Sv: Ridtravare, min rätta häst?
Det beror på hästen, hur stor erfarenhet du har av outbildade hästar och vilka förutsättningar du har. Ju "råare" häst desto mer kunskap, hjälp, tid och pengar kommer det att ta att utbilda den. En ex-travare som inte är ordentligt grundutbildad innebär oftast riktigt mycket jobb, du ska inte bara skola den, du ska skola
om den.
Min foderhäst är en 14-årig före detta travare, startad 10 gånger och gått som hobbyridhäst sedan dess. Hämtade honom för snart tre månader sedan och har en väldans massa jobb framför mig. När han kom skrittade han inte ens på uteritter, utan stressade fram i ett mellanting av snabb skritt och tölt. Det är nu på senare tid han har lugnat ner sig så pass att han kan skritta på lång tygel och stå stilla kortare stunder. Galoppen existerar inte, det är fyrsprång från full tävlingstrav. Står han en dag är han han sprängfylld av energi nästa. Det är en häst som måste jobba varenda dag, använda huvudet och röra på sig ordentligt. Dvs inte direkt en hobbyhäst, och definitivt inte någon förstahäst. Nu råkar detta vara den första hästen som är helt och hållet "min", men jag var ute efter just en projekthäst, inte en "förstahäst".
Nu kan det ju förstås hända att hästen du är intresserad av är en helt okej häst för just dig, men om den är orolig vid uppsittning och "inte så mycket riden" skulle jag inte rekommendera den hästen som någon första häst. Det finns väldigt många ridtravare att välja mellan om man vill ha en sådan, men välj inte häst enbart efter priset, det kan stå dig dyrt i slutändan!
600 euro är ingenting, två-tre månader av hästägande och så har du bränt upp lika mycket pengar som hästen kostade i inköp. Hästar i den prisklassen har sällan en vettig sadel (åtm av min erfarenhet här i Finland), så du kan få räkna med att investera i en ny, som antagligen kostar lika mycket som hästen i sig.
Åka och titta kan du ju alltid göra, men känns det inte som att hästen är till 100% rätt för dig så titta vidare, både för din och hästens skull.
PS: Läste på din profil att du är 13 år?, kanske det vore en idé att ta en häst på foder nåt år först? Inget illa menat alls, men när jag var 13 kände jag mig inte alls redo för en egen häst, och jag känner än idag inte en enda 13-åring som skulle vara redo för det ansvaret. Att ha häst är mycket roligare om man vet att man klarar av det