa fall så skulle jag inte rekommendera en grön häst till en förstahäst-ägare, och i synnerhet inte ett varmblod.
Om inte annat blir det ofta synd om hästarna i onödan för att deras mattar/hussar inte förstår deras behov och vad de försöker tala om, de är så snälla men kan dras med krämpor/obalans i fysiken sen travet och behöver ännu mer kunnighet (oftast) för att skola om än om man hade ridit in en unghäst, vilket ju även det kräver kunskap och erfarenhet. De kan ha ett ofördelaktigt rörelsemönster som går att lära om (och behöver läras om för att de inte ska slita på sig mer än nödvändigt i ridningen) men det kräver tid och kunskap, de kan lite likt islänningar ha många takter i kroppen som man ska lära sig separera och rida fram rena gångarter. Samt att man måste vara lyhörd för när de talar om att de är trötta eller möra, då de oftast som sagt är snälla och pinnar på ändå, kanske protesterar så småningom genom vad som verkar vara att de "testar" men i själva verket är det ofta man själv som krävt för mycket eller tränat för hårt, eller missat att hästen har fysiska problem som behöver åtgärdas, eller MASSVIS med andra möjliga scenarion eftersom det är mycket att hålla koll på som hästägare.
Dessutom kan det på sikt bli en dyr affär att skaffa en billig häst.

Missförstå mig rätt, min förstahäst var ett varmblod, men såhär i efterhand tycker jag synd om häststackaren för allt ägarna (inklusive jag alltså)+ medryttare fick lära sig den hårda vägen! :crazy: Och sånt den fått utstå i efterhand när andra gjort massvis med fel och inte förstått varför hästen trilskats, kommer aldrig skaffa ett vbl igen helt enkelt för att det är toksvårt att sälja en till ett bra hem om man själv inte kan behålla den och jag är för blödig för att skicka till slakt.

Säkert inte det svar du var ute efter. Men om det redan är för sent eller du är fast besluten att skaffa hästen är mitt råd; plugga på så mycket som möjligt inom allt som rör hästskötsel (bör man göra om man ska skaffa häst) se till att omge dig med kunnigt folk som inte är rädd att säga till, men då menar jag inte folk som tror att dom kan utan som faktiskt gör det och är sunda hästmänniskor. Se till att skaffa bra tränare och prova gärna många olika för att se vilken som verkar förstå sig på er som ekipage bäst. Snåla inte för att du skaffat en billig häst. Har man otur kan en passande sadel kosta uppåt 15-20000kr, det får inte hindra att man verkligen letar en som passar hästen men självklart kan man prova en massa olika och köpa den billigaste som passar både häst och ryttare. Samma med tandvård, hovslagare, ev. veterinärvård om hästen känns knackig och senare kanske alternativbehandlingar - snåla inte för att du har en billig häst, tvärtom skulle jag vara extra noga för att hästen kan ha en del med sig i bagaget.
 
Sv: Ridtravare, min rätta häst?

Det beror på hästen, hur stor erfarenhet du har av outbildade hästar och vilka förutsättningar du har. Ju "råare" häst desto mer kunskap, hjälp, tid och pengar kommer det att ta att utbilda den. En ex-travare som inte är ordentligt grundutbildad innebär oftast riktigt mycket jobb, du ska inte bara skola den, du ska skola om den.

Min foderhäst är en 14-årig före detta travare, startad 10 gånger och gått som hobbyridhäst sedan dess. Hämtade honom för snart tre månader sedan och har en väldans massa jobb framför mig. När han kom skrittade han inte ens på uteritter, utan stressade fram i ett mellanting av snabb skritt och tölt. Det är nu på senare tid han har lugnat ner sig så pass att han kan skritta på lång tygel och stå stilla kortare stunder. Galoppen existerar inte, det är fyrsprång från full tävlingstrav. Står han en dag är han han sprängfylld av energi nästa. Det är en häst som måste jobba varenda dag, använda huvudet och röra på sig ordentligt. Dvs inte direkt en hobbyhäst, och definitivt inte någon förstahäst. Nu råkar detta vara den första hästen som är helt och hållet "min", men jag var ute efter just en projekthäst, inte en "förstahäst".

Nu kan det ju förstås hända att hästen du är intresserad av är en helt okej häst för just dig, men om den är orolig vid uppsittning och "inte så mycket riden" skulle jag inte rekommendera den hästen som någon första häst. Det finns väldigt många ridtravare att välja mellan om man vill ha en sådan, men välj inte häst enbart efter priset, det kan stå dig dyrt i slutändan!

600 euro är ingenting, två-tre månader av hästägande och så har du bränt upp lika mycket pengar som hästen kostade i inköp. Hästar i den prisklassen har sällan en vettig sadel (åtm av min erfarenhet här i Finland), så du kan få räkna med att investera i en ny, som antagligen kostar lika mycket som hästen i sig.

Åka och titta kan du ju alltid göra, men känns det inte som att hästen är till 100% rätt för dig så titta vidare, både för din och hästens skull.

PS: Läste på din profil att du är 13 år?, kanske det vore en idé att ta en häst på foder nåt år först? Inget illa menat alls, men när jag var 13 kände jag mig inte alls redo för en egen häst, och jag känner än idag inte en enda 13-åring som skulle vara redo för det ansvaret. Att ha häst är mycket roligare om man vet att man klarar av det :)
 
Sv: Ridtravare, min rätta häst?

Om det är så att du "bara" är 13 så ska jag vara helt ärlig och säga att jag inte tycker ett varmblod som bara är lite riden låter som en bra idé. Att skola om en travare kräver stor erfarenhet, mycket tid och kunskap. En travare som inte är mycket riden skulle jag nog inte rekommendera någon att köpa som förstahäst, möjligen om personen jobbat mycket med andras hästar och sas övat upp sin kunskap den vägen, men är man bara 13 år tvivlar jag starkt på att man hunnit med det.

Problemet i rivtravarvärlden är ofta just att folk köper dem bara för att de är billiga, utan en tanke på vilket kopiöst jobb det är att omskola en travare. En travare kostar precis lika mycket i omvårdnad som ett halvblod för 50'000 kr. Blir den skadad och sjuk kostar den precis lika mycket och utrustningen måste passa precis lika bra som på ett halvblod vilket innebär att det mycket väl kan vara så att du måste köpa en sadel för 8'000 kr (mer än hästen kostade) för att det är den enda sadeln som passar.

Finns absolut jättettrevliga travare och min egen ridtravare har hos tidigare ägaren haft en medryttare/skötare som var 12 år, hon både skötte om och red honom helt själv, trots att han mäter 173 cm i mankhöjd.

Har ingen aning om hur mycket erfarenhet du har, vilka träningsmöjligheter du har tillgång till osv, men om man ska utgå från den information som finns tillgänglig så ska jag vara brutalt ärlig och säga att en 13 årig tjej (är man 13 har man ju ändå inte haft speciellt många år på sig att skaffa sig lämplig erfarenhet, så är det bara) och en travare som inte är speciellt mycket riden inte verkar vara någon bra kombination, och att köpa hästen enbart för att den är billig är ingen bra idé. Jag har sett hästar som kostat lika mycket som varit betydligt bättre förstahäst-material än en outbildad travare (såg en korsning halvblod/fjording för något år sedan för ungefär samma summa, var ca 20 år, mycket välriden och trevlig).

Så kort sagt, inte för att verka elak på något sätt, men kombinationen 13 åring och outbildad travare rimmar väldigt dåligt i mina öron.
 
Sv: Ridtravare, min rätta häst?

Hästköpet är dock oftast den billigaste utgiften.
Den behöver fortfarande välanpassad utrustning/vård, och så tillkommer förmodligen en hel del kostnader för träning/omskolning.
För, tyvärr, tror jag inte att en 13-åring har vad som krävs för att kunna omskola en travare som knappt är riden.
(och, detta behöver du förvisso inte svara på, men vem betalar om hästen blir sjuk/skadad? Finns det någon buffert?)
 
Senast ändrad:
Sv: Ridtravare, min rätta häst?

Nej jag tror inte att det är rätt häst för dej. Du ska ha en välriden snäll d eller ev. c-ponny beroende på hur lång du är. Kanske även en liten häst kan vara aktuell om du är lång. Du ska ha en häst du kan lita på och som du kan ha roligt med. Du ska inte behöva börja med att träna hästen på att stå still utan du ska kunna rida den normalt så fort den har acklimatiserat sig.

Det är tufft nog ändå när man skaffar sin första häst med allt nytt, allt ansvar och med allt jobb utan att man skaffar en häst som man ska skola om. Det är svårare att skola om en travare än vad det är att rida in en unghäst eftersom travare har lärt sig att det ska vara på ett vis vilket inte alls stämmer överens med det du förmodligen har lärt dej på "vanliga" hästar. De har t.ex lärt sig att när man tar dem i munnen så ska de springa fortare medans du vill att den ska bromsa.

Spara pengar ett tag till så att du kan köpa en häst som du verkligen passar med. Att köpa en häst för att den är billig kan bara bli fel. Du ska köpa hästen som passar dej både på marken och i ridningen.
Du måste också tänka på att du ska ha pengar till utrustning. Även om hästen nu bara skulle kosta 6000 kr så måste du ha en sadel som passar och det kan dra iväg. Man kan ju inte ha taskig utrustning bara för att hästen råkar vara billig eller hur.

Ta reda på vad det skulle kosta dej att ha egen häst och spara dessa pengar varje månad i minst ett år så har du en betydligt bättre plattform att utgå ifrån när du sedan ska köpa häst. Då får du också insikt i om du verkligen har råd att ha häst även om just att bara ha hästen bara är en del av vad det kostar.

Som exempel så lyckades en bekants häst trampa på en spik. Hon har en bra försäkring men ändå kostade första behandlingen drygt 10000 kr efter att försäkringen tagit sin del. Hästen behövde vara inlagd på klinik några dygn innan han fick komma hem igen. Återbesöket kostade 1400 kr och det lär bli några stycken återbesök innan han är frisk igen och ändå har det tack och lov inte tillstött några komplikationer. Man måste räkna att sådant kan hända och man måste ha pengarna till sådant och inte bara till de löpande utgifterna. När hästen skadar sig eller blir sjuk så spelar det ju ingen roll vad den har kostat i inköp för behandlingen kostar lika mycket oavsett.

Jag hoppas att du inte tar det här på fel sätt för jag förstår väldigt väl längtan efter en egen häst men det ska ju bli så roligt och så underbart som du drömmer om och risken är väldigt stor att drömmen går i kras om du köper en häst bara för att den är billig. Du ska ju få njuta av din häst, inte slita ihjäl dej för att ens få den ridbar.
 
Sv: Ridtravare, min rätta häst?

En Fjordis är en finn första gångs häst.
Kosta lite mer....men du få utt mycket för penger!
Ett valdig trygg köp ;)
 
Sv: Ridtravare, min rätta häst?

Börja med att provrida. Känns det fortfarande aktuellt, fundera ett varv till.

En travare har inte sällan tränat på rätt hårt, och en veterinärbesiktning är ett måste och jag hade nog kallt räknat med att behandla hästen också, innan den är fullt ridbar.

Men, börja med att åka och titta på den. Känn om det är en häst för dig. Och tänk på att redan innan du åker lista upp vilka egenskaper du tycker är viktiga, och sedan vad du absolut MÅSTE se hos hästen (trafiksäker, får inte stegra/bocka, måste kunna galopphjälp etc). Sedan stämmer du av när du kommer hem och känner efter hur det känns i efterhand.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 148
Senast: valy
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 555
Senast: Stereo
·
Hästmänniskan Behöver nog mest skriva av mig och ventilera mina tankar... Har tre hästar. En swb, 17 år som jag precis börjat rehaba efter en...
Svar
18
· Visningar
2 442
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp